Straksplan for børn, der er ramt af lang ventetid og mangelfuld tandregulering i Roskilde kommune

Kontakt forfatteren af dette andragende

Svar fra formanden for skole- og børneudvalget

2023-10-26 05:52:50

Vi har d. 26/10 fået nedenstående svar på vores henvendelse fra formanden for Skole- og Børneudvalget:

Svar på henvendelse vedr. lang ventetid og mangelfuld

tandregulering i Roskilde kommune

Kære Mette Hartvig

Tak for din mail, som du har sendt til borgmesteren og mig, og som jeg
svarer på som formand for Skole- og Børneudvalget.

Jeg har læst din henvendelse og bevæggrunden for din
underskriftsskriftsindsamling med stor alvor. Det er en udfordring, at der
i Roskilde Kommune aktuelt er ventetid til tandregulering, og derfor har forvaltningen og Skole- og Børneudvalget også taget forskellige initiativer
for at kunne nedbringe denne, i en tid, hvor der er mangel på specialtandlæger både i Roskilde og på landsplan.

Jeg har fået oplyst, at Den Kommunale Tandpleje i Roskilde Kommune
prioriterer at behandle alle de børn, som er i gang med at få reguleret tænder. Øvrige børn og unge bliver indkaldt så hurtigt som muligt ud fra en tandlægefaglig vurdering.
De børn og unge, som tandplejen vurderer har akut behov for tandregulering, og som der ikke er mulighed for at tage ind, bliver sendt til private specialtandlæger.

Forvaltningen er i tæt samarbejde med Den Kommunale Tandpleje i færd med at finde løsninger for at nedbringe ventetiden i tandreguleringen.
Vi har i Skole- og Børneudvalget besluttet at sende en række opgaver fra tandreguleringen i udbud, hvilket også har betydning for at kunne nedbringe
ventetiden. Vi forventer i november at kunne afslutte dette udbud og indgå aftale med en privat klinik, hvorefter de relevante forældre/patienter får
besked.

Derudover arbejdes der på at rekruttere fagligt kvalificeret personale til tandreguleringsklinikken, så klinikken igen har den nødvendige kapacitet, der
dækker det aktuelle behov.

I forhold til frit valgs ordningen, som du nævner i din henvendelse er det rigtigt, at det er et tilbud, der kan vælges som et alternativ til den vederlagsfri tandpleje. Det er således en mulighed, der er for at barnet skifter til privat tandregulering, hvis betingelserne for frit valgs ordningen opfyldes. Din henvendelse har gjort forvaltningen opmærksom på, at der skal ses på formuleringen på kommunens hjemmeside med den aktuelle status for ventetid i tandreguleringen

Du er formentlig bekendt med, at hvis man vælger frit valgs ordningen, gælder det for det samlede tandplejetilbud, dvs. at både den almindelige tandbehandling og tandregulering skal foregå i privat regi.

I frit valgs ordningen gælder også, at hvis dit barn er mellem 0-16 år, kan du få dækket 65 % af udgifterne til tandregulering, mens unge mellem 16-18 år får dækket udgiften 100 % af kommunen.

Honorering af behandling hos privat tandlæge er betinget af, at forældrene har meddelt tandplejen om valget, før ydelserne modtages hos praktiserende tandlæge. I modsat fald vil ydelsen ikke kunne honoreres. Derudover gælder, at tandregulering samt andre behandlingsydelser, hvor der ikke er fastsat takster, først må iværksættes, når tandplejen har godkendt det fremsendte behandlingstilbud.

Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at vi ser på den aktuelle situation i tandreguleringen med stor alvor. Både forvaltningen og Den KommunaleTandpleje arbejder fokuseret på, at finde de nødvendige løsninger for at børn og unge i Roskilde Kommune kan få de eftersyn med videre som er nødvendige i forbindelse med den tandregulering, de skal have.

Bent Jørgensen

Skole- og Børneudvalge

Mette Hartvig

Henvendelse med underskriftindsamling er nu sendt til borgmesteren og Skole- og Børneudvalget

2023-10-05 11:33:07

Vedhæftede henvendelse er i d. 5/10 sendt afsted til Skole- og Børneudvalget og bormesteren.

Deres svar vil også blive lagt op her.

Angående lang ventetid og mangelfuld tandregulering i Roskilde kommune

Vi er mange, der er meget bekymrede for situationen i Roskilde kommune med meget lang ventetid på tangregulering af børn og stor utryghed omkring allerede opstartet behandling. Mange af vores børn har ventet i flere år på at komme i gang med nødvendig behandling, og flere børn kan ende med at se frem til komplicerede og langstrakte forløb, og i værste fald operation, fordi det gunstige tidspunkt for tandregulering er forpasset. Dertil kommer, at der er meget rod i de allerede opstartede behandlinger med skiftende behandlere og aftaler, der ikke bliver overholdt.

Vi har forståelse for, at der er tale om en presset situation med mangel på personale, men nu har situationen varet i flere år, uden at der fra politisk hold er blevet udmeldt en plan for alle de børn, der venter, og for dem der allerede er i gang. Og for mange børn er situationen nu kritisk. Nedenfor er link til en underskriftindsamling, hvor flere hundrede forældre i Roskilde kommune har skrevet under for at appellere til, at der bliver lagt en straksplan for alle de børn, som er kommet i klemme:

I nedenstående bilag er indsat kommentarer fra forældre i underskriftindsamlingen for at vise jer, at rigtigt mange står i en desperat og helt uholdbar situation, som kalder på øjeblikkelig handling.

På tandreguleringens hjemmeside henvises til fritvalgsordningen. Denne forudsætter imidlertid, at der reelt set er et tilgængeligt tilbud, som kommunen vederlagsfrit stiller til rådighed, hvilket ikke pt. er tilfældet. Det er ikke intentionen med lovgivningen at sætte fritvalgsordningen i stedet for et tilgængeligt kommunalt tilbud, og det er derfor ikke i overensstemmelse med lovgivningen, at kommunen undlader at handle med henvisning til en fritvalgsordning, når vi står i en situation, hvor der reelt set ikke er tale om et valg. Hvis kommunen ikke er i stand til at tilbyde lovpligtig behandling, må der henvises til andre kommuner eller privat regi uden egenbetaling og uden krav om at barnet flyttes helt ud af den kommunale børnetandpleje, både hvad angår tandregulering og almindelig tandpleje. Det er ikke rimeligt at presse familierne ud af den kommunale tandpleje ved at undlade at stille et tilgængeligt tilbud til rådighed.

Vi kan forstå, at opgaven er sendt i licitation, hvilket er positivt, men der er også behov for hurtig handling i forhold til dem, som allerede har ventet længe og som er i gang, og hvor der ikke er tid til at vente på, at en licitationsaftale kan komme på plads og startes op.

Med denne underskiftindsamling vil vi gerne bede om, at der fra politisk hold bliver udmeldt en straksplan for de børn, der allerede har ventet for længe på behandling og hvordan det kan sikres, at allerede igangsat behandling gennemføres på sikker og forsvarlig vis.

Der henvises til, at rettidig tandregulering af børn er lovpligtigt, jævnfør Vejledning nr. 9382 fra 2023 udstedt af indenrigs- og sundhedsministeriet om omfanget af og kravene til den kommunale tandpleje, hvor det fremgår af afsnit 2.5.4 om tandpleje, at: "Tilbud om tandreguleringsbehandling fremsættes på det for behandlingens forløb gunstigste tidspunkt, og kan afhænge af forhold som typen af tandstillingsfejl og barnets vækst. Forebyggende (interceptiv) tandreguleringsbehandling består i tidlig indgriben over for en udvikling, der vil medføre alvorlige tandstillingsfejl senere, med behov for en langt mere ressourcekrævende - korrektiv behandling, jf. tandplejebekendtgørelsens bilag 1."

Vi ser frem til at høre fra jer og til at vores børn kan få den behandling, de har behov for. Dette brev samt jeres svar vil blive delt med de berørte forældre, på ovenstående side med underskriftindsamlingen. Jeg skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at siden er offentlig tilgængelig.

Med venlig hilsen Mette Hartvig og en stor gruppe bekymrede forældre i Roskilde kommune

Bilag 1. Kommentarer fra berørte forældre:
Her er indsat kommentarer fra underskriftindsamlingen

Mette Hartvig

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.