NEJ til nattelukning af Livslinien til forebyggelse af selvmord.

Skriv under og del. Regeringen har i sinde at lukke for Livslinien om natten. Det betyder at de ulykkelige mennesker, der sidder med selvmordstanker, ikke kan kontakte Livslinien om natten hvor tankerne oftest er tungest. Det er 5.500 opkald om året som ikke kan besvares. Vær med til at omgøre beslutningen, så man fortsat kan ringe anonymt når tankerne bliver for svære. Selvmordstanker forsvinder ikke om natten. Tværtimod. Skriv under og del!

Underskrifterne og en udskrift af de stærke kommentarer vil blive overrakt til sundhedsminister Sophie Løhde (sum@sum.dk) den 9. oktober 2015.

Underskriftsindsamlingen løber indtil der er en god og permanent ordning.

Tusind tak for din indsats!

Med venlig hilsen, Peter Mortensen.
Tovholder for de unge på Værnær.

Baggrunden for indsamlingen er følgende:

Livslinien har en finanslovsbevilling på 6 millioner kroner som hører til i Socialministeriet. Bevillingen dækker over 12 timers telefonrådgivning 365 dage om året. Livslinien har selv udviklet en email-rådgivning og en chat-rådgivning som ydes inden for den samme bevilling. Det er ikke denne finanslovsbevilling som er berørt.

Livslinien udvidede i 2013 telefonrådgivningen med 12 timer om natten og tidlig morgen. I de første tre år blev det finansieret af private fonde som et udviklingsprojekt, fordi ingen andre har natåbning i Danmark. For finansloven for 2015 blev det besluttet at give Livslinien en ekstra bevilling på 4 millioner samlet for perioden 2016-2018 til brug for natåbning.

Denne bevilling lå hos sundhedsministeren og det er den Sophie Løhde har annulleret her 3 måneder før opstart den 1 januar 2016.

Værnær. Ung til Ung.    Kontakt forfatteren af dette andragende