Stop for nedlæggelser af baneoverkørsler i landdistrikterne!

Banedanmark er i disse år igang med at lukke/opgradere baneoverkørsler i hele landet. Det er bestemt ved lov at der skal ske opgradering af sikkerheden af jernbanenettet. Der er afsat 30 til 40 millioner kroner af om året, indtil 2015, til etablering af sikre overgange (bomanlæg) eller nedlæggelser af usikrede baneovergange.

Problemstillingen er: Om landdistrikterne bliver tilgodeset denne gang, eller om der igen igen sker det at pengene bliver brugt der hvor der bor flest mennesker, altså i og omkring de større byer.

Bliver Banedanmarks "reform" endnu et slag der gør at man afvikler og affolker landområderne(udkantsdanmark!!)..?

Fra Esbjerg i syd til Struer i nord risikere Vestjylland at blive opdelt på langs, i to dele. Et samfund der kommer til at eksistere på den side der vender mod vest (en slags randzone..) og et som kommer til at bo mod øst - dem der i fremtiden kommer til at bo på den østlige side, som vender indad i landet, bevarer muligheden for at komme forholdsvis hurtig til og fra skoler, sygehuse og andre aktiviteter... Denne situiation vil gøre sig gældende over hele landet og ikke kun i Vestjylland!

Nedlæggelserne vil i de fleste tilfælde ske uden særlig hensyntagen til de små lokalsamfund der, gennem 100 år, er opstået i nærheden og langs med jernbanen.

I mange landområder findes disse ubevogtede overgange som indbyggerne bruger i deres daglige færden. Igennem mange mange år har de fået deres hverdags, familie - og fritidsliv til at fungere ved at have muligheden for at krydse banen. Dette risikere at stoppe nu - hvis Banedanmark lykkedes med deres mål for nedlæggelser af baneovegange.

VI FRYGTER FOR YDERLIGERE AFVIKLING AF VORES LOKALSAMFUND - VI ØNSKER UDVIKLING!!!

6950 Hee - K. D. Jensen    Kontakt forfatteren af dette andragende