Bevar "Det Blå Pakhus" på Kalundborg Gamle Vesthavn, som et maritimt kulturcenter.

Afgiv dit samtykke til at Kalundborg kommune skal bevare det gamle blå pakhus fra 1912 og udbygge det som et Maritimt kraftværk i form af bl.a. Det maritime Værksted og Kalundborg Søfartsmuseum samt andre maritime relaterede enheder. For at give mulighed for bl.a. at bevare den lokale maritime kulturarv, og Kalundborgs kommunes havne og fiskeri historie.

337648554_602069765313947_2546754633329099866_n_(1).jpgDet Blå Pakhus der ønskes der bliver bevaret.

I 2017 vedtog Kalundborg Byråd en rammeplan med bl.a. denne tekst:

""Tilføre byen nye aktiviteter:

Havneparken kan tiltrække nye aktiviteter, der kan tilføre byen liv, i stedet for at dræne byen for aktiviteter og flytte dem ned på havnen. Set fra vandsiden ligger Kalundborg i smørhullet på Sjællands vestkyst mellem Fyn, Samsø, Korsør, Reersø, Røsnæs Havn, Sejerø, Nekselø og Havnsø. Dette giver en række nærliggende attraktioner og aktivitetsmuligheder, der kan udvikles i sammenhæng med Havneparken. Det kunne være tiltrækning af træskibe, kartoffelfestival, ø-hop og samarbejde med turistforeningerne om maritime oplevelsespakker. En omdannelse af pakhuset til et dynamisk maritimt hus kan med fordel fungere som "kulturanker" for netop ovenstående satsninger.""

Bogmester Martin Damm udtalte til Tv-Kalundborg i forbindelse med købet:

”Det gamle pakhus er havnerelateret, har charme og passer perfekt ind i området, men der skal selvfølgelig ske en stor ombygning indvendig, men der bliver ikke tale om, at vi river bygningerne ned for at give plads til noget stort i stål og glas. Samtidig har bygningerne ligget der altid, så der bliver ikke bygget noget nyt som tager udsigten.”

Efterfølgende har det vist sig, at den oprindelige plan ændres totalt med planlagt nedrivning af Det Blå Pakhus, det sidste gamle pakhus, og bygge nyt, og flytte bl.a. bibliotek og bogerservice samt måske musikskole ind i den nye bygning.

nyt_pak_hus2.jpg

Et udkast til ny bygning fra Kalundborg kommune.

Hele rammeplanen kan ses i dette link:

Se specielt siderne: 10-12-17.

Jeg giver med min underskrift jens kallehave tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke dit telefonnummer offentligt online.