NEJ til lukning af små lokale væresteder i København.

Gæst

/ #60

2016-02-14 11:50

Kender flere personer, der er psykisk syge - og derfor er meget følsomme over for ændringer i deres dagligdag. Bl.a. kender jeg til forholdene i Høje Taastrup, hvor der er sket noget lignende, som det København er ved at gennemføre. F.eks. "blandes" personer med vidt forskellige diagnoser i en gammel, nedlagt skole, som absolut ikke er egnet til at "mixe" de mange forskellige mennesker, der, naturligvis, har vidt forskellige behov. Noget så væsentligt som steder, hvor der er ro, findes ikke på stedet (!). Skal patienter, der f.eks. er tvunget til at deltage i diverse socialpsykologiske grupper, er de nødt til at passere igennem en "kantine" med et for mange helt uudholdeligt højt lydniveauet. Fra flere deltagere ved jeg, at som følge af at de skal passere denne banegård/kantine, får de intet ud af de følgende timer i gruppen; de er mere eller mindre "sat ud af spillet" resten af den dag. - Der er desværre mange andre forhold i Høje Taastrup kommune, som efter min vurdering som journalist, er under al kritik, og med al tydelighed viser, at de udsatte i dén kommune er meget ilde stedet - og at det, som Københavns er ved at gennemføre, i uhyggelig grad minder om dette. Måske det ville kunne hjælpe jeres initiativ, hvis i fik nærmere kendskab til det, som sker i Høje Taastrup.