Bevar psykologhjælpen til børn og familier på Rigshospitalet

Kontakt forfatteren af dette andragende

En lille sejr🙏❤️

2023-10-25 17:24:23

Kære alle

Nu har vi nyt om besparelsen af psykologhjælpen på Rigshospitalet.

Selvom vi har været lidt stille omkring sagen, har vi været en lille gruppe, der på de indre linjer har arbejdet hårdt for at redde psykologhjælpen.Og det har båret frugt. I det store hele ser psykologhjælpen til sygdomsramte børn og deres familier ud til at være nogenlunde reddet takket være gode og lydhøre kræfter i regionsrådet. Regionsrådet besluttede i går, at besparelsen delvist blev rullet tilbage.

Vores forståelse er, at hvor der før skulle fyres 5 ud af 6 psykologer, skal der i dag ”kun” fyres 3. Sammen med omrokeringer af psykologerne på hospitalet, er planen at alt 3½ psykologer vil være fokuseret på at hjælpe dem det hele drejer sig om: børnene og deres familier.

Man får lyst til omskrive et kendt citat: Det er et lille budgetskridt for hospitalet, men et kæmpeskridt for børn og familier i deres livs krise.

Vi tror, at den nye løsning trods alt kan opretholde et rimeligt niveau.

Vi sender stor, stor tak og respekt til alle jer, der har været med til at lægge pres på – jer der skrev under (over 12.500 underskrifter!!), jer der delte og likede. Jer, der råbte op. Jer, der stillede op i medierne med jeres historie. I var vinden, der fik sejlskibet til at bevæge sig.

Vi er så rørte over den indignation og kraft, der blev sat i bevægelse. Alle de røster, der sammen talte på vegne af børn og familier i deres livs krise.Vi er også meget taknemmelige for, at der var kræfter i regionsrådet, som forsøgte helt at forhindre besparelsen, og efterfølgende arbejdede på at gøre skaden mindre. Vi ved, at især SF har spurgt kritisk ind og holdt fast i sagen, ligesom også Radikale og Enhedslisten skubbede på.

Men når dagen ender kom beslutningen også igennem, fordi regionsrådsformanden og flere andre partier på regionsrådet faktisk lyttede og reagerede på sagen. De skal alle have tak.

Som det ofte er i politik, har sejren også en bismag. Vi er naturligvis bedrøvede over de psykologer, der fyres og er uenige med den del af beslutningen. Lige som vi er uenige i det grundlag besparelserne sker på.

I lande vi normalt sammenligner os med er psykologhjælpen en helt grundlæggende og integreret del af børns behandling på hospitaler. Vi håber det også bliver en selvfølge i Danmark en dag.

Trods det, står vi med hjertet fyldt af glæde over, at Rigshospitalets børn ikke kommer til at mangle psykologstøtte. Hurra!!!!!

Kærlig hilsen

Maria og Hans

Maria Bruun Dabelsteen

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.