Bevar Rønne Bibliotek på Pingels alle 1

Rønne Bibliotek er et velfungerende bibliotek. Det er lyst og rummeligt i ét plan, og dermed tilgængeligt for alle.

Biblioteket har en flot børneafdeling, og en dejlig legeplads lige uden for. Der er plads til at sidde og læse og arbejde på computer. Biblioteket er velassorteret, og hvad de evt ikke har, skaffer de hjem.

Der er både et stort og nogle mindre lokaler, som kan bruges gratis eller lejes billigt til møder, foredrag, teater, workshops, Folkeuniversitetet, interessegrupper m.m. Der kan laves udstillinger og sågar loppemarkeder ind imellem.

Bygningen er i god stand, med et velholdt anlæg uden om.  Endelig krones det med rigeligt med parkeringspladser uden nogen form for tidsbegrænsning.

Men nu har Bornholms Regionskommune vidt fremskredne planer om at lukke dette bibliotek og bygge et nyt på Store Torv i Rønne, blot ca 500 m derfra.

Der planlægges med en bygning i flere etager til gene for handicappede og ældre. En bygning, der bliver klemt inde bag musikhuzet uden muligheder for legepladser, og især med en dårlig trafikal adgang og en voldsom indskrænkning i antallet af parkeringspladser sammenlignet med mulighederne på Pingels allé. Dertil kommer, at man påregner at lave halvtimes parkering. Man kan da ikke gå på biblioteket og få noget ud af det inden for en halv time inklusive parkering.

Lad os stå sammen om at stoppe denne rigtigt dårlige idé.

Jeg giver med min underskrift Kirsten Mortensen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke dit telefonnummer offentligt online.

Vi visser ikke disse oplysninger offentligt online.