Underskriftsindsamling for frit uddannelsesvalg

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Underskriftsindsamling for frit uddannelsesvalg.


Gæst

#1

2014-09-08 16:45

Forandringsparathed på arbejdsmarkedet er nødvendig i dag, derfor er fleksibel uddannelse et must.
Sigrid Birch
Underskriftindsamleren

#2 Re:

2014-09-08 17:31

Jeg kender en studerende, der er startet forfra på en ny bachelor for at kunne læse sin ønskede kandidat, så studietiden bliver til 7 år? Hvordan er dette præcist en "fleksibel" uddannelse? Dette havde ikke været nødvendigt, hvis man kunne få lov til at supplere.

For min skyld må de gerne tage min SU fra mig, så længe jeg kan få lov til at supplere og søge en anden kandidat end min naturlige overbygning? Dette er da noget af mest fleksible, man kan være?!

For mig at se, er fremdriftsreformen ikke lig med "forandringsparathed" i og med at man skærer en masse studerende over én kam, som ikke har mulighed for at følge med i de nye forandringer.

Jeg kan til en vis grad godt se logikken i, at adgangskravene til en kandidatuddannelse skal opfyldes gennem selve bacheloruddannelsens obligatoriske fag og valgfag ifølge de nye regler. Dog kan jeg ikke se logikken i at det skal gælde for os, der allerede har afsluttet vores valgfag og derved tabt muligheden for naturligt at kvalificere sig til en anden ønsket uddannelse. Konsekvensen af denne reform kunne man som studerende vanskeligt gætte ud fra reformens vedtagelse (sommeren 2013), hvori jeg i øvrigt allerede havde valgt mit studie og mit valgfag.

Synes det er meget generaliseret udsagn til så vidtomspændende et problem. 

 


Gæst

#3

2014-09-09 12:56

God initiativ

Gæst

#4

2014-09-09 14:57

Mere fleksibilitet til de studerende!

Sigrid Birch

#5

2014-09-09 16:13

Ja, man kan altid håbe! Jeg håber, at det her kan skabe noget debat omkring det :) Del endelig med jeres venner og bekendte :)

Sigrid Birch

#6 Re: Re:

2014-09-09 16:15

#2: Sigrid Birch - Re:  

 Hov - kan nu se at jeg har misforstået dig! Ja helt klart! del gerne dette med dine venner og bekendte :)


Gæst

#7

2014-09-09 19:20

Virkelig godt initiativ. Hvad er målet og planen for at blive hørt?

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2014-09-11 14:58


Sigrid Birch

#9

2014-09-11 15:03

Kære Gæst,

Formålet med denne indsamling er i første omgang at få en idé hvor mange der kommer i klemme i denne reform og hvor mange der er utilfredse med den og finder uhensigtmæssig.

Jeg er i gang med en klagesag over reformen og ønsker at indsende denne underskriftindsamling til uddannelsesministeriet for at videreformidle til dem, at det er mange mennesker, der bliver påvirket af denne reform.

Ydermere har jeg kontaktet en journalist studerende for at høre muligheden for at dette muligvis kan komme op i medierne, men dette har jeg ikke noget konkret på endnu :)

Del endelig gerne denne indsamling

 

Mvh Sigrid Birch


Gæst

#10

2014-09-11 18:40

Gæst #7 igen her:

Hej Sigrid

Tak for dit fine og uddybende svar. Det lyder som rigtig god idé. Jeg er selv i klemme i samme situation som dig - også på CBS. Jeg ved ikke om dette problem kun er opstået på CBS, for har ikke mødt nogen fra andre uddannelsesinstitutioner med samme udfordring?

Hvis ikke du allerede har prøvet det, så prøv at kontakt folkene bag CBS observer, måske de vil lave en lille artikel om problemet og dele linket til din underskriftsindsamling. Det er klart at jo flere, der skriver under des mere seriøst bliver din henvendelse taget. 

Held og lykke med projektet. 

Jeg følger med fra sidelinjen og deler dit link hvor jeg kan. 

 

Sigrid Birch

#11 Re:

2014-09-11 20:53

#10: -  

 Kære Gæst,

Tak for dit svar. Er glad for at høre at jeg ikke er den eneste i denne situation. 

Jeg har forsøgt at lave en "plan" for hvad mine fremtidige skridt bliver heriblandt kontakte forskellige kommunikation kanaler så CBS Observer er et rigtig godt bud!

Altså, som udgangspunkt møder jeg mest folk fra CBS, men skal ikke kunne sige om andre fra KU fx har samme udfodringer? Jeg har i hvert fald en veninde fra et andet universitet end CBS, som gerne vil læse en kandidat på CBS men for at læse den skal hun supplere. 

 


Gæst

#12 Re: Re:

2014-09-12 14:24

#2: Sigrid Birch - Re:  

Jeg er i samme situation. 

For at mine 10 suppleringsfag ikke skal gå til spilde, har jeg søgt ind på en ny bachelor. Jeg satser på at få merit for så mange fag som muligt, så jeg kan læse den nye bachelor på et år, og være klar til en kandidat sommeren 2015.

Det er rigitg surt at have betalt og bestået 10 suppleringsfag, for så at få at vide senere nede af vejen, at det grundlag man lagde sin uddannelsesplan udfra har ændret sig radikalt. Jeg kommer ligeledes til at bruge 7 år på min uddannelse. 


Gæst

#13

2014-09-12 15:09

Rigtig, rigtig godt initiativ! Er selv ramt af reformen vdr. tvungen merit.
Sigrid Birch

#14

2014-09-13 14:28

Kære gæster,

Ja det er nemlig rigtig surt at bruge på penge, tid og energi på supplering for netop at dygtiggøre sig til en kandidat - når adgangsgrundlagene bliver ændret så drastisk.

Jeg håber, at der kan komme en løsning på alt dette/overgangsordning - bare et eller andet der gør at man har nogle flere muligheder. 

Dejligt at høre, du synes det er et godt initiativ. Nu er det bare om at håbe vi kan få samlet mange flere underskrifter ind :)

 

mvh Sigrid


Gæst

#15

2014-09-18 11:55

En gidseltagning; udført af det danske samfund!

Fremdriftreformen sætter studerende 3,5 år tilbage. Studerende er kommet i klemme, og regeringen vender det blinde øje til.

Når man som studerende står overfor en række valg, er du nødsaget til at træffe dine valg på baggrund af de muligheder, der er foran dig og med udgangspunkt i, hvordan systemet fungerer på det givne tidspunkt. Da jeg startede min uddannelse, havde jeg mulighed for at supplere med fag og søge ind på en kandidat på CBS. Kan det være rigtigt, at I midt i en studieplan ændrer disse tiltag og ændrer den sti, som flere tusinde studerende allerede har bevæget sig ned ad?

Mit svar fra Sofie Carsten Nielsen, var følgende "Suppleringsaktiviteter mellem bachelor- og kandidatuddannelsen er studietidsforlængende, hvilket ikke harmonerer med målet om at få de studerende hurtigere gennem deres uddannelse." Men Sofie, Hvordan hænger det sammen med at flere studerende tvinges ud i endnu en bachelor, til trods for, at et år med suppleringsfag ville være tilstrækkeligt.

Og fortæl mig engang; Hvordan hænger det sammen med de SU klip, som er tildelt? Jeg går ikke ud fra, at regeringen tilbyder ekstra klip, pga. en ny reform? Og hvordan kan jeg sikre mig mod, at regeringen ikke vælger at vedtage en ny reform i de kommende studieår, der IGEN vil kunne spænde ben for mig såvel som tusinde andre medstuderende?

Jeg forstår godt at man er nød til at lave nye tiltag, men hvad jeg ikke forstå er, at man overser de studerende der er i klemme. Kunne det tænkes at man lagde ekstra vægt i at guide de nyankomne studerende, så de fra start ved hvordan de når deres mål. Og at studerende i klemme får dispensation, således at vi ikke står tilbage med en lang næse....
Sigrid Birch

#16

2014-09-22 17:38

Kære gæst,

Helt enig. Er du én af dem der også har fået sendt en klage afsted?

Jeg har sendt en klage først til CBS og derefter til udannelsesminsteriet via CBS.

Er helt enig med dig at nye tiltag kan være nødvendige og at man burde tage hensyn til OS der kommer i klemme. 


Gæst

#17 Re:

2014-10-03 22:16

#16: Sigrid Birch -  

 Ja jeg har sendt en klage, og har fået svar fra Sofie, dog ikke et tilfredsstillende svar, da hun kryber uden om problemstillingen, og undskylder sig med at studerende skal hurtigere igennem!

Jeg har sendt en klage videre i systemet..... Jeg håber og forventer at vi bliver hørt og en dispensation bliver mulig før kandidatstart. 

Det er helt sort at man kan ændre noget så markant og vigtigt, uden at overveje konsekvensen for igangværende studerende.


Gæst

#18 Re: Re:

2014-10-03 22:22

#11: Sigrid Birch - Re:  

 Studerende på ku er i samme situation, jeg ved af der var 3 studerende fra ku til møde med en fra DF, for at fortælle deres situation, så problemstillingen er ikke kun ramt Cbs, men alle universiteter hvor der bliver suppleret op.

Sigrid Birch

#19

2014-10-07 08:18

Kære Gæst,

Ja det er ikke kun CBS. Jeg har blot taget udgangspunkt i CBS, da det er der jeg går, men ja du har helt ret. Det er naturligvis ikke "kun" CBS der bliver ramt. :)


Gæst

#20

2014-10-09 08:52

Ville være fantastisk, hvis man også kunne ændre reglen om, at man skal være tilmeldt 30 ECTS hvert semester. Virksomheder, og dermed også fremtidige arbejdsgivere, kræver, at vi som Business School-studerende har andre ting på CV'et såsom studierelevant arbejde, internships og frivilligt arbejde. Dette er dog ikke muligt at opfylde med den nye reform - i hvert ikke uden at gå på kompromis med de karakterer, som man får. Der er ikke det samme krav for f.eks. medicinstuderende, så jeg mener, at man bør genindføre fleksibiliteten, i hvert fald der, hvor det er nødvendigt.
Jeg er selv kandidatstuderende på CBS, med studierelevant arbejde og frivilligt arbejde, så jeg ved, hvad jeg taler om.

Gæst

#21

2014-10-09 10:40

Super godt initiativ!
Gæst

#22

2014-10-09 10:52

Super godt initiativ!

Jeg står ikke selv i den uheldige situation, da jeg valgte en kandidat som var min direkte overbygning.

Men jeg ved, at op til flere fra min klasse har fået afslag fra deres drømmestudie! Et studie som de har gået og troet på at de skulle starte på i hele 2-3 år. Et studie, som de næsten var blevet lovet at de kunne starte på! fra vores studievejledere på uddannelsen.

For at opfylde adgangskravene har mine medstuderende læst valgfag på deres valgfrie semester, samt hver sommer på Sommerschool, til ingen nytte. Det er virkelig sørgeligt.

Min studiemakker fra IMK (CBS) er nu begyndt at supplere matematik på A niveau, for at komme ind på økonomi på KU og derefter venter hende 5 års studie og endnu en bachelor (efter afslag på afslag fra at læse en kandidatuddannelse i økonomi fra alle landets universiteter)

 

Jeg håber at denne indsamling hjælper!

 

 


Gæst

#23

2014-10-09 11:46

# Gæst 20. 

Jeg er helt enig. Især internships bliver en større udfordring nu. Jeg havde tænkt mig at tage et internship og så læse to fag (på sommerskole før/efter). I princippet kan jeg godt nå at læse to fag før min praktik, altså to fag til sommer. Men fordi jeg tager praktik får jeg ikke point inden for de fagområder jeg har brug for i forbindelse med kandidat. Jeg havde tænkt mig at læse fag op bagefter (mens jeg så forhåbentligt havde skabt et netværk og fået arbejde i forlængelse af praktik) - men nu er det ikke længere muligt. 


Gæst

#24

2014-10-09 16:04

Rigtig godt initiativ! Forhåbentligt kan det sætte gang i noget...

Gæst

#25 Re: Re:

2014-10-09 16:16

#11: Sigrid Birch - Re:  

Jeg ved, at CBS Observer allerede har skrevet en artikel om mig og en veninde fra mit daværende studie. Vi blev (næsten) garanteret optag af studievejledere og kursusansvarlige såfremt vi tog forskellige fag på ISUP (CBS Sommer skole), læste de rigtige fag på udveksling og fik gode karaktere indenfor de relevante fagområder. På trods af det, havnede vi begge i saksen sammen med adskillige andre fra CBS og mit studie IMK, og blev fravalgt til fordel for udenlandske studerende fra Sverige, Norge, Italien og Spanien.  

Systemet var ikke fair før, og bliver det bestemt ikke med den nye reform. Jo mere medieopmærksomhed, jo bedre! 

 

Stærkt arbejde Sigrid Birch!