Stands ministrenes automatiske eftervederlag

Efter Folketingsvalget 18. juni 2015, blev Carl Holst indsat som Forsvarsminister. Siden da, har han vadet rundt i skandaler.

Ved hans første mulighed for at vise flaget, i sagen om vores flyvere som kæmper i Irak, konstaterede han tørt, at han var på ferie, og siden da, har han vel næppe haft en reel arbejdsdag i Forsvarsministeriet, han har brugt samtlige timer på at forsøge at skjule fortidens synder, han har lavet den ene brøler efter den anden og generelt vist fra dag 1, at han ikke var posten værdig.

Efter 93 dage vælger han så at træde tilbage, en beslutning der burde være taget tidligere, men i kølvandet på beslutningen, udløses automatisk et eftervederlag, i størrelsesorden 1,7 mio kr.

Hvilket andet sted, oppebærer man den slags betaling, fordi man viser sig inkompetent på sin arbejdsplads, og hvorfor skal vi betale for, at han ikke kan gå ud og skaffe et normalt job?

Manden er 45 år gammel og uddannet skolelærer, han kan få et fuldtidsjob i morgen, men selv om han gør det, skal vi stadig betale ham 1,7 mio. Bare fordi at sådan er reglerne.

Der bør være forståelse for, at man kan have svært ved, at finde et job, efter at have bestridt et offentligt embede, men når man har misrøgtet embedet, og i øvrigt kun har haft 3 måneder i jobbet, så burde det være muligt at komme videre, uden 1,7 mio skattekroner på lommen.

Jeg stemmer for en individuel behandling af eftervederlagets størrelse, baseret på anciennitet og kompetencer.

Underskrifterne vil blive overdraget til Folketingets præsidium, såfremt antallet bliver betragteligt