Bevar familielægen

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar familielægen.

Nina

#76 Re: Re:

2013-05-20 10:32

#69: Charlotte - Re:

Charlotte, du skal lige have dine informationskilder i orden før du udtaler dig.  Ja, læger får deres uddannelse betalt, LIGESOM ALLE ANDRE I DET HER LAND. Andre faggrupper får jo endda elevløn under uddannelsen, det får vi ikke. At leve af SU i 6-7 år er der nok ikke mange der er misundelige på.

"En sikker indtægt på flere millioner"? Hvilke millioner? Jeg har godt nok kigget længe efter dem. En almenpraktiserende læge tjener i gennemsnit 800.000 kr om året når goodwill-lån, husleje mv er trukket fra. Og så arbejder de omkring 50 timer ugentlig for de penge. Overlægerne på sygehusene får bedre løn!

Overarbejde fra 16-18 giver ikke 1600 kr i timen - det har jeg i hvert fald aldrig fået!? I almen praksis findes overtidserstatning ikke.

Jeg har nu i 4,5 år pendlet 100 - 125 km enkeltvej for at arbejde på Sydsjælland.

Jeg har aldrig haft vagt fra hjemmet hvor jeg får tårnhøj løn - Standbyvagter til lægevagten giver IKKE EN ENESTE KRONE! Du blander ting sammen, og jeg forstår ikke hvor det kommer fra? Misundelighed?

Hvis du læser OECD-rapporten så står det at de almen praksis laver et godt stykke arbejde for meget få penge, og til god tilfredshed i befolkningen.

 


Gæst

#77

2013-05-21 08:34

Først lærerne så lægerne hvad bliver det næste.

Gæst

#78

2013-05-22 06:14

Det er dybt rystene at straffe læger der passer deres job..det er så menneskefjens en regering fy for den..lede

Gæst

#79

2013-05-22 09:00

Jeg håber, denne konflikt løses på en anstændig og værdig måde.
Hvis den tendens vi så med lærernes konflikt også breder sig til denne konflikt, så er vi havnet i et Danmark, hvor vi som borgere er sat udenfor reel indflydelse i vores arbejdsliv. For så er præmisserne sat for et Danmark, der er totalt topstyret.
Bedste ønsker for os alle
Sus Vang
Jan

#80 Kom til forhandlingsbordet

2013-05-23 10:46

Sikke et mediecirkus med plakater, Facebook, underskriftindsamling og stormøder med stemmeprocenter som i det hedengangne Sovjetunionen.

Det var mere værdigt, om I kom i gang med at forhandle en løsning, som bør indeholde, at vi afskaffer den håbløse idylisering af/om den privatpraktiserende familielæge. Kan høre de smægtende violiner og Morten Koch-romantikken.

I praksislæger er en - nødvendig - del af det samlede sundhedsvæsen, men I er jo lige så styret af offentlig økonomi og planlægning, som alle andre offentligt ansatte.

Hvor ville det være dejligt med nogle solidt bemandede sundhedshuse med passende afstand, med tværfaglig bemanding og med en samlende, kompetent ledelse, så man ikke - som patient - skal opleve de tilfældigheder, som følger af det nuværende systems mangel på planlægningskompetence og -kapacitet.

Og så må I/disse praksislæger for min skyld gerne få en ordentlig løn!

Gæst

#81 Re:

2013-05-23 11:06

#78: -

Hvordan lige med at prøve med argumenter?


Gæst

#82

2013-05-24 09:44

Vi har krav på vores egen læge.
Inger-Lise Christensen

Gæst

#83

2013-05-24 10:04

Synes ærligt talt de skal lade vores læger være i fred!

Gæst

#84

2013-05-24 10:54

synes bare det skal være som det hele tiden har været og ikke til at lave om på det hele og at vil ikke have vi skal til at betale 900 kr bare for at gå til lægen

Gæst

#85

2013-05-24 11:09

Synes man skal underskrive :-)
Frk.Larsson1992

#86 kom så og vær med

2013-05-24 11:23

vis i gerne vil bestemme at vi ikke skal betale for at gå til lægen ..
så skriv under her ... jo flere bedre er det ..
kom så skynd jer

Gæst

#87

2013-05-24 11:55

Nu er det på tide, at kommunerne sætter sig sammen til forhandlingsbordet igen.

Gæst

#88

2013-05-24 20:41

Jeg syntes man skal respektere, at lægerne er selvstændige erhvervs drivende og derfor være selvbestemmende i langt de fleste tilfælde. I øvrigt tvivler jeg på, at der kan presses ydeligere opgaver og pligter på lægerne, de har rigligt at se til i forvejen.

Gæst

#89 Re:

2013-05-27 14:09


Gæst

#90

2013-05-28 06:12

BEVAR familielægen.. det betyder ALT for os som har den bedste læge i Danmark! Anette Reiter og Peter Skovgaard i Randers C! Min søn var meget bange for læger efter et turbulenet forløb som yngre men han er SÅ glad for vores læge at han nu gladeligt går med
Jan

#91 Re:

2013-05-28 13:42

#82: -

Vås. Vi har behov for en kompetent behandling, der øger vores mulighed for at blive rask/bedre.
Hvis du vil have noget 'eget', så køb det selv.

 

Jan

#92 Re:

2013-05-28 13:43

#87: -

Læs på lektien. Kommunerne har ikke noget med det at gøre.

Lægernes 'arbejdsgiver' er regionerne.


Gæst

#93

2013-06-03 13:06

Lad os få en regering der tænker på befolkningen
og ikke på grådige firmaer

Gæst

#94

2013-06-03 13:30

Mona kjær

Gæst

#95 Bevar familielægen.

2013-06-03 13:34

Bevar familielægen, alt andet vil være uacceptabelt.

Gæst

#96 Re: Re:

2013-06-03 14:29

#91: Jan - Re:

Du er godt nok belærende og arrogant overfor de andre herinde. Og hvilken garanti mener du, at der er for, at regionerne er bedre til at lede lægernes klinikker end de selv er.

Man burde slå hårdere ned på dårlige læger end tilfældet er. Men derfra og til at detailstyre lægerne i deres hverdag, det giver da ikke mening. I virkeligheden er det jo også for at kontrollere om nogle læger 'henviser for meget' eller på anden måde giver 'for dyr' en behandling. Men det er jo ved at fange tingene i opløbet v.h.a. diverse 'dyre' prøver og undersøgelser, at man virkelig sparer liv, lange sygeforløb, sygedagpenge og måske i sidste ende kontanthjæp. Pengene vil bare ikke være sparet i forbindelse med lægens praksis, men i andre kasser. Med regionernes kontrol risikerer den læge, der udviser rettidig omhu, at blive skulle stå skoleret.

Og hvad er det lige med, at regionerne skal have krav på journaloplysningerne. Uden patienternes santykke.

Og hvem gider have konstant skiftende læger i et sundhedshus. Man skal jo begynde forfra hver gang, og kontinuiteten ryger sig en tur. Desuden kan det jo være man anser sin dygtige læges kollega på sundhedshuset for være en klaphat, som man under igen omstændigheder ønsker behandling af.

Nej - slå ned på de læger, som vitterligt ikke er opgaven voksen. Og så vis resten tillid og lad dem passe deres arbejde og i øvrigt forhandle sig frem til deres arbejdsvilkår i stedet for at blive dem dikteret.

Der er ingen, der vil finde sig i at blive åndet i nakken, når de arbejder, eller hele tiden at skulle tage hensyn til en emsig bagsædechauffør.

Og i det hele taget er samfundet inde på en vej med stigende kontrol og diktat af de grupper, som arbejder i eller for det offentlige. Det store spørgsmål er, om man ikke burde vende skuden og søge tilbage til forhandling, demokrati og respekt.

Mvh. Dorthe


Gæst

#97

2013-06-03 16:44

Bevar vores almindelige familielægesystem, da det fungere ganske fejlfrit samt det at kommune læger ofte har tendens til at det bare skal "overstås" og bare udskriver diverse medicin.

Taler af erfaring.

Mvh Christian Aa

Gæst

#98 Re:

2013-06-03 16:45

#93: -

kunne ikke være mere enig !!

Farmor

#99

2013-06-04 23:40

Hvad er det egentlig , vi betaler skat for? Engang var sundhed og skole, ældrepleje og offentlig transport samt ikke mindst omsorg for de svageste, herunder flygtninge, lige netop det vi gerne betalte for. Men nu? Den "røde" regering fortsætter den linje, Anders Fogh satte i gang, nemlig den amerikanske model. Titusinder amerikanere er døde, fordi de ikke havde penge med til lægen/hospitalet. Er det virkelig dét, Thorning & Co. ønsker? Ikke jeg.

Gæst

#100

2013-06-05 13:41

bevar formililægen