NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ til ny lufthavn i Østjylland.


Gæst

#351

2015-06-09 08:45

Ingen grund til at lave ny lufthavn. Lav istedet motorvej direkte til og fra Århus. 30-40 min er da ingen tid på transport til lufthavn. Se evt London, det tager samme tid til f ex Stansted

Gæst

#352 Re:

2015-06-09 15:49

#351: -  

 Vil du ikke forklare hvor meget kundegrundlaget øges med en vej hvor Århusianere kan køre 20km/t mere? Det giver jo ikke lettere adgang fra resten af østjylland. Og så koster det en halv lufthavn. 

Aarhus alene kan ikke levere kunder nok - den skal ind hvor langt flere i det østjydske erhvervsliv kan nå frem på under en time, og det hjælper en motorvej ikke på. 

Hver gang man spørger om hvad en motorvej vil hjælpe er der tavshed. 

Med en flytning til Thomasminde får lufthavnen et levedygtigt kundegrundlag - det viser Grontmijs rapport.


Gæst

#353

2015-06-09 17:51

Fornuftigt initiativ. Vi har en fin lufthavn i Tirstrup, hvis vejnettet forbedres

Gæst

#354 Re:

2015-06-09 18:03

#353: -  

 hvad hjælper det med bedre vejnet?? Og er det en fornuftig lufthavn med 0,4 mio rejsende (faldende antal) mod 1,3 i aalborg og 2,8 mio i billund. Og ingen ruter ud af tirstrup udover skandinavien og få afgange til london?

HB

#355 Suk

2015-06-09 18:39

Jeg bor i oplandet til en evt. lufthavn i Thomasminde....kun 7 km fra Thomasminde Mark. Jeg har fulgt debatten gennem 10-15 år. Jeg synes at det er håbløst at placere en ny lufthavn, så tæt på en anden kommunes grænse og således at det berører tæt på 30.000 mennesker og en grundvandsreserve. De siger, at støjen i en række byer bliver minimal, men alle der har befundet sig 5-7 km fra Billund eller Ålborg (eller tirstrup) ved at der er støj og forurening forbundet med nærområdet omkring en lufthavn. Hvornår tilgodeser man borgerne og ikke erhvervslivet? Hvad vil dette ikke betyde for huspriserne i de berørte områder, når en stor del pludselig vil sælge? Jeg har ikke noget imod at køre til Tirstrup, Billund eller Ålborg. Havde de et bedre udbud af ruter i Tirstrup, så ville jeg vælge den, fremfor på sigt at kunne cykle til lufthavnen, æv!. Jeg synes de bør arbejde med udbuddet iTirstrup og infrastrukturen til den nuværende lufthavn for de penge de vil bruge på en ny lufthavn....problemet er at det vil de private investorer (erhvervslivet) ikke støtte. 


Gæst

#356

2015-06-10 09:28

Tirstrup lufthavn skal blive hvor den er , ønsker mere udvidelse af vejen til lufthavnen

Gæst

#357

2015-06-10 09:45

Jeg bor i området, som bliver ramt af en potentielt lufthavn ved Thomasminde. Samtidig finder jeg det økonomiske fundament for etableringen af lufthavnen meget spinkelt og argumenterne er voldsomt drevet af idealister, som baserer deres holdninger på mavefornemmelser nærmere end fakta.

Gæst

#358 Re:

2015-06-10 18:00

#357: -  

 Rentabiliteten bliver jo vurderet af investorerne. Hvis opstillingen ikke holder, kaster de ikke penge i projektet. Så jeg kan ikke se hvorfor vi ikke skal overlade det til investorerne at melde sig på banen. Kommer der ingen, ja så giver det jo sig selv - så bliver lufthavnen ikke flyttet.

Når vi så kommer til mavefornemmelser, så er det præcis det der ligger i "byg en motorvej til Tirstrup - det vil redde lufthavnen". Det er kun en mavefornemmelse. Intet underbygger at det vil hjælpe.

Hvad der ikke er en mavefornemmelse, til gengæld, er støjrapporten der siger at der ikke vil være støjgener i Skødstrup, Løgten, Hinnerup, Hornslet og Trige. Det er fakta. Selv med store langdistancefly er støjen under grænseværdien for hvornår den er generende i disse byer.

Men hvad bliver hevet frem: At HVIS (og kun hvis) der kommer langdistancefly til USA og Asien, og HVIS de flyver efter 22:00, så bliver det frarådet at bygge nyt i åbent land i et område omkring Skødstrup og Hornslet. Så siger mavefornemmelsen at det må da være lig med støjgener for 29.000 mennesker. Det er det ikke. Rapporten siger intet om at eksisterende bebyggelse vil opleve støjen som generende.

Kig lige på afgange og ankomster for Billund og se hvor mange fly der afgår til Asien eller USA efter kl. 22... (nej vel, - ingen)


Gæst

#359

2015-06-11 11:36

JEG VIL GERNE BEHOLDE MIN HJEMBY

Gæst

#360 Re:

2015-06-11 17:37

#359: -  

 det skulle da så sandelig også være muligt. Der skal da ikke jævnes nogen byer med jorden?


Gæst

#361

2015-06-12 11:35

Jeg underskrev denne underskriftindsamling fordi jeg er helt enig i, at det ikke giver mening at flytte lufthavnen i Tirstrup. Lad pengene gå til renovering/opdatering af lufthavnen i Tirstrup, samt bedre infrastruktur til Tirstrup, fremfor at ødelægge naturen ved Thomasminde, samt påvirke så mange mennesker med unødige støjgener og ikke mindst de voldsomme konsekvenser det vil have for boligejerne i området omkring Thomasminde.

Set med subjektive øjne, så bor jeg selv i området. Jeg er tilflytter, bl.a. pga. muligheden for at starte en familie, hvor mit barn kunne vokse op i trygge og naturrige omgivelser. Jeg og min familie ønsker ikke en hverdag i støjhelvede. Derudover er udsigten til en forringelse af boligværdien også en kæmpe streg i regningen, og noget som er med til at skræmme tilflyttere, som jeg selv, væk fra et dejligt og fredeligt område i Østjylland.


Gæst

#362 Re:

2015-06-12 13:53

#361: -  Lad pengene gå til renovering/opdatering af lufthavnen i Tirstrup, samt bedre infrastruktur til Tirstrup

 OK, så bruger vi 750 mio på det. Hvordan redder det Tirstrup?? Er det ikke bare 750 mio. ud af vinduet? Det rykker jo ikke ret meget ved kundegrundlaget, fordi det kun er ruten ind til Aarhus der kan køres lidt hurtigere (ca. 2 min), ikke til alle de andre byer - det er vist i en rapport fra Vejdirektoratet.

HB

#363 Re: Re:

2015-06-12 19:53

#362: - Re:  

 Du skriver flittigt. Jeg bliver interesseret i 2 ting. Hvor bor du selv? Hvilken interesse har du specifikt i en lufthavn i dette område? Hvis du kan fortælle mig, at du selv bor i det berørte område, og ikke er spor bekymret - og ikke har personlig vinding af en lufthavn ved Thomasminde - så vil jeg nok være mere lydhør overfor dine argumenter.


Gæst

#364

2015-06-13 07:24

Fordi der ligger en ganske fin lufthavn i Tirstrup , som man nemt kan køre til . Derudover ser jeg ingen grund til, at bruge mange millioner til en ny lufthavn i disse tider , hvor ville skal spare . Det var bedre pengene gik til ordentlig pasning af børn , syge og ældre.

Gæst

#365 Re: Re: Re:

2015-06-13 08:20

#363: HB - Re: Re:  

 Jeg bor selv i Aarhus Nord - men en del som ikke vil opleve støj der er værd at snakke om. 

Jeg er en del af universitetsmiljøet i Aarhus. Grunden til jeg taler for en ny lufthavn er at jeg ikke tror Tirstrup kan overleve på den lange bane, og allerede nu er der kun ruter til skandinavien og få afgange til london. Uden en lufthavn og gode forbindelser til Europa er det sværere for universitetet at etablere internationale netværk, samarbejder, få konferencer til Aarhus osv. Allerede nu oplever jeg at at institutionerne i København løber med meget af det. Så jeg tror en ordentlig lufthavn vil gavne både Aarhus og østjylland.

jeg er med på det vil skabe støjgenet for naboerne til en evt. Lufthavn, det kan man jo se på støjcigaren for Lden, og er ikke ude på at drive hetz mod nogen. Det skal skam tages alvorligt. Men jeg må sige jeg synes der argumenteres mere med følelser end facts.


Gæst

#366

2015-06-13 09:51

Vi har en udmærket lufthavn, ødelagt af dårlige politik, få nu den sag afsluttet med nye veje, og letbane.

Gæst

#367

2015-06-14 05:47

Man kan flyve så højt at jordforbindelsen mistes. 30000 mennesker skal ikke generes hver dag til fordel for 1-2000 mennesker, der skal spare 10 min. transporttid. 


Gæst

#368

2015-06-15 08:10

Lufthavn ligger fint lav en bedre vej

Gæst

#369

2015-06-15 12:45

Jeg flyttede fra Aabyhøj til Hjortshøj i sommers for at få ro. Her er skønt at bo og det vil være fantastisk dejligt hvis det forsat kan være muligt at bo tæt på Aarhus og kunne nyde stilheden efter en lang arbejdsdag i midtbyen ☺️

Gæst

#370

2015-06-15 16:19

Fordi vi har nok lufthavne og for lidt natur

Gæst

#371 Re:

2015-06-15 18:01

#369: -  Jeg flyttede fra Aabyhøj til Hjortshøj i sommers for at få ro.

Nu vil en ny lufthavn heldigvis ikke medføre støjgener for dig. Hvis flyene giver en lyd fra sig i Hjortshøj vil den blive overdøvet af vinden, fuglene, bilerne og naboen der snakker på den anden side af hækken. Så ingen grund til bekymring dér!

Se Grontmijs rapport bilag 7!


Gæst

#372

2015-06-16 06:06

Pift Tirstrup op og før letbanen derud! Det må være billigere end at rykke lufthavnen ind i byen. Om 20 år er Thomasminde jo nærmest inde i byen!

Gæst

#373

2015-06-16 10:22

Jeg har tidligere boet ved en lufthavn, og ved hvor meget det påvirker hverdagen.



Gæst

#374

2015-06-16 14:01

Der er ikke behov for flere lufthavne, og heller ikke for mere støj ved Århus

Gæst

#375 Re:

2015-06-16 17:48

#372: -  Pift Tirstrup op og før letbanen derud! Det må være billigere end at rykke lufthavnen ind i byen. Om 20 år er Thomasminde jo nærmest inde i byen!

 Til det er der to ting at sige:

1) Der er ikke planlagt byudvikling omkring Thomasminde

2) Der er ingen tidsbesparelse ved at føre letbanen derud i forhold til busser - det har man allerede regnet på. Så desværre løser en letbane ikke problemet med at lufthavnen ligger for langt fra de østjyske byer.