Skærpet åbningstid for børnehusenes legepladser i Frederikssund kommune

Vi har i børnehuset Sct. Georggården i Frederikssund kommune gennem meget lang tid oplevet, at den offentlige brug af børnehavens legeplads har resulteret i store problemer med affald. Herunder kan blandt andet nævnes snusposer, cigaratskodder, jointskodder, øl-flasker, glasskår, menneskelig afføring og urin på væggene, for ikke at glemme "uskyldig" hærværk og ødelagt interiør.

Dette har selvfølgelig konsekvenser for personalet og børnene.

Personalet møder ind og skal rydde op og gøre rent.
Vi mener ikke, det kan være rigtigt, at det er disse forhold vi tilbyder børnene og at personalets tid samt arbejdsopgaver skal forvaltes på denne måde i stedet for at være der 100% for børnene.
Børnene møder ind til affald og urinstank – vel og mærke i de omgivelser hvor de skal indtage deres måltider og lege hele dagen.
Tænk hvis der en dag er et barn der får puttet en joint eller glasskår i munden? Eller hvis personale ikke får ryddet ordentlig op, fordi de jo skal tage sig af børnene, således at børnene derfor må spise i en stank af urin og afføring?

Idet der er tale om en offentlig legeplads, er det eneste redskab vi kan gøre brug af dialog. At bede de tilstedeværende, om at rydde op efter sig selv eller finde et andet sted at være.
Vi har forsøgt med skiltning, vi har sat ekstra skraldespande op, men det hjælper ikke og er dermed ikke en reel løsning på problematikken.

Politikerne skal råbes op, og der bliver nødt til at blive handlet
Det er ikke rimeligt, at det er under disse forhold børnene og personalet skal møde ind – blot fordi der er nogen der benytter legepladsen uden for åbningstid og ikke kan finde ud af at rydde op efter sig selv.

Vi vil derfor appellere til politikerne og anmode om, at begrænse legepladsen for offentligt brug uden for børnehusets lukketid. Dette kan være i form af skærpet åbningstid for offentligheden (f.eks. 7-18 i weekenden) og helt lukket i hverdagene efter børnehusenes lukketid.

Vi håber derfor, at så mange som muligt vi skrive under på at få børnehusenes legepladser delvist lukket, således at børnene i Frederikssund kommune kan lege trygt og sikkert og ikke mindst færdes i hygiejniske omgivelser.

Jeg giver med min underskrift Ann Sofie Kunin tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.