Stop lukning af børnehjertekirurgi på Skejby

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Stop lukning af børnehjertekirurgi på Skejby.


Gæst

#151

2016-01-30 20:51

min søn er også hjertebarn . vi skal køre fra padborg til tjek i Aarhus, men hvis de lukkede det skulle vi til kbh. Det ville være en enorm rejse for os og vores lille dreng

Gæst

#152

2016-01-30 20:51

Har mistet et barn med hjertefejl.

Gæst

#153

2016-01-30 20:51

Skejby er et fantastisk sted. De gør et kæmpe arbejde for at såvel familie som pårørende skal føle sig trygge i det kaos de er havnet i. Vores lille niece er i live idag takket være en kæmpe indsats fra læger og sygeplejesker der reddede hende ikke mindre end to gange.
Det er helt forkastelig at de overhoved overvejer en sådan beslutning som tydeligvis ikke vil gavne andet end pengekassen. Det vil tvært imod gøre det hele meget mere besværlig og hårdt for største delen af patienterne og deres familier, som vil blive afskåret fra at kunne ha sine pårørende i nærheden i de svære situationer de står i.
Birgitte Vestergaard

#154

2016-01-30 21:00

Jeg er mor til en pige, som blev født med hjertefejl og vi er bosidddende i København og hun blev derfor opereret på RH. Vi var indlagt 2 gange a hhv 3½ måned da hun var nyfødt og 1½ måned, da hun var godt tre år. Under de to indlæggelser blev vores datter opereret ialt 4 gange i hjertet. I forbindelse med sidste omgang blev vi sidenhen overført til en anden hospitalsafdeling, hvor vi var indlagt yderligere 4 måneder til genoptræning for hjerneskade.

De lange indlæggelser er virkelig belastende for en familie og det betyder alt, at man kan forblive forholdsvist tæt på sit netværk. Vores netværk kunne bistå os undervejs med at lave mad til os, hjælpe os med vores ældste og raske datter og komme og besøge os, så vi ikke gik helt til i hospitalskuller. Vi kunne holde familien forholdsvist samlet og det var overskueligt at tage hjem undervejs.

Man er ubeskriveligt skrøbelig under de her svære og langvarige indlæggelsesforløb. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det må være, som bosiddende i Jylland at skulle forberede sig på at rejse til Kbh for at få sit barn opereret. Muligvis er det "bare tal" for jer, der tager beslutningerne. Men for os familier er det liv og død.

Det er vores syge børns hjerter og det er vores familiers hverdage, der bliver berørt i helt ekstrem grad. I må ikke være blinde for betydningen af, at være væk hjemmefra: ofte bliver vi forældre nødt til at dele os, så den ene er på hospitalet og den anden er hjemme hos de andre søskende. Søskende må indstille sig på ikke at være samlet. Og ofte er det virkelig langvarige indlæggelser. Tag ikke fejl, af at nogle kan være indlagt i virkelig lang tid. Betydningen for sådan en flok søskende er enorm, hvis ikke de let kan komme til at være sammen i et langvarigt forløb.
At være indlagt er i sig selv belastende: det er et kæmpepres, det er dyrt for familierne (og nej, vi får ikke dækket alle udgifter!) og logistisk er det meget svært at få det hele til at gå op. 

Der er rigtig mange brikker I skal være opmærksomme på, når I lægger det her puslespil. 
Vær varsomme og vise.

Mvh Birgitte Vestergaard, mor til Rose som gennemgik 4 operationer for HLHS og som ikke har overlevet sin hjertesygdom.


Gæst

#155

2016-01-30 21:05

Vi har brug for begge sygehuse til børn med særlige behov og hjertelidelser.

Gæst

#156

2016-01-30 21:18

Fordi det i sidste ende vil koste liv "små liv", hvis også dette skal holdes kun i Kbh.
Tænk på afstanden hvis man Eks. Bor i Skagen.......

Gæst

#157

2016-01-30 21:21

Min bedste veninde er hjertebarn og det er forfærdeligt at gå igennem, og endnu værre hvis man som jyde skal hele vejen til rigshospitalet. Det er hårdt for patienten men også familien, og det bliver umuligt at være sammen med familien hvis dette sker.

Gæst

#158

2016-01-30 21:42

Er selv hjertepatient, er vigtigt at få hurtig behandling, lad ikke hjerte børnene og deres forældre i stikken, og forlænge ventetid på evt. operation, det er jo der sker hvis kun et hospital kan udføre operation.

Gæst

#159

2016-01-30 21:44

Meget dårlig kollegaopførsel i denne sag.
Burde kunne straffes.

Gæst

#160

2016-01-30 21:49

En afdeling med ekspertise etc. må ikke nedlægges.
Det betyder ekstremt meget for de berørte familier, at der er nærhed rent geografisk, da der er tale om familier, der skal fungere både på hospitalet og hjemme på bedst mulig måde.


Gæst

#161

2016-01-30 21:53

Fordi det er hjernedødt kun at have et behandlingssted i Dk for dette.

Gæst

#162

2016-01-30 22:06

I 1990 blev min 4 årig søn opereret på Skejby sygehus. Vi havde været igennem adskillige undersøgelser på andre sygehuse, men ingen var så professionel som børnehjerte afd i Skejby. Var vi ikke endt på Skejby sygehus, ville min søn ikke have levet idag.

Gæst

#163

2016-01-30 22:09

Vores dreng på nu 5 år, fik konstateret at han havde en AVSD da han kun var 27 dage gammel. Da han var tre måneder blev han opereret på Skejby og operationen gik godt. Han er en sund og rask dreng i dag men skal til kontrol hvert år på Skejby. Vi fik den bedste behandling man kunne tænke sig på Skejby, vi er dybt taknemmelig over deres professionalisme og dygtighed. Jeg håber ikke at børne hjertekirurgisk afd. Flytter væk fra Skejby, det ville være så forfærdeligt.

Gæst

#164

2016-01-30 22:24

Fordi min datter er hjertebarn og opereret på Skejby sygehus i 2008, og stadig går til kontrol der. Altid er vi blevet mødt af professionelle fagpersoner som har betydet rigtig meget for os som familie! Værdsætter at det altid er den samme som har scannet min datter til hver eneste kontrol og at der altid er tid til at smaltalke især med min datter således hun kan føle sig tryg - Skejby skal bare bestå!!!!!!

Gæst

#165

2016-01-30 22:28

Skejby er Danmarks førende børne hjerteafdeling. De har høj international standard og samarbejder. De har nogle af verdens førende kiruger og radiologer. Vibeke Hjortdal er enestående.
Rigshospitalet kan centralisere de afdelinger de er stærke på. Som cancer, øre-hals, mave-tarm, andre børne afdelinger. Men ikke børne hjerte. Der er Skejby klart førende.
Vi skal heller ikke flytte alt i Danmark til København..

Gæst

#166

2016-01-30 22:34

jeg sender en stor tak til hjerteafdelingen da de lukker min datters ductus. hun var født 3 måneder for tidlig og da hun var 2 måneder gammel kom hun under kniven.. tak til morten der førte den... mallucca er i dag 3.5 år og lever i bedste velgående....

Gæst

#167

2016-01-30 22:52

Der er alt for langt til København, når man har et sygt barn,der må kan blive penge til begge steder

Gæst

#168

2016-01-30 22:53

Der er alt for langt fra Jylland til København, når man har et sygt barn,der må kan blive penge til begge steder

Gæst

#169

2016-01-30 23:01


Skejby Børnehjerte afdeling er top international standard. Lad den bestå som Danmarks Center for hjertebørn. Eller lad begge være. Lyt til hjertebørnene og ikke politikere. Når Danmark endelig er førende, så skal vi ikke nedlægge det. Vi skal redde liv. Ministeriet for Sundhed hedder nu Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Det er ikke alle alvorlige sygdomme man kan centralisere eller forebygge. Ud i landet med politikerne..ud til folket..

Gæst

#170

2016-01-31 00:07

Skal der kun være 1 hjertecenter for børn i Dk ligger det mere centralt for hele landet i Skejby end i Kbh. Det er hjerteløst at skabe så enorm en afstand mellem familie og det syge barn og afstanden for de der bor i det nordjyske er jo helt igennem urimelig hvis det placeres i Kbh. Hvordan skal den øvrige familie få det til at fungere. Et så sygt barn har brug for sin familie for at komme sig hurtigt. De jyske kompetencer lyder jo heller ikke til at fejle noget. Har oplevet det på tæt hold hos en sød kollega. Så vælg nu det rigtige for de uheldige børn og deres familier der rammes af hjertesygdom. Placer det centralt ❤️❤️❤️


Gæst

#171

2016-01-31 00:39

Jeg er hjertebarn blev selv opereret på Skejby da jeg var et år for 28 år siden og det fungere endnu og for 2 år siden fik jeg pacemaker på skejby og nu går jeg som tømrer og er med til at bygge det nye skejby universitets hospital...


Gæst

#172

2016-01-31 02:06

Fordi jeg ved hvad det betyder for en hjerte PT. at være i "nærheden" af sine pårørende.

Gæst

#173

2016-01-31 02:25

Var selv hjertebarn.. Er blevet opereret i Skejby! De er super dygtige.. Ingen af stederne burde lukkes det er bare ikk iorden.. Behold den afdeling!!!!

Gæst

#174

2016-01-31 02:57

Farfar til hjertebarn som ikke ér mere ibland os

Gæst

#175

2016-01-31 04:33

Københavneri igen igen :-(