NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.

Susanne

#2226 Ja ja - der lyttes til de unge

2013-09-29 11:50

Valgflæsk eller ej - dette er GODT!

Indstilling Nr. 8 - Nej tak til mørklægning
Nej tak til mørklægning
Indstillet af Konservative Ungdom
Demokratiet er en af grundstenene i det danske samfund. Det Konservative Folkeparti opfatter ikke blot demokratiet som en styreform, men som en værdi. En af forudsætningerne for demokratiet er gennemsigtighed i ministrenes virke. Derfor er offentlighedsloven vigtig for Danmark.
Det konservative folkeparti hilser den nye offentlighedslov velkommen, og er specielt positiv overfor liberaliseringen af op imod 30 paragraffer. Dog har det vist sig, at der er enkelte fejl og mangler i loven.
Tre paragraffer i offentlighedsloven indskrænker gennemsigtigheden i vor forvaltning. § 24 og § 27 betyder, at sager om magtmisbrug i forvaltningen fremover vil få langt sværere ved at komme til offentlighedens kendskab. Ydermere fratager § 22 retten til aktindsigt i ministrenes kalender. Det er altså ikke muligt at kontrollere ministrenes arbejdsindsats.
Det har altid været konservativ politik at sætte borgeren over statsmagten. De tre paragraffer er en klar svækkelse af det danske demokrati. Borgeren fratages muligheden for at tage aktiv stilling til det reelle grundlag, hvorpå ministrene træffer deres beslutninger – nemlig tankeudvekslingen ministre, folketingsmedlemmer og embedsværket imellem.
Konservative vil ikke tillade indførelsen af et konkurrencedemokrati, hvor borgeren sættes uden for døren, og magtens korridorer mørklægges.
For at bevare Danmarks deltagelsesdemokrati må paragraf § 22, § 24 og § 27 i offentlighedsloven altså tilbagerulles. Det konservative Folkeparti mener derfor:
At offentlighedslovens § 22, § 24 og § 27 skal tilbagerulles.


Gæst

#2227

2013-09-30 13:50

Nej tak til den nye offentlighedslov
Susanne

#2228 Nej tak

2013-09-30 14:08

Der er rigtig mange, som sender mig en mail, hvor der kort og godt står: Nej tak til den nye offentlighedslov - og flere har også skrevet det her i kommentarfeltet. Jeg håber, at samme personer ved, at det ikke betyder, at de således har underskrevet.

Husk at klikke på Vis denne underskriftindsamling og rul ned i bunden af siden, udfyld formularen - og så det vigtigste: Når I efterfølgende modtager en mail, skal I BEKRÆFTE jeres underskrift - før tæller underskriften ikke.

Tak!

Også tak, fordi I fortsat skriver under - det varmer mit hjerte at se :)
Susanne Jespersen

#2229 Mere mørklægning planlægges ...

2013-09-30 14:21

83 danskere bryder sig ikke om yderligere mørklægning ..?

Miljøoplysningsloven var ikke inkluderet i den nye offentlighedslov - her skulle al info fortsat være offentligt tilgængelig. Det skyldes et EU-direktiv og ikke mindst FN´s Aarhuskonvention.
MEN offentligt tilgængelige oplysninger kan regeringen ikke leve med - derfor er en ny miljøoplysningslov sendt i høring, før Miljøministeriet planlægger at fremsætte den som lovforslag. Lovforslaget følger på mange punkter den nye offentlighedslov. Der er planlagt en hurtig vedtagelse i Folketinget. Og det finder vi os åbenbart i ...

Skriv under, kære venner:

http://www.skrivunder.net/miljoloven

Gæst

#2230

2013-09-30 18:26

denne underskriftindsamling er uhyre vigtig for danskernes personlige liv og deres frihed til at ytre sig.
Vælg et brugernavn

#2231 mere mørklægning på miljøområdet

2013-09-30 18:29

De syntes åbenbart, at deres svinestreg med den ny offentlighedslov var en succes. Herregud da.

BAK OM UNDERSKRIFTSINDSAMLINGEN MOD MØRKLÆGNING PÅ MILJØOMRÅDET. UANSET AT VI BLEV TRYNET DAGEN FØR GRUNDLOVSDAGEN, ER DET STADIG VIGTIGT AT VISE MODSTAND. MAGTENS UDØVERE SKAL IKKE HAVE LOV TIL AT TRÆFFE BESLUTNINGER BASERET PÅ OPLYSNINGER BEFOLKNING, OG FOLKETING IKKE HAR ADGANG TIL.

Mvh Dorthe Jensen
Susanne

#2232 Følger journalisten overhovedet med?

2013-10-01 11:54

Nyttesløse?
Følger journalisten overhovedet med?

"Underskrifter gør ingen forskel
Årets mest omtalte underskriftsindsamling er indsamlingen "NEJ tak til den nye offentlighedslov", som i skrivende stund har 86.860 underskrifter.
Men til trods for massiv medieomtale af "mørklægningsloven", som den blev kaldt, og folkelig modstand symboliseret ved demonstrationer mod loven og mange tusinde underskrifter, så blev lovforslaget vedtaget i juni af et bredt flertal i Folketinget.
Kun Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Enhedslisten stemte nej.
Uanset om der var flere millioner underskrifter indsamlet i en sag, er danske politikere nemlig ikke forpligtet til at lytte til borgerne."

Nej, politikerne er ikke forpligtede til at lytte til borgerne, men det ser unægteligt ud til, at de alligevel gør det på et eller andet plan - i hvert fald synes de at lytte til ungdomspartier.

Man kunne fristes til at tro, at denne journalist er helt uvidende om, hvad der sker i det politiske bagland pt.
Læs hele artiklen her:

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE6030493/flere-skriver-under-pa-nyttesloese-indsamlinger/
Susanne

#2233 Konservativt landsråd følger K.U.´s indstilling

2013-10-01 11:57

Det konservative bagland har slået i bordet over for folketingsgruppen.

Tre meget omtalte - og udskældte - paragraffer i offentlighedsloven skal rulles tilbage, mener et flertal af de delegerede på konservatives landsråd, der dermed underkender formand Lars Barfoed og resten af folketingsgruppens ja til den offentlighedslov, der blev stemt igennem i Folketinget før sommer.

Det står klart, efter at det konservative landsråd netop har vedtaget et forslag fra Konservativ Undgom om at arbejde for at rulle paragrafferne 22, 24 og 27 tilbage.


http://politiken.dk/politik/ECE2089485/konservativt-landsraad-har-talt-offentlighedslov-skal-rulles-tilbage/

Gæst

#2235

2013-10-02 19:59

LØSLAD POLITISKE AKTIVE KURDERE NU!
I et land som Danmark, der ellers bliver kaldt for foreningernes land oplever jeg som kurder, at mine demokratiske rettigheder, herunder retten til at organisere sig i foreninger blive truet i den seneste tid. Nogle af vores politisk aktive venner, som bl.a. er medlemmer af Dansk Kurdisk Kulturcenter anklages i dag for alvorlige handlinger og de behandles af det danske retssystem som terrorister.

Med denne underskrift erklærer jeg hermed min fulde støtte til disse venner, samt at jeg erklærer mig medskyldig i de handlinger, som de anklages for.

http://www.skrivunder.net/loslad_politiske_aktive_kurdere_nu

Gæst

#2236

2013-10-03 05:13

Vi er en hel del ældre, som gerne vil støtte mange af jeres sager, men vi fatter ikke meget af de tekniske ord og computer system.
Kunne I ikke lave det mere forståeligt/enkelt, så ville flere skrive under.
Mvh. Carl-Heinz Feddersen.

Gæst

#2237 Kompliceret.

2013-10-03 05:15

Og så trykkede jeg på Kommentar og så kom dette op, plus en Kommentar igen.

Gæst

#2238

2013-10-03 06:30

begrænser muligheden for at se politiker og ministerier mv i kortene. Altså hele demokratiet under pres.
Susanne

#2239 Re: Sådan skriver du under

2013-10-03 09:58

#2236: -

Se de blå bjælker her foroven:

Klik på Vis denne underskriftindsamling og rul ned i bunden af siden, udfyld formularen - og så det vigtigste: Når du efterfølgende modtager en mail, skal I BEKRÆFTE jeres underskrift - før tæller underskriften ikke. (der er et link i mailen)

Håber det hjalp?

Susanne

#2240 Hold da helt op!

2013-10-03 10:06

Jeg ser med glæde, at det vælter ind med nye underskrifter - vi nærmer os med syvmileskridt de 87.000! Tak for jer :)

Gæst

#2241

2013-10-03 10:10

Denne mørkelægning må af indlysende demokratiske grunde stoppes. Ikke nok i forhold til offentlighedsloven men nu kopierer den stærkt antidemokratiske miljøminister Ida Auken store dele af dette horrible lovforslag ind i miljølovenes område. Disse er i forvejen ekstremt nedtyssede for at beskytte erhvervslivets økonomiske interesser og i klar strid med såvel Aarhuskonventionen og EU-lovgivningen.
Mvh
Mauri Johansson,
Speciallæge i samfundsmedicin, MHH
Bording
Susanne

#2242 Re:

2013-10-03 10:12

#2241: -

Præcis - og derfor har jeg tilladt mig at lægge link herinde til underskriftindsamlingen mod dette nye mørklægningstiltag, som strider imod såvel EU-direktivet som FN´s Aarhuskonvention.

http://www.skrivunder.net/miljoloven

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-10-03 11:03


Susanne

#2245 Mørklægningen vil ingen ende tage ...

2013-10-03 11:53


Gæst

#2246

2013-10-03 12:07

Vor justitsminister mente, den gang han var i oppositionen, at offentlighedsloven havde gjort at ting var kommet frem i lyset, som de ellers ikke ville have været uden loven. Derfor er det ynkeligt at han som just.-miniser stemmte for en begrænsning af offentlighedsloven. Derfor er denne underskriftsindsamling nødvendig for at vi kan bevare offentlighedens indsigt i hvad vores politikere ikke laver rævekager.
Erik Wilms.
Susanne

#2247 Re:

2013-10-03 12:18

#2246: -

Og de skal komme til at fjerne de famøse paragraffer, skal de!

Susanne

#2248 Analyse: Sådan erobrede offentlighedsloven dagsordenen

2013-10-03 14:51

Susanne

#2249 Ang. yderligere mørklægning

2013-10-03 15:35

Ny lov kan dække over miljøsyndere
AF BERIT ERTMANN
Miljøminister Ida Auken står for at skulle fremlægge et kontroversielt lovforslag.
Miljøminister Ida Auken (SF) skal snart fremlægge et nyt lovforslag om offentlighedens adgang til oplysninger om miljøet.

Forslaget til den nye miljøoplysningslov blev sendt i høring midt i september, og i denne høringsperiode har det mødt modstand fra blandt andre mediejurist Oluf Jørgensen og formanden for Aabenhedstinget, Nils Mulvad, samt Danmarks Naturfredningsforening.

Parterne er bekymrede for den nye lovs manglende mulighed for, at offentligheden kan få indsigt i miljøsvineri.

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE6047836/ny-lov-kan-daekke-over-miljoesyndere/