STOP REGERINGENS 'TVANGSVUGGESTUER'

Fra juli 2019 har Regeringen vedtaget, at børn, der bor i bestemte boligområder i Danmark, skal tvinges i vuggestue minimum 25 timer om ugen. Opfyldes dette ikke fratages forældre deres ret til børnepenge.

Det er første gang i Danmarkshistorien, at forældre systematisk skal tvinges til at sende så små børn i institution. Vuggestue har ellers altid været et frivilligt tilbud til nybagte forældre. Flere fagpersoner advarer om, at tiltaget kan skade børnene og gøre arbejdslivet svært for pædagogerne: »Der er aldrig kommet god pædagogik ud af tvang og mistillid. Man tager både pædagoger og børn som gidsler,« siger Signe Hvid Thingstrup, der er lektor på Københavns Professionshøjskole i forskningsprogrammet for pædagogik.

Udover at forældre skal sikre, at deres børn kommer i daginstitution, omfatter forslaget også at børn med indvandrebaggrund skal have obligatorisk undervisning i dansk kultur. Dette omhandler undervisning i bl.a. jul, påske og grundloven! Dette for børn, som er mellem 1 og 3 år.

Institutionernes ledere bliver også underlagt nyt regelsæt! Dette betyder at opfylder institutionen ikke ovenstående krav eller indeberetter forældre til kommunen ifbm. sociale problemer, så kan føre til fængselsstraf til op til et år.

Læs mere om det som Regeringen kalder et 'obligatorisk læringstilbud' her:  https://www.regeringen.dk/nyheder/politisk-aftale-om-obligatorisk-laeringstilbud/