Solceller på naturskønne, kystnære arealer - NEJ TAK

Samsø står overfor et projekt, der vil plastre 80 Hektar solceller ud over et smukt, naturskønt og kystnært område, med naboer tæt på. Solcelleparker er blevet den nye afgrøde i Danmark båret af fremadstormende konsortier, der ønsker at tjene penge på grøn og vedvarende energi. Solceller er i dag blevet så billige at investere i, at de er blevet en rigtig god forretning.

Landmænd tilbydes en overnormal profit på deres arealer i ca. 30 år, og er dermed uden nævneværdig risiko. Det kan man godt forstå de siger ja til, men det betyder samtidig at det må være kommunalbestyrelserne, der er garant for, at solceller og industri ikke breder sig på arealer der er kystnære og naturskønne. Mange kommuner har ikke en strategi for, hvilke rammer solcelleanlæg kan anlægges inden for, og det betyder, at gives der en dispensation et sted, danner det præcedens og andre jordbesiddere kan dermed regne med også at opnå dispensation. Derfor - nej tak til solceller på naturskønne og kystnære arealer.

Du kan hjælpe med din underskrift, så vi lægger maksimalt pres på kommunalbestyrelsen på Samsø og dermed skaber opmærksomhed om problematikken ved Solcelleparker og anlæg.