Vi skal have en cykel/gangbro over Ringvejen/Københavnsvej i Køge

Kontakt forfatteren af dette andragende

Seneste nyt om cykelbro/lyskryds

2022-06-27 13:36:00

Kære alle medunderskrivere

Så er der mere nyt. Det er godt nok ikke blevet til en cykelbro – der etableres i stedet et lyskryds. Og jeg arbejder naturligvis fortsat på at gøre lyskrydset så trygt og sikkert som muligt for de bløde trafikanter. ;-)

Andreas

Forborgermøde om lokalplan for Køge Idrætspark samt læserbrev

2022-03-28 18:04:03

Kære alle

Som nogle af jer måske allerede ved, så har der i byrådet ikke været opbakning til en cykelbro over Ringvejen. I stedet er det blevet besluttet at etablere et lyskryds ved musikskolen.

Så nu kæmper jeg for at gøre lyskrydset så sikkert som muligt. En mulighed er fx at hæve krydset, så bilerne under alle omstændigheder tvinges til at sætte farten ned. En anden mulighed er at sænke hastigheden på strækningen.

Endelig arbejder jeg på, at der i lokalplanen for Køge idrætspark indtænkes cykelstier, således at bløde trafikanter, hvad enten de kommer fra indkørslen ved Musikskolen eller fra Stensbjergvej, trygt og sikkert kan cykle i området.

I kan læse mere i det læserbrev, som Dagbladet har lagt på nettet i dag. Her argumenterer jeg dels for sikre adgangsforhold til stadionområdet – men også for en kulturændring, så vi i fremtiden i langt højere grad tænker cyklende ind, når vi udarbejder lokalplaner i Køge (og tak til Mette Jorsø, Thomas Kielgast og Niels Rolskov for at være medunderskrivere. 😉):

I har også en mulighed for at præge processen. På onsdag (i overmorgen) afholdes der nemlig forborgermøde om lokalplanen for Køge Idrætspark. Mødet er kl. 17-18 i Hal 3. Jeg håber, at nogle af jer har tid og lyst til at møde op:

Byrådsmedlem for Socialdemokratiet
Facebook: https://www.facebook.com/AndreasBechKoege

Andreas Bech

Seneste nyt om cykelbro - nu med tegnet forslag til cykelsti på stadionområdet

2021-11-10 20:55:10

Kære medunderskrivere

Kampen for en sikker overgang over Ringvejen for cyklister ved stadion/musikskolen er langt fra slut. Derfor vil jeg også fortsat slås for en cykelbro.

Uanset om det ender med en cykelbro eller et lyskryds, så er det forsat ikke trygt og sikkert at færdes omkring stadionområdet.

Hvis det ender med et lyskryds, så vil jeg arbejde for, at lyskrydset ”hæves”, så trafikken tvinges ned i fart. Og så vil jeg arbejde for, at man kan cykle hen til omklædningsfaciliteter uden at komme i nærkontakt med biler.

Brug gerne et par minutter på at se billedet på facebook, hvor jeg med rød streg har skitseret, hvor der med fordel kan etableres en cykelsti fra musikskolen ved Ringvejen forbi omklædningsfaciliteter og videre ud til Stensbjergvej.

Ud over at gøre det mere sikkert at cykle til musikskole, børnehaver og til sport, så vil cykelstien samtidig kunne fungere som bindeled til cykelstien langs Møllebo på bysiden, og derved skabe en sammenhængende cykelsti mod centrum. Vi har brug for sammenhængende cykelruter, for det skal være nemt og trygt at cykle i Køge.

Forhåbentlig kan jeg efter KV21 kæmpe videre fra indersiden af byrådet.

Venlig hilsen Andreas – Byrådskandidat for Socialdemokratiet i Køge

Opdatering på cykelbro over Ringvejen ved Køge stadion

2021-09-28 19:10:26

Nu er der nyt i denne sag. Kommunen har i forbindelse med budgetforliget truffet beslutning om at opføre et lyskryds ved Musikskolen. Beslutningen er truffet på baggrund af en rapport fra WSP Danmark, som jeg har søgt aktindsigt i. Derfor er jeg nu i stand til at dele dens oplysninger med jer.

I rapporten påpeges det, at ”Køge Kommune har besluttet, at broen skal kunne håndtere både fodgængere og cyklister”. Derfor så jeg med spænding frem til en vurdering af en cykelbro. Men i stedet præsenteres en simpel gangbro, hvor det er muligt at trække sin cykel over. Ikke just en cykelbro. Endnu mere fjollet er beskrivelsen af en af ulemperne ved sådan en bro: ”Hvis der kun etableres trapper til broen, så forringes tilgængeligheden for cyklister”. Det siger vist sig selv.

Rapporten burde havde taget stilling til en decideret cykelbro. En funktionel løsning, hvor kompetente fagpersoner havde fundet ideer til, hvordan cykelbroen på stadionsiden kunne kobles på et stisystem, så cyklende både kunne komme til musikskolen, børnehaver og omklædningsrum uden at skulle i kontakt med biler. Altså en cykelbro, som føles intuitiv rigtig at bruge, fordi den giver tryghed og mening, også hvis det betyder en lille omvej. Der findes gode eksempler på sådanne cykelbroer. Selv hvis sådan en løsning er dyr, så bør den i det mindste præsenteres og vurderes, før den evt. kasseres.

I stedet vælger man at følge forslaget om et lyskryds. Det er selvfølgelig bedre end ingenting, men der findes allerede lyskryds syd og nord for Musikskolen. Når mange finder dem utilstrækkelige, så skyldes det 1) at det hænder, at bilister kører over for rødt, og 2) at der er gennem årene er sket yderst alvorlige ulykker i lyskryds på Ringvejen. Der er ganske enkelt tale om en farlig og meget trafikeret vej. Så har vi brug for mere af det samme? Hvis så bare rapporten havde indeholdt en anbefaling om at hæve lyskrydset, så det ville fungere som bump, og derved tvinge bilerne ned i fart, men nej.

Endelig bruger rapporten mange sider på at behandle tung trafik i form af lastbiler, der leverer varer til stadionområdet. De skal fremover køre ud ved Musikskolen. Cyklister og lastbiler skal således krydse hinanden. Måske er det begrænset, hvad der kommer af tung trafik, men det understøtter fornemmelsen af, at det ikke er de bløde trafikanter, der prioriteres.

Indgangsreplikken til arbejdsgruppen for trafiksikkerhed på stadionområdet burde være: ”Først og fremmest skal vi skabe tryg og sikker adgang til de mange daglige brugere, som ønsker at cykle hertil. Dernæst ser vi på, hvordan vi bedst muligt kan indrette området i forhold til parkeringspladser, vareindlevering osv.” Det ville være en klar prioritering og i øvrigt understøtte kommunens intention om at få flere til at cykle.

Da jeg startede denne kampagne i 2015, handlede det om, at vores børn og unge (og voksne for den sags skyld) trygt og sikkert skulle kunne cykle til og fra stadionområdet og videre til sport, musik, børnehaver og aktiviteter. Jeg fik hurtigt idrætsforeningerne, musikskolen, børnehaverne og Sct. Nicolai Skole med på ideen, og jeres underskrifter vidner om, at vi er mange, som deler dette ønske.

Som I kan læse, så er vi langt fra i mål. Der er fortsat arbejde at gøre med at sikre den bedst mulige løsning, og det er i disse år, mens der stadig bygges (og bygges om), at der skal handles. Forhåbentlig kan jeg efter KV21 kæmpe videre fra indersiden af byrådet.

Venlig hilsen Andreas – Byrådskandidat for Socialdemokratiet i Køge

PS. Hvis nogen ønsker at se rapporten, så bare send mig en mail på andreas@bech.it eller ring på 53136160. I kan også finde mere info på min facebookside.

Underskrifterne er afleveret

2021-05-28 16:18:05

Kære alle medunderskrivere

Så er der endelig nyt om en cykelbro over Ringvejen. I tirsdags kunne jeg langt om længe personligt aflevere de mange underskrifter til Jeppe Lindberg (LA), som er formand for udvalget, der ser på trafiksikkerheden omkring stadionområdet. Dagbladet var med, og det er der kommet denne artikel ud af: https://sn.dk/Koege/Nu-undersoeges-trafiksikker-adgang-til-idraetspark/artikel/1440177

Indtil videre er det blevet til imponerende 350 underskrifter. Jo flere underskrifter, des større indtryk kan der gøres på udvalget. Derfor har jeg valgt at lade indsamlingen fortsætte.

For der passerer som nævnt mere end 20.000 biler dagligt på Ringvejen, og derfor er det bydende nødvendigt med en sikker overgang, så børn og voksne trygt kan færdes mellem stadionområdet og Køge centrum.

Jeg har kæmpet for en cykelbro siden 2015, og forhåbentlig kan jeg efter KV21 kæmpe videre fra indersiden af byrådet.

Byrådskandidat for Socialdemokratiet i Køge

I kan læse mere om mig her, hvor jeg løbende vil informere om mine mærkesager: https://www.facebook.com/AndreasBechKoege

Andreas Bech

Opdatering på underskriftindsamling vedr. cykelbro

2021-01-17 10:20:36

Kære alle

Tusind tak for den store opbakning til en cykelbro over ringvejen ved musikskolen. Mere end 200 har skrevet under – det er ganske imponerende!

Det var min plan at overrække de mange underskrifter til arbejdsgruppen i forbindelse med et byrådsmøde her i starten af 2021, men grundet corona er det ikke umiddelbart muligt.

Jeg har dog aftalt med Jeppe Lindberg fra LA (formand for arbejdsgruppen), at vi finder ud af, hvornår og hvordan de mange underskrifter kan afleveres.

Det betyder samtidig, at der er tid til, at endnu flere kan skrive under. Så spred gerne budskabet via jeres netværk eller fx på facebook:

På forhånd tak for hjælpen.

Byrådskandidat for SF i Køge

2020-11-17 17:39:50

Først tusind tak for opbakningen. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle forvente, men jeg er imponeret over, at 160 har skrevet under.

Det er min plan at overrække underskrifterne til arbejdsgruppen for trafiksikring ved stadionområdet på et af de førstkommende byrådsmøder i 2021. Inden da håber jeg, at vi kan få så mange som muligt til at skrive under.

Hvis I vil hjælpe til med at få flere til at skrive under, så del gerne linket i jeres netværk, fx på facebook:

Jo flere, der skriver under, jo større indtryk gør vi på beslutningstagerne.
På forhånd tak for hjælpen.

Byrådskandidat for SF i Køge

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.