opfordring til at finde nye veje til mindre madspild

Kære Danskere, købmænd og fødevareminister.

Dette er en opfordring til at finde nye veje til bedre bæredygtighed og mindre madspild.

Jeg skriver for at gøre opmærksom på det madspil, vi laver supermarkedernes kasering af fødevarer der stadig kan spises. Jeg mener at det er på tide at finde en løsning hvor kasserede madvarer, der stadigt kan spises kommer flest mulige mennesker til gode.

Føtex har lige lavet en reklame hvor de detonere en tomat fordi den er ”grim” men denne tomat kan stadig spises og er ernæringsmæssigt lige så velegnet til konsumering, som de pæne tomater der havner på hylderne. Beviste forbrugere, såkaldte skraldere, har længe været opmærksom på at disse vare, havner i containeren og det er derfor sund fornuft at disse vare bringes fra containeren og tilbage i fødekæden, hvilket er kun er til gavn for miljø og bæredygtigheden.

Vi lever i en verden hvor 1 milliard mennesker sulter, heraf menneskeri Danmark. Ligeledes lever mange på dårlig kost. Personligt kender jeg  mennesker der supplere deres indkøbte fødevarer med grøntsager de har skraldet sig til, disse mennesker efterlader containere og baggårde i samme stand som de kom til dem i. Og hvis der var fri adgang til containerne de steder, hvor der er blevet begået hærværk, som påstået af føtex, ville hærværk ikke være noget problem.  Langt de fleste skralder er stadigt kunder i butikkerne de skralder ved. Derfor må det være på tide, at finde en løsning hvor vi kommer madspillet til livs.

Derfor foreslår jeg:

- At supermarkederne er åbne over for skraldere og sørger for adgang til containere, således at der ikke gives anledning til hærværk.

- At supermarkederne følger Rema1000’s koncept, om at sælge varer med kort holdbarhed til spot-priser.

- At supermarkederne selv udviser initiativer hvor de skænker udgåede madvarer til gode formål.

- At der undersøges hvorvidt vi kan blive et mere bæredygtigt land i forhold til madspild.

- At lovgivningen om konkurrence-vridning justeres, således at der åbnes op for muligheden for at videredistribuere kasserede varer, med det formål at mætte flest mulige munde.

Jeg opfordrer alle mine landsmænd, om at bakke op om dette initiativ med en underskrift og vedat dele budskabet.

End til alle munde er mætte, har vi et ansvar og hvilket globalt image ville vi ikke få hvis Danmark var forgangs land på dette område?

Benny Aas Mathiesen.