Et landbrug med fremtid

Læs Kronik 05.11.2017 i Jyllands-Posten: [...] Der er brug for mere økologi. Økologien har vist sig at være bæredygtig i ordets egentlige betydning. Den økologiske landmand klarer sig økonomisk bedre end sin konventionelle kollega. Der er mere natur på og omkring de økologiske marker. Drikkevandet slipper for gift, og der skabes flere arbejdspladser og mere fasttømrede fællesskaber på de økologiske bedrifter. Danmark er verdensmester i økologi. Vi er det land, der pr. indbygger køber allermest økologi, og vi producerer og eksporterer mere år for år. Forbrugerne har i høj grad været med til at drive udviklingen ved at have taget økologien til sig.

Der er brug for, at vi tænker nyt på en måde, hvor der er mere plads til både natur og mennesker ude på landet. Vi har ikke brug for mere kemi, vi har brug for mindre. [...].

Danmarks natur tilhører alle danskere, ikke kun Landbrug og Fødevarer*). Vi vil have kemikaliefri natur, rent vand, biologisk diversitet, dyrevelfærd og sunde fødevarer.

Konventionelt landbrug lever på lånt tid, presset af enorm gældsætning**), utålelige og ulovlige forhold for produktionsdyrene, produktion af fødevarer fyldt med antibiotika og zink, MRSA. Det er ikke bæredygtigt landbrug.

*) Landbruget har lagt beslag på over halvdelen af al jord i Danmark.

Kilde: Jyllands-Posten 16.11.2017.

**) Gælden vokser hos danske landmænd - skylder 353 milliarder.
Ifølge Danmarks Statistik stiger gælden i landbruget, selv om landmændene tjener flere penge.

Kilde: Jyllands-Posten 17.11.2017.