Niki Svale Feilberg

Ja tak til hunde i afdelingen ❤️

kære Naboer i afd. 49

Jeg vil gerne fremlægge forslag om at gøre det muligt for hver husstand at holde én hund. Jeg har tænkt over det længe og overvejet at flytte for selv at få mulighed for at have hund.. men jeg elsker at bo her og i fællesskab gøre foreningen bedre for os alle at leve i. Jeg er psykisk sårbar, jeg har PTSD og ADHD. Jeg har oplevet gang på gang hvordan selskab af hunde kan hjælpe mig i situationer der ellers er uoverskuelige for mig, især når jeg er ude af lejligheden. Jeg tror ikke jeg er den eneste i afdelingen der kan relatere til den oplevelse. At have en hund kan være gavnligt for psykisk sårbare mennesker på flere måder. Først og fremmest kan hunden give følelsen af ansvar og struktur, hvilket kan hjælpe med at skabe en mere stabil hverdag. Derudover kan hundens selskab og kærlighed være en kilde til trøst og glæde, hvilket kan bidrage til at mindske følelsen af isolation og ensomhed. Hundeluftning og motion kan også fremme fysisk aktivitet og frisk luft, hvilket er positivt for både krop og sind. Endelig kan den gensidige tillid og forbindelse mellem hund og ejer give en følelse af formål og betydning, der kan styrke selvværdet og livskvaliteten. Når man går tur med sin hund, er der ofte mulighed for spontane samtaler med andre hundeejere. Hunde fungerer som isbrydere og fælles samtaleemne, der naturligt kan starte en dialog. Det at tale om hundenes race, adfærd eller lignende skaber et fælles grundlag for samtalen, og det kan føre til nye venskaber eller bekendtskaber. Desuden kan hunden også tiltrække opmærksomhed fra forbipasserende, der måske stopper for at hilse på hunden. Dette kan give anledning til kortvarige, men hyggelige samtaler. En hund kan altså være en social brobygger, der let kan bane vejen for nye relationer og samspil med mennesker i ens omgivelser.
De fremlagte argumenter taget i betragtning kan det antages at det ikke bare vil styrke det sociale og psykiske miljø i afdelingen, men også være med til at skabe et sundere og tryggere kvarter generelt, hvis afd. 49 beslutter sig for at tillade hundehold. Vi vil også som forening opleve, at færre beboere flytter væk, bare fordi de gerne vil have hund, hvilket jeg har været vidne til flere gange. Når folk vælger at blive boende, styrker det yderligere afdelingens sociale lim.

Jeg er fuldt forstående overfor bekymringer man kan have angående larm fra hunde der gør, ulækre efterladenskaber i afdelingen og hunde der løber frit. Derfor mener jeg at vi i forlængelse af at tillade hunde i foreningen fremsætter en guide for hvilke rammer der skal være. Fx kunne det være:

At man kun må anskaffe hunde, der menes at kunne trives i lejlighed, her må der påtænkes typen af hunds fysiske behov og temperament.

At hunde altid skal føres i snor i afdelingen.

At man søger hjælp til at hjemmetræne hunden, eller til at få den passet, hvis den gør ustoppeligt når den er alene hjemme.

Og at hundens efterladenskaber samles op øjeblikkeligt.

AAB er et beboerdemokrati. Hvis der er god opbakning til forslaget overleveres forslag og underskrifter til bestyrrelsen, for igen evt. at blive hevet frem ved næste generalforsamling.

Jeg håber meget, det kan lade sig gøre! Jeg tror vi får en sundere, stærkere og gladere afdeling ud af det ❤️

De bedste hilsener

Niki

Niki Svale Feilberg/ beboer i AAB afd. 49    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Niki Svale Feilberg/ beboer i AAB afd. 49 tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.