Stop pensionsaftale der straffer danskere ved ophold i udlandet

Mindst 27.000 danskere opholder sig eller er vendt hjem fra studier og/eller arbejde i udlandet står til at miste retten til fuld folkepension.

Aftalen, indgået mellem VLAK og DF, er en del af en samlet pensionsreform og den rammer ikke kun alle fremtidige udrejsende, men også ca. 27.000 danskere der pt. arbejder eller studerer i udlandet, og indbefatter også de der for længst er vendt hjem og berettigede til pension inden for den nuværende regler. Aftalen blev offentliggjort lige før sommerferieperioden og derfor gået under radaren på de fleste medier. Flere vigtige profiler i dansk erhvervsliv nåede dog allerede kritisere aftalen skarpt.

Problematikken er meget godt ridset op i følgende artikel (den bør være til at læse én gang uden abonnement):

Aftalen er uretfærdig på flere planer og skal stoppes bl.a. fordi:

• Den er med tilbagevirkende kraft, således at det er for sent for de fleste at optjene retten til folkepension.

• Det gøres mindre attraktivt at tage initiativ til at rejse ud for at uddanne sig og arbejde, aftalen skaber utryghed og tvivl om det er besværet værd.

• Det gøres mindre attraktivt at vende hjem, hvis man bliver behandlet som en andenrangs borger - særligt sammenlagt med andre forhindringer der for nyligt er blevet lagt, som f.eks. vanskeligheden med at få sin udenlandske ægtefælle til Danmark.

• Dansk erhvervsliv og iværksættermiljø har brug for internationalt perspektiv og går glip af vigtige erhvervserfaringer, kompetencer mistes og konkurenceevnen svækkes hvis man straffer borgere der tager ud.

• Et antal uddannelser tilbydes ikke i Danmark og må tages i udlandet. Denne mulighed vil blive begrænset. Danmark vil miste disse kompetencer og vil ikke kunne udfylde de relevante jobs.

• De berørte skal løbe hurtigere i hamsterhjulet for med opsparing at dække hullet fra den manglende folkepension, ellers står de med færre muligheder for en tryg alderdom.

• Retten til førtidspension mistes også, så man ikke sikres ved tab af arbejdsevne.

Finansministeriets hjemside oplyser ingen detaljer om aftalen, men her er det relevante uddrag, som jeg har fået via Arkitekternes Pensionskasse:

Optjeningsprincip for pensionsydelser
Kravet til optjening af fuld folkepension, fuld supplerende pensionsydelse (ældrecheck) og fuld førtidspension strammes og reglerne tilpasses, så der bliver en bedre sammenhæng med reglerne for folkepensionsalderen.

I dag opnås retten til fuld folkepension, supplerende pensionsydelse og førtidspension, når man har boet i 40 år i riget (Danmark, Grønland og Færøerne) efter det fyldte 15. år. Ophold i udlandet som følge af udstationering fra virksomheder, myndigheder, forsvar m.v. er undtaget kravet. I takt med at folkepensionsalderen hæves, kan man altså opnå fuld folkepension ved en faldende andel af voksenlivet i Danmark.

Reglen ændres således, at man fremover skal have boet 9/10 af perioden fra det fyldte 15. år til folkepensionsalderen i riget, for at kunne opnå ret til fuld folkepension og fuld supplerende pensionsydelse (ældrecheck).

Aftaleparterne er enige om at søge at forøge gevinsten ved beskæftigelse efter folkepensionsalderen for personer som ikke har optjent retten til fuld folkepension. Regeringen vil i løbet af efteråret 2017 undersøge de juridiske muligheder for, at der ved beskæftigelse efter folkepensionsalderen udløses et forøget tillæg ud over det almindelige ventetillæg ved opsat pension, dog således at det samlede tillæg for brøkpensionisten ikke kan overstige ventetillægget ved fuld folkepension.

Forslaget træder i kraft den 1. juli 2018 og omfatter alle, der opnår folkepensionsalderen den 1. juli 2025 eller senere. Den 7-årige overgangsordning sikrer, at personer, der ved ændringens ikrafttræden 1. januar 2019, har optjent ret til fuld folkepension efter de gældende regler, har mulighed for at optjene ret til fuld folkepension efter de nye regler.
Reglerne for fuld førtidspension justeres, så de svarer til reglerne for folkepension. Der kan fremover således opnås fuld førtidspension, hvis man frem til tidspunktet for tilkendelsen af førtidspensionen har boet 9/10 af tiden efter det fyldte 15. år i Danmark.

Aftalen skal behandles i folketinget i løbet af efteråret, men der skal handles hurtigt så din underskrift og din deling af denne underskriftsindsamling på dit netværk er vigtig!

Forslag til at skabe yderligere opmærksomhed og få stoppet at denne aftale bliver lov, er velkomne.

Mvh. Søren

Lidt om mig selv: Jeg er uddannet arkitekt i København i 1999, en periode hvor det stod stille i byggebranchen og hvor det var vanskeligt blot at få en praktikplads som nyuddannet. Jeg besluttede at tage til Irland, uden netværk eller bolig, men her var der byggeboom og jeg kom hurtigt i job. Jeg har studeret og arbejdet sammenlagt 8 år i Dublin og London, og er efter de gældende regler vendt hjem i tide, til at være berettiget til fuld folkepension. Det ryger hvis denne aftale bliver til lov. De erfaringer og det perspektiv jeg vendte hjem med, har haft afgørende betydning for det arbejde jeg laver i dag.