Giv børnene en kortere skoledag
Tanja Andersen |
/ #1202015-09-24 08:48Det handler ikke kun om, at børnene har nogle lange dage. Det handler om, at de enkelte lærere skal presses til at varetage op imod 30 lektioners undervisning (nogle endda flere), som de hverken helt eller halvt kan forberede, og hvor det er en absolut umulighed at leve op til de meget høje forventninger i forhold til målstyret undervisning. - Herunder den meget vigtige evaluering, der både er løbende og afsluttende og bruges som grundlag for det næste forløb. Dertil kommer alle de mange øvrige opgaver en lærer skal nå i løbet af en arbejdsdag. Uforberedte lærere giver dårlig undervisning. Undervisning uden mål giver ingen mening. Meningsløst og uforberedt undervisning er spild af danske skattekroner. Sæt nu timetallet ned og giv lærerne en reel chance for at nå tingene. Regeringen har jo før vist, at de er villige til at blande sig i overenskomstmæssige forhold: Så gør det lige igen. Og denne gang sikre jer, at lærerne har en minimumstid til forberedelse og evaluering og ikke bare ligge det ud til, at det er kommunernes ansvar at sikre sig, at skolelederne sikrer sig, at lærerne kan nå deres opgaver. Det kan vi ikke, og når vi siger det, så får vi at vide, at vi bare skal arbejde anderledes uden nogen kan fortælle os hvad det indebærer andet end at det er nødvendigt at "gå på kompromis" og "ikke stille så høje krav til ens undervisning"....Kom ind i kampen, kære folkevalgte. Er der sådan vi når reformens mål om, at alle skal blive så dygtige som de kan? Et eksempel fra mit eget liv er, at når jeg har løst mine øvrige (forventede) opgaver og levet op til krav i forhold til elevplaner, så har jeg i gennemsnit under 2 timer om ugen til at forberede mine 23 lektioner (er ansat i en kombinationsstilling 75%/25%), der fordeler sig på 8 forskellige forløb, der skal evalueres fra gang til gang. Hvordan skal jeg på 15 min. kunne forberede 2 lektioner og tage hensyn til differenticering og hvornår skal jeg lave min langtidsplanlægning fx. årsplanen eller det enkelte forløb? Dertil kommer alle de uforudsete opgaver: Forældre-samarbejde, en opgave udstukket fra ledelsen (lav lige skema for fokusdage, planlæg lige skolernes motionsdag, koordiner lige skolefesten), en kollega der har brug for hjælp, en elev der har brug for at snakke, en kopimaskine der går i stå, osv. VI KAN IKKE NÅ DET - OG DET ENESTE STED VI KAN FINDE TIDEN ER I FORBEREDELSEN AF UNDERVISNINGEN. Eneste fordel er dog, at når undervisningen er så ringe, så sparer vi tid på at evaluere, for det giver slet ikke mening alligevel. Og så kan man få tid til at gøre madkundskab rent (for det er jo en helt naturlig læreropgave) eller skrive en håndfuld mails til de forældre, hvis børn ikke trives med lange skoledage om, at de lige må tage en snak med deres barn om, at det altså ikke er okay at stikke af fra undervisningen, kaste med madder eller sparke en kammerat! Hvis I derimod har et godt bud på, hvordan vi rent faktisk skal nå disse opgaver, så meld det endeligt ud. Hvis I ikke kan, kunne I så ikke bede kommunerne om at fortælle skolelederne det, så de kan fortælle os det? Der må jo være nogen, der kan komme med en løsning - min er, at man giver eleverne kortere skoledage med mere kvalitet |
|
Lad mig blive en del af Danmarks fremtid
Åbent brev fra akademikere til den danske regering om Gaza
STOP nyt kæmpecenter af boks-butikker i Svendborg
Vi vil fred og velfærd - ikke krig og bomber
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Bevar Palads
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Bevar Lucernevejens specialbørnehave
1501 Oprettet: 2025-09-01
Bevar Asylcenter Jelling – mere end et center: børns hjem, menneskers tryghed og et kraftcenter for integration og fællesskab
1183 Oprettet: 2025-09-05
Protest mod Solcellepark syd for Vestbjerg by
670 Oprettet: 2025-08-08
NEJ til energianlæg ved Overgaard og Sødring
673 Oprettet: 2025-08-18
Restriktionsområde vedr. politiets brug af drone til grænsekontrol
470 Oprettet: 2025-08-21
Islandip Kulusullu akornanni timmisartuussineq attatiinnarli / Keep the flight connection between Iceland and Kulusuk / Bevar flyforbindelsen mellem Island og Kulusuk
386 Oprettet: 2025-09-10
STOP Forskelsbehandlingen af Danske Udlandspensionister udfra geografisk bosted.
854 Oprettet: 2025-07-04
Bevar trygheden for børn i BUM: Nej til politisk spareplan
335 Oprettet: 2025-08-27
Bedre busforbindelse mellem Veddelev og Himmelev
309 Oprettet: 2025-08-28
NEJ TAK til VE anlæg i Stenstrup/Lunde/Høje
300 Oprettet: 2025-08-29
Mótmæli av samferðsluni um Suðuroyarfjørð í 2025
284 Oprettet: 2025-09-17
NEJ TAK til Energiø i Ryådalen og Store Vildmose
762 Oprettet: 2025-06-23
Master ud af sårbare naturområder
238 Oprettet: 2025-09-08
Cykelsti på Mimersgade NU!
647 Oprettet: 2025-08-15
STOP 42-METER MASTEN VED SOLBAKKEVEJ 36A
406 Oprettet: 2025-08-14
Nej tak til privat poolbar ved Havnegade.
2053 Oprettet: 2025-07-20
NEI TIL TALGILDA GÍSLATØKU Á SUÐUROYARLEIÐINI OG ØÐRUM LEIÐUM VIÐ
155 Oprettet: 2025-09-15
Bevar Familieboden
364 Oprettet: 2025-08-12
Støt op om større trafiksikkerhed på Odensevej, Kerteminde
122 Oprettet: 2025-09-01
Hurtig ambulancehjælp til Jelling og omegn
117 Oprettet: 2025-08-29