Underskriftsindsamling for frit uddannelsesvalg

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Underskriftsindsamling for frit uddannelsesvalg.


Gæst

#26

2014-10-09 20:30

Fantastisk initiativ. 

 

Jeg går selv på Aarhus Universitet og læser international virksomhedskommunikation. Min plan var at supplere fag op, når jeg er færdig med min bachelor til sommer, fordi jeg mangler 20 ects point i erhvervsøkonomi ift. cand.merc.kom. Min plan var at fortsætte mine studier på CBS. Disse drømme er tilsyneladende fuldstændig urealistiske nu. 

Det ærger mig grænseløst, og jeg føler mig fuldstændig magtesløs. 

Jeg har dog fundet en anden uddannelse på CBS, som er min naturlige overbygning, nemlig cand.ling.merc. Dog er der fra 2015 begrænset pladser, hvilket muligvis betyder, at jeg ikke bliver optaget på min naturlige overbygning, og jeg kan heller ikke læse supplerende fag og søge ind på en anden kandidat, og jeg kan heller ikke rigtig bruge min bachelor til noget. 

Det rammer de forkerte, og jeg synes, at jeg er blevet optaget på et falsk grundlag, da jeg startede på min bachelor. 

Jeg håber inderligt, at der kommer nogle ændringer som tilgodeser os! 

 


Gæst

#27

2014-10-11 10:05

# 26. Du er vel garanteret optag på din naturlige overbygning? Selvom der er begrænsede pladser skal de så vidt jeg har forstået optage alle der har retskrav på uddannelsen, altså deres naturlige overbygning som de søger direkte efter bachelor. 


Gæst

#28

2014-10-11 11:37

Ideen er god, ændringerne er tvivlsomme og implementeringen er under al kritik.

Der skal være plads til at vælge det rigtige. Jeg kan ikke længere supplere fag op til at nå de krav der skal til for at komme ind på rette hylde. I stedet kan jeg starte forfra på en bachelor. Tåbeligt når det kun er 1-2 valgfag der kan gøre forskellen.

I stedet for et pres som giver flere uønskede sideeffekter, skal man spore folk ind på hvad de synes er sjovt langt tidligere i deres liv. Undervisningssystemet er for fragmenteret, og der er et forfejlet behov for overuddannelse. For megen økonomi skal man have med fra familien, i stedet for skolen. En økonomisk forståelse, samt forståelsen af sammenhængen imellem økonomi og uddannelse kunne ændre udviklingen til at komme indefra. Vi skal have hjemmeøkonomi i folkeskolen, samt selvrealisering/selvforståelse. Går dine drømme i spænd med dine behov og de kræfter du bruger?

Gæst

#29 Re:

2014-10-11 11:38

#26: -  

 Har samme oplevelse. Hvis staten tænker at skolesystemet retter ind, så kunne det være rart vi ikke kom i klemme.

Sigrid Birch

#30

2014-10-11 16:19

Kære gæster,

Tak for jeres inputs og søde ord. Må indrømme det føles som en kamp man ikke kommer til at vinde, men kæmper med blod, sved og tårer hver dag for at få løst disse ting. 

Er også helt enig i at det er problematisk at man ikke har plads til praktikplads, frivilligt arbejde osv - hvilket i øvrigt er kompetencer erhverslivet efterspørger!

Jeg har (som nævnt i et andet indlæg) min underskriftindsamling i CBS observer, hvilket jeg håber kan give endnu flere underskrifter som jeg kan sende ind til uddannelsesministeriet og håber at det kan ruske i Sofie Carsten Nielsen. 

Håber inderligt på en løsning!


Gæst

#31 #27

2014-10-12 15:55

Nej, man er ikke garanteret plads, selvom det er den naturlige overbygning. Det bliver forhåbentligt lavet om.

Hvis ikke de finder en løsning på dette, synes jeg man er optaget på et falsk grundlag.

Maria A
Gæst

#32 Ville ikke blive ingeniør

2014-10-17 09:53

Hvis dette var indført da jeg startede, ville jeg aldrig have fået min uddannelse. Nu er jeg på 3. semester af min kandidat som civilingeniør på DTU.


Gæst

#33

2014-10-17 16:43

Jeg har en udenlandsk bachelor i erhvervsøkonomi. Jeg har fået en adgangsvurdering/Appraisel fra CBS, hvor jeg skulle supplere med 6 fag for at ansøge til kandidatuddannelsen i 2015. Jeg har bestået 4 af dem i 2014. Jeg mangler nu to, fordi der ikke længere er mulighed for supplering. Ifølge den nye lov så gælder disse 4 fag ikke længere, hvilket er en kæmpe skuffelse for mig og lukker dermed mine muligheder for at begynde på en kandidatuddannelse, idet alene min udenlandske bachelorgrad aldrig vil være direkte adgangsgivende. Glem ikke alt det hårde arbejde og tid, som jeg måtte gå igennem for at bestå de 4 fag. Loven vedr. afskaffelse af supplering er ulogisk, fordi den strider imod de danske principper, hvor den enkelte har muligheden for at udvikle sig. Jeg støtter ideen med at bruge 3 år på bachelor og 2 år på kandidaten, men giv mig dog muligheden for at studere!
Som det ses, så er jeg ikke den eneste, som loven lukker dørene for. Dette er heller ikke godt for velfærdsstaten!
Maria

#34 Re:

2014-11-06 10:52

#10: -  

 Jeg læser på SDU, og vi er flere på min uddannelse, som har samme problem, så det er bestemt ikke et problem forbeholdt CBS studerende :/


Gæst

#35

2014-11-06 14:08

Det er et rigtig godt initiativ! Jeg håber, det fører til noget godt. 

Jeg er selv studerende på CBS. Sidste år startede jeg på en bachelor på CBS, som jeg efter et år fandt ud af ikke var noget for mig. Jeg er derfor i år startet på en ny bacheloruddannelse på CBS. Grundet dette, har jeg nu fået tvangsoverført merit for fire fag, som alle ligger på mit 5. semester og optager alle mine 30 ECTS, som jeg egentlig skulle have brugt på at tage på udveksling og studere i udlandet. Jeg står nu i den klemme, at jeg ikke har muligheden for personligt at præge min bachelor i retningen af min kandidat samt, muligvis, ikke at kunne komme på udveksling... Hvis dette ikke ændres, bliver alternativet, at jeg skal stå på 'standby' et halvt år. Jeg har derfor meget svært ved at forstå, hvordan fremdriftsreformen får de studerende hurtigere igennem deres uddannelse...

 


Gæst

#36

2015-05-26 09:47

Jeg har vaeret rigtig glad for den frihed jeg har haft under mit studieforloeb paa baade bachelor og kandidat paa CBS, men jeg er ogsaa sidste generation, som ikke bliver "ramt" af fremdriftsreformen. Jeg valgte min naturlige overbygning og har aldrig i mit forloeb haft svinkeaerinder, foer jeg paa min kandidat valgte jeg at forlaenge min praktikperiode i udlandet, for at faa mere praktisk erfaring. Det ville ikke have vaeret muligt, hvis jeg havde vaeret "ramt" af fremdriftsreformen og det ville jeg have vaeret ked af. Der er alt for lidt frihed til at vaelge selv. Rigtig mange i min aargang har valgt utraditionelle forloeb, men det giver praecis det, som er saa vaerdifuldt, naar vi kommer ud paa den anden side.
Michail

#37

2015-06-30 11:02

About half of the signed petitions are from suburbs of Copenhagen - same city!!

Anne

#38 Re: #27

2016-01-13 22:41

#31: - #27 

 Man har retskrav på den naturlige overbygning, hvis man søger inden for et år, efter man er gradueret fra bacheloren.