Stop EU's forbud af snus!

Vi er mange der dagligt eller en gang i mellem nyder lidt snus. Det kan være for at overkomme stressede situationer i dagligdagen eller bare for hyggens eller afhængighedens skyld. Man hører blandt andet at elitesportsfolk bruger snus som et alternativ til cigaretter til at komme ned på jorden før og efter kamp.

De sidste par år er det danske salg af snus steget, og det viser jo tydeligt at flere og flere bruger snus. Om det så er et resultat af rygeloven, det tør ikke siges, men mon ikke?

Desværre er snus forbudt i EU, kun Sverige har salg af snus som et forbehold, hvilket gør det lovligt for svenskerne at sælge og købe snus. Dette har vi ikke i Danmark, og her sælges det altså i stor stil. Det er gået op for EU, og nu skal Danmark for EU-domstolen så vi også kan få forbudt snus.
Hvorfor det er ulovligt i EU når cigaretter ikke er, er der nok mange der stiller spørgsmålstegn ved. En af grundende kan være at tobaksfirmaerne har adskillige lobbyister i EU der alle har et formål: At fremme deres salg af tobak, i dette tilfælde cigaretter. Så for EU er der måske tale om økonomi ved forbudet?

Når man vender snuden mod Danmark og vores folkevalgte i Folketinget, er der faktisk et flertal for fri snus i Danmark. Problemet er bare at de heller vil lytte til EU end dem selv og befolkningen. Derfor er det vigtigt at DU skriver under, så vi kan vise Christiansborg at vi vil have snus både i dag, i morgen og om 10 år.

Facts om snus:

• Snus er sundere en cigaretter, især for dine omgivelser.
  • Løs snus er lovligt, hvorimod det mest populære altså det i små stofposer er ulovligt.
  • Svenskerne har langt færre der dør af tobaksfremkaldte sygdomme. (De bruger i mange tilfælde snus i stedet for cigaretter)