Underskrifter vil blive sendt til sundhedsministeren angående vanedannende medicin .

Kommentarer

#2

Er patient

(6430 Nordborg , 2018-09-05)

#3

Jeg er enig .

(Skive, 2018-09-05)

#4

det er simpelthen forrykt med denne nedskæring. mange mennesker, på arbejde såvel som udenfor er dybt afhængige af denne medicin. ikke medicinen som sådan, men modsat: for at kunne fungere og få bare lidt af et liv.
så afhængigheden er igen blevet totalt misforstået af en flok politikere, som intet fatter.
Gad vide, hvor meget selvmordstallene kommer til at vise fremover ? hvor mange parforhold og arbejdspladstilknytninger mon det kommer til at koste
ret uhyggeligt, når pengene fylder så meget sammenholdt mod livskvalitet ?
vi vil altså hellere have kvalitet end kvantitet. vi vil have lov til et liv, hvor andre også kan holde os ud, og hvor vi selv kan holde ud at være sammen med andre- ikke svært at forstå, synes jeg.

(aalborg ø, 2018-09-05)

#6

Det må være EGET valg, om man har brug for smertestillende eller ej.
Hvis livet er et helvede uden, så bør man have mulighed for lindring.
Det er en arrogant holdning, SST har, når de bare vil fjerne såkaldt vanedannende medicin uden at tale med patienterne.
Mange kan sagtens styre at tage piller i spidsbelastede situationer uden at blive afhængig.
Man afskaffer jo heller ikke spil, fordi nogen bliver afhængig af dem.

(Odense S, 2018-09-05)

#11

Jeg selv er smerte patient og ikke kan træne min sygdom væk men skal leve med den resten af livet

(Svinninge, 2018-09-05)

#14

Jeg har selv fibromyalgi, og kan ikke træne eller være i praktik for at fremme arbejds muligheder.

(Horsens , 2018-09-06)

#17

Har det helt på samme måde!

(Langebaek, 2018-09-06)

#20

At man bliver behandlet med respekt og have medbestemmelse over eget liv og krop

(kolid, 2018-09-06)

#21

Jeg skriver under fordi vi er mange der er stærkt afhængige af at skal have stærk smertestillende medicin for at kunne fungere, også medicin som desværre skaber afhængighed.
Vi mange også jeg selv har brug for det stærke smertestillende for at kunne holde vores kroniske smerter ud og ikke begår selvmord pga smertehelvede.
Selv trods stærk smertestillende bliver vi aldrig smertefrie, heller ikke jeg selv, for mig selv har jeg hver eneste dag smerter og skal jeg lave det mindste så bliver mine smerter voldsomme og jeg bliver tvunget i seng.

Skal vi have et liv vi kan holde til smerte mæssigt så skal vi have den medicin der virker på den enkelte smerteplagede.
Hvis vi ikke bare kan smertedække os bare nogenlunde, så risikerer man at vi bliver mange der begår selvmord fordi smerterne ikke er til at holde ud.
Mvh
Lars

(7000 Fredericia, 2018-09-06)

#22

Jeg står i nøjagtig samme situation. Jeg lever med smertestillende fordi det giver mg et liv hvor jeg kan bidrage til systemet og blive på arbejdsmarkedet. Jeg har fået Tradolan i 19 år, og er glad for mit valg.
Jeg er ikke misbruger, men en kvinde med en kroniske bindevævssygdom som har et godt liv.

(Fredericia, 2018-09-06)

#23

Vi har alle ret til at være medbestemmende over vores helbred

(Greve, 2018-09-06)

#24

Ingen i Danmark skal have unødige smerter, tag nu og lær af vores omverden, der findes andre smertebehandlinger som ikke er afhængigheds-skabende.

(København N, 2018-09-06)

#25

Jeg Er nød til at tage smertestillende for at kunne klare mit liv med familie og flexjob

(Nr. Nebel, 2018-09-07)

#26

Mennesker forskellige og for at behandle dem ens er man nødt til at behandle dem forskelligt. Hvorfor skal der hele tiden lovgives så firkantet og diktatorisk, ikke bare ang smertestillende, også mht lavt stofskifte, Hashimotos, DM mv.

(Holbæk, 2018-09-07)

#30

Jeg er en af de som har problemet

(Slagelse, 2018-09-09)

#31

Har discusprolapser scheuermann gigt fibromyalgi sclerose erHypermobil ...og alt sammen gir mig en kort dag på dolol
Jeg på i handicapbolig uden netværk eller social samhørighed.
Har ikk haft FRI fra smerter i 26 år.
Træt af nedskæring på bekostning af folks tilværelse

(Nr. Alslev, 2018-09-09)

#32

Jeg skriver under fordi Sundhedsstyrelsen først og fremmest burde kigge nærmere på om der er andre muligheder for f.eks. smertestillende. For mit vedkommen er det Zolpidem (Indslumrings piller? jeg får fordi Prednisolon ødelage min naturlige soverytme så jeg ikke længere kan sove uden Zolpidem. Jeg aner f.eks. ikke hvad jeg skal gøre når jeg slipper op for dem jeg har nu. Jeg lider af bl.a. kronisk træthedssyndrom og har brug for søvn. Derud over har jeg 5 andre diagnoser der også gir smerter.

(Fredericia, 2018-09-13)

#34

Jeg har også nervesmerter

(Ebeltoft , 2018-09-24)

#35

Er selv i nogenlunde samme sygehistorik - trods træning, som ikke hjælper så meget, at det giver en hverdag med overskud til familie, venner, ferie, fester etc.
Ville ønske, at kunne planlægge lidt længere end et par timer frem.
Er ikke kommet til de "hårde" stoffer endnu (er under udredning på sm. klinik) men været igennem talrige forsøgsmediciner, så håber hjælpen er at hente (afhængighedsskabende eller ej), da dette ikke er et liv som er noget værd.

(Rødovre, 2018-09-24)

#36

Fordi min forlovede er syg og har brug for sin medicin

(Fredericia, 2018-09-25)

#37

Får selv tramadol og har endelig fået en ok hverdag og uden min tramadol vil jeg ikke kunne noget

(Bindslev, 2018-09-26)

#38

Efter 11-12 år med fejl diagnoser og dermed fejl medicinering er blevet mere syg og derfor ikke kan få en hverdag til at hænge sammen

(Hejnsvig, 2018-09-26)

#39

Jeg har sclerose og får i den forbindelse Modiodal. Fik jeg ikke dette præparat, ville jeg ikke være i stand til at tage mig af min søn, der har cerebrale parese. En hjerneskade han har fået ifm efterfødselsforløb på Svendborg Sygehus, hvor personale IKKE igangsatte behandling i tide.

(5882 Vejstrup, 2018-09-26)

#41

jeg skriver under fordi en ven har brug for hjælp

(Uldum, 2018-09-26)

#49

Alle har ret til midicin. Et liv ❤️

(6000 Kolding , 2018-09-26)

#53

Fordi jeg syntes at de kroniske syge skal ha hjælp

(Fredericia, 2018-09-26)

#63

Fordi jeg selv er på udredning af Kodein, som har været mit bedste middel i 20 år. For bla. Fibromyalgi og er Hybermobil. Det letter toppen af smerterne og kan give ét pift overskud, hvor jeg ellers ville blive hjemme!
Jeg kan godt forblive på Kodein, men det kræver, at jeg personligt træder op hos lægen hver gang jeg mangler. Førhen kunne jeg få 2x100 på recept, men nu kan jeg få 30 stk til samme pris som 100 stk.
Sorry, men jeg har simpelthen ikke overskud til, at føle at jeg skal gå tiggergang hos lægen, så ofte som det fremover ellers ville blive!
- Lægen har nu sat mig på depottabletter Reltebon, det har jeg meget svært ved, da jeg føler at kontrollen bliver taget fra mig og bare skal tage et bestemt antal hver dag.
Med Kodein, ku jeg selv styre om jeg lystede Off-dage, eller måtte tage én ekstra på de værste dage!

Jeg vil mene, at jeg er mere til fare for trafikken, når jeg er fyldt med smerter, som jeg er pt.
Jeg får meget tankemylder, som måske ville kú aflede mine tanker.
- Jeg køre alligevel aldrig bil, når jeg ikke føler mig kvik nok i hovedet.
Sorry, jeg forstår simpelhen ikke dét her, - så selvfølgelig skriver jeg også under!

(Hinnerup, 2018-09-29)

#65

Så længe vanedannende medicin er eneste mulighed for, at en gruppe kronisk smertepatienter, kan få et nogenlunde tåleligt liv, bør de have muligheden for det. Praktiserende læge skal oplyse, råde og vejlede, men så længe medicinen er lovlig og kan købes på apoteket, må det i sidste ende være patienten, der vælger til eller fra.

(Søborg, 2018-10-03)

#66

Jeg har kroniske smerter pga omfattende rygoperationer med bl.a. fjernelse af en diskus skive og indsættelse af "klods" med knogle fra hoften, samt 2 stålstænger og 4 skruer i rygsøjlen. Jeg har fået nerveskader til benene og generel påvirkning af mit centralnervesystem, hvilket har udløst fibromyalgi. Jeg er afhængig af stærk smertestillende medicin. Ingen tvivl om det. Men havde jeg ikke mulighed for at vælge denne afhængighed, ville mit liv være reduceret til at være sengeliggende i et smertehelvede på fuld tid.
Tidligere kunne jeg bestille min medicin online. Nu skal jeg møde op hver gang. Hvis min læge holder ferielukket, vil mange læger der tager hans patienter i den periode ikke udskrive min medicin. Og det på trods af at jeg aldrig har bestilt mere end jeg må, og blot følger den plan smerteklinikken har lagt for mig.
Jeg frygter at min læge en dag bliver pålagt at tage medicinen fra mig.

(Ringsted, 2018-10-04)

#68

At tage det bort som giver virkelig smertesyge en smule livskvalitet, er umenneskelig. De har været igennem nok.

(Horsens, 2018-10-04)

#69

Livet med kroniske smerter kan være et helved

(Nykøbing Sjælland, 2018-10-05)

#71

At alt for mange har brug for hjælpen.

(Hals, 2018-10-05)

#72

Alle smertepatienter har ret til smertelindring <3

(München, 2018-10-05)

#75

Fordi mennesker, alle mennesker, har ret til et liv, hvor de kan yde deres bedste. Nogen skal træne, nogen skal spise vegetarisk, nogen skal have medicin. Alle skal vi have lov at være så meget menneske som vi kan.

(Silkeborg, 2018-10-07)

#80

Jeg er selv i klemme og kronisk smertepatient

(Ikast, 2018-10-07)

#83

Lever selv med smerter 24/7 fibromyalgi

(Øster Hurup , 2018-10-07)

#85

Jeg er selv kronisk smertepatient. Ramt af “personligt fremmøde” medicin.

Jeg tror ikke, at de mennesker der har underskrevet stramningerne, nogensinde selv har været syge, eller kendt nære venner, der har lagt i sengen og bare skreget.

Jeg tror de færreste smertepatienter har lyst til at indtage alt det hvide gift, for sådan betragter jeg det. Hvidt uundværligt gift.

Intet var da skønnere, end hvis jeg kunne droppe al den medicin jeg tager. Undgå bivirkninger. Og stadig have et liv.

Mit liv - selv ned medicin, er ikke et godt liv. Jeg har forsøgt at trappe ud. Selvfølgelig i samarbejde med min læge. Efter over 3 dage kun i sengen. Kun afbrudt af, at stå op for at tisse. Det var med koldsveden løbende ned af kinderne. Jeg har ved xHVER nedtrapninffzAaá

(Storvorde, 2018-10-08)

#91

Er i samme båd. Har været kroniker i 20 år aldrig taget mere end anbefalet men har smerter trods medicin. Jeg ville aldrig få søvn uden og er kun udenfor min dør 3 gange i kvartalet Max. Derfor er det umuligt for mig at stille hver 20 dag hos min læge for at få recept. Det vil betyde jeg mange gange ikke vil få det fordi jeg er for syg til at tage derned og det er også farligt pludseligt at stoppe. Det er urimeligt over for kronikere der har fået det i årevis og ikke kan meget. Det er totalt uden empati og medfølelse. I skulle prøve selv. Det er helvedes hver dag hver time hvert sekund aldrig fri...ingen pauser. Prøv at leve sådan i der gør jer til herre over andres liv. Vi er ikke skyld i situationen.

(Viborg , 2018-10-09)

#92

Jeg er selv kronisk smertepatient og lider af stærke smerter, der i perioder bliver så ulidelige, at jeg kun kan ligge og græde og skrige. Hvis jeg bliver frataget min smertestillende medicin, er der intet andet tilbage for mig end selvmord. Jeg ville hverken kunne forlade mit hjem eller bare sidde op og drikke en kop te. Jeg ville ikke kunne komme i bad eller få noget at spise! Er det bedre at jeg ligger og sulter ihjel i mit eget lort end at jeg får medicin??

(Gelsted, 2018-10-10)

#93

Fordi det er helt urimeligt, at folk, der ikke er i fare for misbrug og afhængighed skal blive dårlige og have anden og dårligere dækkende smertemedicin.. angstdæmpende medicin og sovemedicin..

(Herfølge, 2018-10-20)

#95

For systemet er helt forkert

(Kolding , 2018-11-01)

#97

Fordi jeg selv er kronisk syg og er på tradolan

(tikøb, 2018-11-10)

#99

Jeg ikke ville kunne leve et rimeligt liv uden mit medicin, og jeg får det kun værre og værre

(Fjerritslev , 2018-11-10)

#102

Siden smerteklinikken i april 2016 fjernede en stor del af den medicin, jeg havde for at kunne komme lidt ud og være sammen med andre, kan jeg stort set kun ligge.

(Korsør, 2018-11-10)

#103

Jeg selv er kronisk smerte patient og det er grotesk at man pludselig skal behandles sådan...hvis jeg ikke får medicin kan jeg ikke fungere men ligge på sofaen og skrige af smerter ...stop det vanvid !

(Vojens, 2018-11-10)

#104

Efter fratagelse af min smertestillende medicin er jeg blevet en vaklende zombie afhængig af hjælpemidler og personlig hjælp. Tidligere var jeg et fysisk aktivt menneske uden brug for nogen former for hjælp.

(Sæby, 2018-11-10)

#107

Kronisk smertepatient, alt medicin er fjernet.

(Aalborg, 2018-11-10)

#108

Det er ydmygende at man som kronisk smerte patient i over 40 år, nu skal stå skoleret hos lægen, når man skal have udskrevet sin smertestillende morfin.

(8700 Horsens, 2018-11-11)

#110

jeg skriver under fordi min læge ikke vil udskrive mine 3 smertepiller dgl fordi politikerne har bedt dem om det, at lægerne lytter til dem som ikke har forstand på sådanne ting undre mig, en anden ting er at jeg åbenbart har fået disse piller uden grund i 13-15 år for hvis jeg godt kan undvære dem nu må lægerne jo have udskrevet pillerne uden grund.

(Horsens, 2018-11-13)

#112

Jeg selv er bruger af den slags medicin

(Give, 2018-11-13)

#113

Fordi jeg er kronisk smerte patient, og ikke vil kun kom ud af sengen hvis jeg ikke får min medicin.

(4873, 2018-11-13)

#115

Jeg har smerter 24-7 pga. Fibromyalgi i svær grad,slidegigt i begge knæ,diskus i lænderyggen,nerveskade i venstre ben/fod.
Hvis jeg ikke fik smertestillende,ville jeg ikke kunne være til stede/være der for mine børn,mand,øvrige familie.

(Kbh Ø, 2018-11-13)

#117

Jeg selv ikke kan undvære medicin pga. gigt og ptsd

(Klarup, 2018-11-13)

#118

Folk skal ikke tage valg over hovedet på voksne mennesker.
Lad os nu få lov til at tage et ansvar for ens egen liv

(Havndal , 2018-11-13)

#119

Jeg er bare så enig!.

(Helsingør, 2018-11-13)

#122

Fordi jeg har kronisk sygdom og 2 diskus i ryg

(Vordingborg , 2018-11-13)

#123

Fordi jeg seæv er syg

(Låsby, 2018-11-13)

#124

Er selv blevet frataget min medicin. Og lever nu et smertehelved på 11 md. Må nok indrømme at jeg er ved at give op. Hvis ikke det bar konen og børn. Børnebørn. Ville jeg ikke sidde og skrive dette nu

(Fredericia, 2018-11-14)

#126

Jeg er selv smerte patient efter et trafikuheld . Jeg har kunnet have en rimelig hverdag ..og fik så at vide at jeg skulle skifte for jeg måtte ikke køre bil (efter 20 år i bil ) fik så depot efter endnu en tur på smerteklinik . Nu skal jeg stille ved lægen for at få min medicin ..ikke tlf ...og føler jeg skal tigge om gøre rede for hver en pille ...min hverdag er smadret fordi jeg ikke kan holde mine smerter nede mere i den grad . Det er ikke rimeligt og utilstedeligt at man skal behandles sådan når man har holdt sit forbrug nede og ikke er påvirket som i jo påstår . Stop den hetz nu .

(Vojens, 2018-11-15)

#136

Min læge har lige frataget mig diclofenac! Meget mod min vilje. Hvis jeg så også skal undvære dolol, ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke være nogen steder eller gøre noget som helst uden det. Har slidgigt ( ingen brusk, i hænder og ankler) Hvad skal jeg foretage mig? Hvordan skal jeg leve? Et smertehelvede, kun dem der har prøvet det kender. Dolol gør at jeg lever tåleligt. Ikke uden smerter, men dog udholdelige. Og er bestemt ikke misbruger. For jeg tager kun den nødvendige dosos. Og koster det i den sidste ende, så glæd Jer ( politikere) for så er der det kortere tid på pension, for os.

(Endelave, 2018-12-01)

#137

Noget tyder på, at alle bliver skåret over en kam. Individuelle vurderinger og sund fornuft er ikke eksisterende.
Primært er lægens argument : “Jeg får en påtale”!!!!

(4943 Torrig l, 2018-12-01)

#141

Jeg er selv medicin bruger og oplever hele tiden hvor svært det er at bestille medicin i vores lokale sundhedshus og det er på trods af at medicinen er dikteret fra off sygehus og smertecenter

(9490 Pandrup, 2018-12-02)

#143

Jeg selv er blevet frataget mit smertestillende fra den ene dag til den anden

(Pandrup, 2018-12-02)

#144

det skal laves om omgående

(Copenhagen, 2018-12-02)

#147

Jeg er - syv, ni, tretten - ikke blevet ramt af denne tendens. Den generalisering, dette her er udtryk for, starter allerede der, hvor kronisk syge skubbes under det uvidenskabelige koncept "funktionelle lidelser". Læs her Professor Morten Sodermanns forklaring om, hvad der foregår i sundhedsvæsenet, og hvem der har gavn af det, der foregår (fra den 28. nov. 2018):

Professor: Læger må ikke bruge funktionelle lidelser som bekvem skraldespand ...

https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/professor-specialiserede-laeger-maa-ikke-bruge-funktionelle-lidelser-som-bekvem-skraldespand?fbclid=IwAR0Z874nM8w06s_SJ1m2aTKNTzyf2daPrYj0WB56xX6eU2eD3jRcxVlpqng

Og denne artikel fra den 13.04.18, der fortæller os, at det handler om penge og ikke patienternes ve og vel!

Patienternes interesser skal sættes før industriens...

https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE10514458/patienternes-interesser-skal-saettes-foer-industriens/?fbclid=IwAR3CgDlNvwUb-C_pgHA7zVl22Uo1_WrR3btGFv2QdOnUv_Cuk0h-4TgTDHU

(Holstebro, 2018-12-03)

#152

Lad folk få den medicin der hjælper dem, ved af erfaring at den offentlige medicin giver ulidelige bivirkninger, er selv uden skjoldbruskkirtel og trives bedst på Thyroid.

(Ishøj, 2019-02-27)