Svendborgbanen - Tog til tiden

På Odense-Svendborg regionalbane er der utroligt mange forsinkelser, aflysninger og efterhånden også hvad man ville kunne kalde uvendinger.

Udover det er der ofte kun 1 vogntog i de timer hvor der er pres på banen, dvs. på morgen afgange og eftermiddagsafgange, folk står som sild i en tønde, ikke nok med at nogle har måtte stå af ved de forkerte situationer fordi de ikke har kunne få luft i vogntoget, så er det også dødsensfarligt at pakke så mange mennesker sammen på så lille en plads.

Der er utroligt mange der ser sig nødsaget til at skifte arbejdsplads, droppe ud af skolen eller rent faktisk flytte, grundet de problemer der opstår på banen, mange skole elever får utrolig høj fraværsprocent grundet de forsinkelser og aflysninger der er, mange af os arbejdende mister arbejdstimer på det, sygehus og lægetider misses også ofte grundet problemerne på banen.

Vi får heller ikke stillet alternativer til rådighed, dette kan man undres meget over, DSB og Bane Danmark er godt klar over problemerne på regionalbanen, men der ser ikke ud til at være bedring, med tanke på dette burde DSB og Bane Danmark sørge for at der er togbusser til rådighed på de afgange der enten aflyses eller hvor folk ikke kan komme med grundet pladsmangel, men dette er heller ikke noget de er interesseret i.

DSB har lavet et koncept der hedder Rejsegaranti, beskrivelsen har jeg kopieret fra DSB's hjemmeside.

"

DSB Basis Rejsetidsgaranti

Hvis du på en rejse er blevet forsinket mere end 30 minutter, kan du få kompensation via DSB Basis Rejsetidsgaranti, når du har rejst med DSB fjern- eller regional tog i Danmark med billet, klippekort, rejsekort eller Bus & Tog Årskort.

Læs mere om DSB Basis Rejsetidsgaranti
Søg DSB Basis Rejsetidsgaranti

DSB Pendler Rejsetidsgaranti

Hvis du rejser med et DSB Pendlerkort, periodekort, Ungdomskort, Erhvervskort, Bus & Tog Årskort eller andre kort, der er gyldigt i mindst 30 dage, skal du tilmelde dig DSB Pendler Rejsetidsgaranti.

Har du et rejsekort personligt med minimum rabattrin 5, kan du også tilmelde dig DSB Pendler Rejsetidsgaranti.

Læs mere om DSB Pendler Rejsetidsgaranti
Tilmeld dig DSB Pendler Rejsetidsgaranti
Log på Pendler Rejsetidsgaranti

DSB Udland Rejsetidsgaranti

Hvis du rejser med DSB på en international billet og bliver forsinket med 60 minutter eller mere på din rejse, kan du få kompensation fra DSB. Er billetten købt i udlandet fx hos DB, skal der rettes henvendelse til det pågældende salgssted eller det pågældende lands jernbane, hvor billetten er købt.

Læs mere om DSB Udland Rejsetidsgaranti

"

Problemet med denne rejsegaranti er at det altså ikke gælder for aflysninger, dette er bekræftet af DSB kundeservice. Når man som pendler betaler for Rejsekort/periodekort eller køber billet i automaten er du ikke altså ikke dækket af Rejsegarantien hvis toget aflyses. Så er det jo pludselig langt mere profitabelt for DSB at aflyse togene, fremfor at lade dem køre med forsinkelser.

Udover denne underskriftindsamling er der også en gruppe for Svendborg banens passagere, denne gruppe kan findes HER.

Ønsker du også tog til tiden? Så skriv under så vi kan få ministeren i tale!