Statens Serum Instituts vaccineproduktion tilbage på danske hænder!

INDHOLDSFORTEGNELSE

1. Beskrivelse af baggrunden for underskriftindsamlingen
  2. Formålet med underskriftindsamlingen
  3. Information om hvilke partier der solgte vores vaccineproduktion
  4. Information om Sheiken der købte vores vaccine-fabrik
  5. Kort om den nuværende undersøgelse af Statens Serum Institut
  6. Konklusionen fra Rigsrevisionens beretning om salget af vaccineproduktionen

1. EN TRUSSEL MOD DANSK SIKKERHED

Denne underskriftsindsamling er vigtig for danskernes sikkerhed. Din sikkerhed. Dine børns sikkerhed.

For vaccination mod smitsomme sygdomme er en af grundpillerne i det danske infektionsberedskab. Via de nationale vaccinationsprogrammer tilbydes befolkningen beskyttelse mod en række alvorlige sygdomme. Det er Statens Serum Instituts vaccineproduktion der producerer vaccinerne.

Problemet er at Saudiarabien ejer vores nationale vacineproduktion!

Hvordan det kunne komme så vidt er umiddelbart en gåde. I hvert fald indtil man tænker uduelighed eller korruption, måske endda landsforræderi, ind i ligningen.

Rigsrevisionen har i juni 2017, på eget initiativ, gennemført en undersøgelse af det forløb der resulterede i at Danmark solgte sin nationale vaccineproduktion til Saudiarabien.

Danske medier skrev om salget men der er ikke kommet noget realpolitik ud af det. Derfor denne underskriftsindsamling, hvor hensigten er at nå op på 50.000 underskrifter.

2. FORMÅLET MED UNDERSKRIFTINDSAMLINGEN

Formålet er at lægge op til et borgerforslag, der netop kræver 50.000 underskrifter for at kunne komme i folketinget.

Til borgerforslaget vil jeg forsøge at samle en gruppe borgere, der med udgangspunkt i denne underskriftindsamling, med alle dens kommentarer og informationer, kan skabe præcedens for et langt større antal underskrifter.

3. PARTIERNE DER SOLGTE VORES VACCINE-FABRIK

Socialdemokratiet

Dansk Folkeparti

Liberal Alliance

Radikale Venstre

Det Konservative Folkeparti

4. SHARIA-SHEIKEN DER KØBTE VORES VACCINE-FABRIK

Den saudiarabiske sheik Abdulaziz Hamad Aljomaih, har med købet fået en hel fabrik med medarbejdere, maskiner, produkter, patenter, licenser og omkring 100 års knowhow med i posen. Altsammen for den ekstremt lave pris på 15 millioner kroner. En pris der er beskrevet som en tiendedel af værdien!

5. UNDERSØGELSE AF STATENS SERUM INSTITUT

I en pressemedelelse af 18.12.2019, fra Sundheds og Ældreministeriet, fremgår det at det er besluttet at igangsætte en undersøgelse ved Kammeradvokaten om administrationen af patentaftaler, herunder om Statens Serum Instituts praksis for indgåelse af aftaler om særlige godtgørelser er i overensstemmelse med lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner og Statens Serum Instituts interne vejledninger herom. Kammeradvokaten vil endvidere vurdere, om kravene i databeskyttelseslovgivningen er opfyldt i forbindelse med en række forskningsprojekter på instituttet.

Administrerende direktør Mads Melbye er fritaget for tjeneste på Statens Serum Institut, mens undersøgelsen pågår.

Vicedirektør Ole Jensen vil indtil videre fungere som øverste chef for SSI.

6. KONKLUSIONEN FRA RIGSREVISIONENS BERETNING

Rigsrevisionen vurderer, at Sundheds- og Ældreministeriets beslutningsgrundlag, forberedelse og gennemførelse af salget af vaccineproduktionen var meget utilfredsstillende. Det var driftsøkonomisk velbegrundet, at ministeriet forholdt sig til, om vaccineproduktionen skulle sælges, lukkes eller fortsættes. Beslutningsgrundlaget var dog ikke udarbejdet afbalanceret og fyldestgørende, fordi salget overvejende fremstod som den eneste velbegrundede mulighed frem for at lukke eller fortsætte produktionen. Endvidere undervurderede ministeriet salgets kompleksitet og sikrede på trods af et langstrakt forløb ikke, at helt grundlæggende vilkår for et godt salg i tilstrækkelig grad og på rette tidspunkt blev tænkt ind i forløbet, selv om ministeriet i størstedelen af forløbet havde et særskilt fokus på et salg frem for at lukke eller fortsætte vaccineproduktionen. Det kan have betydet, at ministeriet stillede sig i en dårligere forhandlingsposition end nødvendigt. Det foreløbige nettoprovenu ved salget af vaccineproduktionen blev ca. ÷279 mio. kr. (salgspris fratrukket nedslag i husleje og udgifter til rådgivning) mod et forventet provenu på op til 285 mio. kr.

Rigsrevisionen tager ikke stilling til, hvilket af de 3 scenarier der ville have været den økonomisk optimale løsning. Rigsrevisionen vurderer, at beslutningsgrundlagets økonomiske beregninger, der lå til grund for salgsscenariet, var mere detaljerede end de 2 øvrige scenariers, der kun var baserede på overslag. Dermed blev relevante økonomiske og faglige fordele og ulemper ved at lukke og ved at fortsætte ikke præsenteret fyldestgørende, så det var muligt at vurdere den økonomisk optimale løsning blandt de 3 scenarier. Det var endvidere det mest positive forventede økonomiske resultat, der lå til grund for salgsscenariet, og grundlaget var ikke opdateret med den nyeste negative udvikling i vaccineproduktionens økonomi. Salgsscenariet afspejlede derfor ikke i tilstrækkelig grad, at der var høj risiko for, at det forventede salgsprovenu kunne blive tæt på nul.

Ved salg eller lukning skulle vacciner til børnevaccinationsprogrammet købes hos eksterne udbydere. 2 tværministerielle analyser fra 2004 og 2011 havde peget på, at markedet for vacciner, der blev anvendt i børnevaccinationsprogrammet, var præget af meget få udbydere. Dette indebar, at lande uden statslige vaccineproduktioner var sårbare over for private producenters strategiske overvejelser omkring prissætning af vaccinerne, og hvilke vacciner der blev produceret. Det fremgik dog ikke af beslutningsgrundlaget, om og i givet fald hvilke risici et salg kunne få for forsyningssikkerheden.

I forberedelsen af salget var der ikke tidligt fokus på og dermed afsat tilstrækkelig tid til, at der skulle udarbejdes en detaljeret forretningsplan. En detaljeret forretningsplan er af stor betydning, når en underskudsgivende enhed skal sælges fra, dels fordi planen viser sælger, hvilke muligheder der er for, at virksomheden bliver rentabel, dels fordi købsprisen typisk vil tage udgangspunkt i den indtjening, som virksomheden forventes at have over en årrække. Ministeriet valgte imidlertid at udarbejde en overordnet forretningsplan, fordi udarbejdelsen af en detaljeret plan ville tage for lang tid set i lyset af vaccineproduktionens økonomiske situation. Herudover blev der ikke udarbejdet en plan for it-adskillelsen af vaccineproduktionen fra den øvrige virksomhed. Der var derfor ikke overblik over de tids og resursemæssige konsekvenser ved en it adskillelse, som kunne præsenteres for mulige købere. Der blev heller ikke taget initiativ til at sikre, at nøglemedarbejdere blev fastholdt i salgsprocessen.

Salgsprocessen blev påvirket betydeligt af de manglende tiltag i forhold til it adskillelsen og medarbejderne. Det forlængede salgsprocessen, at der i denne fase skulle udarbejdes en acceptabel plan for it-adskillelsen. De manglende tiltag i forhold til at fastholde medarbejderne betød, at nøglemedarbejdere fratrådte. Det førte til en forværring af underskuddet, fordi vaccineproduktionen fik udfordringer med at få kvalitetssikret vaccinerne, hvilket betød, at vaccinerne ikke kunne frigives til salg. Den tilbageværende køber nedjusterede sit købstilbud i takt med udviklingen i vaccineproduktionens økonomi, men Sundheds- og Ældreministeriet foretog ikke beregninger af, om salgsscenariet fortsat var den økonomisk optimale løsning.

Link til Rigsrevisionens beretning om det salget:

Jeg giver med min underskrift Michael Nielsen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.