Gratis tandlægehjælp til danskerne


Gæst

/ #22 Re:

2012-09-23 04:02

#20: -

Ja selvfølgelig skal man passe på sine tænder, men der er andre ting end tandbørste, tandpasta og hvad du putter i munden der spiller ind i forhold til hvor længe bisserne holder.

Som Danny skrev kan der være medicin der forringer tændernes "levestandart", hormonelle forandringer som fx. en graviditet kan give huller i tænderne hos en der er flittig med tandbørsten og tænker over hvad de putter i munden. Tandlægeskræk - som jeg selv lider af og jeg har aldrig før nu hvor jeg er 30, haft et eneste hul - kan få mange til at holde sig væk til skaden er så stor at de ikke kan holde ud at lade være, da tandpine er noget djævlen har skabt. Simpel genetik kan også spille ind i forhold til om du har stærke eller svage tænder og så er der jo det naturlige slid på tænderne. Mine fornyer sig ihf ikke som en anden hamsters...

Derudover så tror jeg på at det at have adgang til at have en sund mund, vil kunne højne selvtilliden/selvværdet hos mange. Kender mange der er flove over deres tænder, fordi de ikke har råd til at få dem lavet og det kan ende med at blive et handikap hvor de isolere sig. Det er heller ikke mange der kan se på en person med rigtig dårlige tænder, mange manglende tænder og/eller virkelig dårlig ånde, uden at nedgradere det menneske. En sund mund med pæne tænder gør altså meget for ens selvværd og selvtillid og har stor indvirkning på hvordan omverdenen opfatter os og kan man smile til andre og snakke med dem uden at skulle bekymre sig om hvad de tænker eller om man nu lugter grimt, så vil man være nået meget længere i fx. en jobsamtale...hvis man overhovedet når derhen.

Så ja! Tandlægen skal over sygesikringen!