IC- Togstop i Langeskov


Gæst

/ #160

2015-05-18 22:51

Det er på tide, at Langeskov får et togstop; siden nedskæringer i 1970'erne har der ikke været togstop (Marslev, Langeskov, Ullerslev og Hjulby) mellem Odense og Nyborg. Oven på mange års elendigheder er det på sin plads med IC-betjening af Langeskov, især når der er brugt mange penge på at gøre stationen IC-egnet. I køreplanen vil et IC-stop kræve mindre tid i forhold til et større antal tog. På Odense-Nyborg strækningen var de nedlagte stationer 3-sporede, hvilket burde giv...e muligheder for anlæg af overhalingsspor til lyntog. Der skal nok flere stationsgenåbninger til, før det kan betale sig at genetablere lokaltrafik med regionaltog på Østfyn. Jeg så gerne, at man "kopierede" regionalstrækningen Fredericia-Odense-Svendborg til Storebæltsregionen, hvor det med genåbninger vil være oplagt med en strækning som Odense-Nyborg-Slagelse-Dalmose-Næstved, suppleret med Korsløkke som ny station i Odense. Det er værd at bemærke, at man på Vestfyn i årevis har kunnet blande lokaltog med gennenkørende tog. Mange års misligholdelse af store dele af provinsen har gjort, at dele af Fyn og Sjælland ligner ophørsudsalg. Eksempler herpå er også, at strækningen Faaborg-Korinth-Ringe-Ørbæk-Nyborg har manglet persontogsforbindelse siden 1962, og at tværforbindelsen Kalundborg-Høng-Slagelse-Dalmose-Næstved har lidt af den samme mangel siden 1971.