Skovbørnehaverne på Frederiksberg

Denne underskriftsindsamling er startet af forældre til skovbørn i Frederiksberg Folkebørnehave, men kan tilsluttes af alle, der ønsker at støtte op om skovstederne i Frederiksberg Kommunes dagtilbud.

Underskriftsindsamling imod udfasning af skovsteder!

I forbindelse med budget for 2016 skal Børneudvalget i Frederiksberg Kommune tage stilling til forskellige nedskæringer. Et af forslagene er at lukke 5 skovsteder, som huser i alt 236 børnehavebørn.

Vi forstår kommunens behov for at balancere kapacitet og efterspørgsel også på dagtilbudsområdet. Det være sagt, så handler dagtilbud om andet end kroner og øre – det handler om livskvalitet for vores børn og os som familier, og det handler om vores aktive tilvalg af Frederiksberg kommune som base for børnefamilien.

Derfor er vi rystede over Børneudvalgets ”Mulighed 2: Udfasning af dyr skovkapacitet”, som omhandler lukning af 236 skovpladser. Dette berører en stor flok børn som ikke længere skal nyde godt af de mange muligheder og kompetencer, en skovbørnehave giver dem. En række små søskende og kommende skovbørn, som slet ikke får den mulighed. Et nyt, svært valg for alle os, der har valgt at blive boende på Frederiksberg trods de udfordringer, det giver at have små børn i en lejlighed – fordi vi ved, at børnene kommer ud i naturen hver dag og får lys, luft og et balanceret forhold til både by og land.

Skovbørn får mere frisk luft. De - og dermed også deres forældre - har færre sygedage, og børn, der af helbredsmæssige årsager ikke kan gå i almindelige børnehaver, kan ofte trives i skoven. Udover de åbenlyse sundhedsmæssige fordele ved at komme i skoven hver dag, oplever vi en række andre gevinster ved skovbørnehaverne. Børnene har en hverdag, der er præget af struktur på grund af bustransporten, hvilket udgør en genkendelig, solid ramme for dagen. Så snart de er fremme i skoven oplever børnene til gengæld stor frihed under ansvar på den store skovgrund. Forskning[1] og ikke mindst vore egne erfaringer viser, at skovbørn opnår solide kompetencer på en række områder: de er harmoniske, har god motorik, stor selvstændighed og deres evne til at modtage beskeder, koncentrere sig med videre styrkes i skovbørnehaven. Således er skovbørnene rigtig godt klædt på til at starte i skole når den dag kommer.

At sende sit barn med bus ud af byen hver dag er et valg, vi har truffet, fordi vi kan se, hvor meget de får med sig i rygsækken af styrke, glæde og et hav af oplevelser. Tag ikke det valg fra os! Vi har valgt Frederiksberg fordi det er et fantastisk sted at bo. Fordi der er gode og mangfoldige dagtilbud. Fordi vi med skovbørnehaverne kan få det bedste fra begge verdener. Hvis Børneudvalgets ”Mulighed 2” vedtages, reducerer det mangfoldigheden på dagtilbudsområdet og ødelægger en del af grundlaget for at have glade og sunde børnefamilier i byen.

Med venlig hilsen og en stor portion håb, Skovbørnehavernes venner

[1] Bl.a. http://www.skovboernehave.dk/Documents/naturborn.doc