Stop nedskæringerne på klubområdet i Odense!

Besparelserne på klubberne bliver i Fyens Stiftedende skrevet under "andet" på lige fod med besparelser på et motionslokale på Ørbækvej. Vi mener vi er vigtigere end dette og vil med denne underskriftsindsamling gøre politikkerne opmærksom på, hvor mange som vil blive berørt af disse besparelser.

Politikkerne skriver i deres omprioriteringsforslag til høring budget 2016 følgende:

*"Klubberne udgør en vigtig del af den forebyggende indsats i forhold til risikoadfærd og social udsathed, idet de tilbyder sunde fællesskaber som alternativ til usunde aktiviteter i fritiden. Endvidere udgør klubinitiativet en vigtig del af tidlig opsporing af mistrivsel blandt unge"

På trods af dette har de opsat følgende besparelser udelukkende på klubområdet

De skriver også at konsekvenserne vil blive følgende:

"Nettobesparelsen på klubområdet på 5.500.000 kr. fra 2018 og frem vil betyde lukning af klubtilbud, kortere åbningstid, nye aktivitetsformer og en tættere kobling af klubtilbuddet for de 14-18 årige til ungdomsskolernes fritidsundervisning. Børnene vil få længere til klub, og der vil skulle samarbejdes tættere med folkeskolerne omkring overgangen fra SFO til klub (4. klasse)"

Klubområdet er i forvejen hårdt presset med korte åbningstider (2-4 timer) som følge af den nye skolereform, så det er svært at forestille sig hvor meget yderligere, der kan skæres på åbningstiderne. Med kortere åbningstider og lukning af klubtilbud vil man ikke kunne opfylde de målsætningerne for klubområdet som nævnt ovenfor*

Vi gør dette opråb for alle der vil blive berørt af disse besparelsestiltag på klubområdet i Odense.

Skriv under så vi sammen kan vise, at klubområdet i Odense er meget vigtigere end andet!