Giv børnene en kortere skoledag

Tanja Andersen

/ #120

2015-09-24 08:48

Det handler ikke kun om, at børnene har nogle lange dage. Det handler om, at de enkelte lærere skal presses til at varetage op imod 30 lektioners undervisning (nogle endda flere), som de hverken helt eller halvt kan forberede, og hvor det er en absolut umulighed at leve op til de meget høje forventninger i forhold til målstyret undervisning. - Herunder den meget vigtige evaluering, der både er løbende og afsluttende og bruges som grundlag for det næste forløb. Dertil kommer alle de mange øvrige opgaver en lærer skal nå i løbet af en arbejdsdag. Uforberedte lærere giver dårlig undervisning. Undervisning uden mål giver ingen mening. Meningsløst og uforberedt undervisning er spild af danske skattekroner. Sæt nu timetallet ned og giv lærerne en reel chance for at nå tingene. Regeringen har jo før vist, at de er villige til at blande sig i overenskomstmæssige forhold: Så gør det lige igen. Og denne gang sikre jer, at lærerne har en minimumstid til forberedelse og evaluering og ikke bare ligge det ud til, at det er kommunernes ansvar at sikre sig, at skolelederne sikrer sig, at lærerne kan nå deres opgaver. Det kan vi ikke, og når vi siger det, så får vi at vide, at vi bare skal arbejde anderledes uden nogen kan fortælle os hvad det indebærer andet end at det er nødvendigt at "gå på kompromis" og "ikke stille så høje krav til ens undervisning"....Kom ind i kampen, kære folkevalgte. Er der sådan vi når reformens mål om, at alle skal blive så dygtige som de kan?

Et eksempel fra mit eget liv er, at når jeg har løst mine øvrige (forventede) opgaver og levet op til krav i forhold til elevplaner, så har jeg i gennemsnit under 2 timer om ugen til at forberede mine 23 lektioner (er ansat i en kombinationsstilling 75%/25%), der fordeler sig på 8 forskellige forløb, der skal evalueres fra gang til gang. Hvordan skal jeg på 15 min. kunne forberede 2 lektioner og tage hensyn til differenticering og hvornår skal jeg lave min langtidsplanlægning fx. årsplanen eller det enkelte forløb?

Dertil kommer alle de uforudsete opgaver: Forældre-samarbejde, en opgave udstukket fra ledelsen (lav lige skema for fokusdage, planlæg lige skolernes motionsdag, koordiner lige skolefesten), en kollega der har brug for hjælp, en elev der har brug for at snakke, en kopimaskine der går i stå, osv. VI KAN IKKE NÅ DET - OG DET ENESTE STED VI KAN FINDE TIDEN ER I FORBEREDELSEN AF UNDERVISNINGEN. Eneste fordel er dog, at når undervisningen er så ringe, så sparer vi tid på at evaluere, for det giver slet ikke mening alligevel. Og så kan man få tid til at gøre madkundskab rent (for det er jo en helt naturlig læreropgave) eller skrive en håndfuld mails til de forældre, hvis børn ikke trives med lange skoledage om, at de lige må tage en snak med deres barn om, at det altså ikke er okay at stikke af fra undervisningen, kaste med madder eller sparke en kammerat!

Hvis I derimod har et godt bud på, hvordan vi rent faktisk skal nå disse opgaver, så meld det endeligt ud. Hvis I ikke kan, kunne I så ikke bede kommunerne om at fortælle skolelederne det, så de kan fortælle os det? Der må jo være nogen, der kan komme med en løsning - min er, at man giver eleverne kortere skoledage med mere kvalitet