Underskrifter mod KÆMPE biogasanlæg ved Djurs Sommerland!!!!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Byrådsmøde i Syddjurs Kommune den 28. februar 2024

2024-02-28 20:04:49

Kære alle

I dag her der været byrådsmøde i Syddjurs Kommune, hvor et flertal i byrådet stemte NEJ til en placering ved Djurs Sommerland ❤

Jeres underskrift og alle de kommentarer der er knyttet hertil, har været medvirkende, så vi vil gerne sende en stor TAK til alle for deres bidrag til, at Djursland / Djurs Sommerland ikke havner i den uheldige situation.

Der er flertal for, at man i samarbejde med Norddjurs Kommune forsøger, at finde en alternativ placering, hvor det ikke påvirker området negativt.

Hermed ønsker vi alle en rigtig dejlig aften 😊

Karl Erik Andersen

Høringssvar vedr. Biogasanlæg ved Djurs Sommerland

2023-12-14 11:38:31

Kære alle

Tak for at I har skrevet under, det betyder utrolig meget for hele processen og det er skønt at fornemme den opbakning hele sagen har og hvad området herude omkring Djurs Sommerland betyder for mange. ❤

I går aftes var der borgermøde i Kolind+ og vi føler det gik godt. Der blev flere gange opfordret til, at indsende høringssvar med kommentarer hertil. Vi indsender selvfølgelig de kommentarer som folk har givet på denne side (der er rigtig mange gode ord) og derudover må du selvfølgelig gerne støtte sagen ved, at skrive dine egne ord til Syddjurs Kommune på mail: planudvikling@syddjurs.dk

Det behøver ikke være en lang "dansk stil", men udtryk for de ord du føler i dit hjerte.

Hvis du vil skrive noget, kan nogle af stikordene være:

Fakta ark om nyt biogasanlæg ved placering 2.1
• Biogasanlægget vil årligt bearbejde 800.000 tons biomasse, hvorfra de 700.000 tons vil komme fra gylle. Anlægget vil derved blive en af Danmarks største biogasanlæg.
• Erfaringer fra lignende anlæg viser, at naboer ofte føler sig plaget af lugtgener fra gyllen.
• Et nyt biogasanlæg vil betyde markant flere kørsler i lokalområdet. I gennemsnit vil der køre en tung transport til eller fra anlægget hvert fjerde minut. I kampagneperioder vil det være oftere end hvert tredje minut.
• Transport til anlægget vil i kampagneperioder kører fra 08-03. Der vil derfor være betydelige støjgener om natten forbundet med kampagnekørselsperioderne.
• Den fremherskende vindretning i Danmark er fra vest til øst. Det betyder at vinden ofte vil blæse lugten fra biogasanlægget hen over Djurs Sommerland.
• Det lokale beredskab har ikke ressourcerne til at håndtere en mulig brand eller eksplosion ved biogasanlægget.
• Ved placering 2.1 vil det ikke være muligt at overholde skovbyggelinjen på 300 meter.
• Trafiksikkerheden vil ifølge vejdirektoratet blive påvirket af den øgede mængde tung transport.
• Turismeomsætningen i Syddjurs Kommune er årligt på 1,6 mia. kr. Et biogasanlæg risikerer at medføre negative afledte konsekvenser for dele af turisterhvervet på Djursland samt andre erhverv, der nyder godt af det store antal turister på Djursland.
• Djurs Sommerland beskæftiger 850 medarbejdere, og har årligt over 850.000 besøgende. Djurs Sommerland er derfor essentielt for turismeerhvervet i hele regionen.

På siden: https://aabenindsigt.syddjurs.dk/sag/23/31357 kan du se de høringssvar der er sendt til Syddjurs Kommune. Bemærk at der går nogle dage fra man sender noget ind til man har et svar tilbage.

Hermed takker vi endnu engang for din underskrift og støtte til sagen og ønsker alle en Rigtig Glædelig Jul samt et Godt og Lykkebringende Nytår 😊

Karl Erik Andersen

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.