Fasthold 10 års byggestop i Lejre/Allerslev/Højby

Kommentarer

#1

Vi skal bevare naturen i Lejre by. Og udvidelser af byen bør ske på et solidt, velunderbygget og genneminformeret grundlag. IKKE pga ønsket om at tjene penge.

Karen Møller (Lejre, 2023-01-23)

#4

Der er så mange dyr på marken hele året. Kommunen har også beskrevet som et bevaringsområde med mose. Man burde fjerne dræn i marken, så den naturlige sø på markedet kunne blive større til et et livlig fugleliv mv

Joan Pedersen (Lejre, 2023-01-28)

#8

Fordi der allerede er blevet nybygget med over 300 boliger de sidste 6-7 år, samtidig med at infrastruktur, institutions/skolefaciliteter mv. ikke følger med.

Herudover er Lejre, som landsby ved at miste din charme og oprindelige naturområder

Kim Nordahl Poulsen (Lejre, 2023-01-29)

#11

Fordi jeg gerne vil beholde min skønne udsigt lidt endnu, og for at vi kan forsøge at forbedre infrastrukturen og trafikken i Lejre by, istedet for at gøre den værre.

Ida Vognsen Pedersen (Lejre, 2023-01-29)

#16

Jeg skriver under fordi, jeg mener det er vigtigt at fastholde byggestoppet, da der blandt andet skal være tid til at løse infrastruktur problemerne omkring trafikken, skole og daginstitutioner.

Anne-Mette Hauerberg (Lejre+, 2023-01-29)

#17

Der udbygges store områder med medfølgende trafikproblemer, der ikke løses.
Der mangler simpelthen en overordnet plan for prioitering af naturområder, infrastruktur mv. .Der styres udelukkende efter penge i kassen princippet.

ole hauerberg (Lejre, 2023-01-29)

#20

Politikerne er ved at ødelægge Lejre by. Trafikken er horribel i myldretiden, og togene er propfulde og kører stadig kun i 1/2-timesdrift også i myldretiden.

Maria Jepsen (Lejre, 2023-01-29)

#21

Det skal ikke bære boliger trafikken kan ikke nære flere biler og området mister status som landsby

Ib Madsen (Lejre, 2023-01-29)

#23

Jeg ikke ønsker mere nybyggeri i området - i hvert fald ind til infrastruktur mm kan klare det.
Lejre er en hyggelig lille by med natur, skov og åløb og alt dette er jeg bange for at miste når mere og mere af de grønne arealer går til byggeri.

Christel Taunø (Lejre, 2023-01-29)

#27

Den særlige landsby fællesskabsfølelse kan ikke nå at følge med når byen vokser så hurtigt. Der bliver for stort et pres på institutioner, infrastruktur og mangel på den lim som fællesskabsfølelsen er som får det til at være et dejligt sted og bo

Christina Nielsen (Lejre, 2023-01-29)

#28

Byudvikling er gået alt for hurtig i Lejre. Vi valgte netop området fordi det lå på landet med mange grønne områder.

Anders Sejerøe (Allerslev, 2023-01-29)

#34

Nok er nok! Og et løfte er givet. Lejre skal bibeholde sin grønne profil, og vi skal lande en god infrastruktur inden nyt igen laves. Der har været konstant byggeri i de sidste mange år, og nu er det tid til at puste ud. Jeg tror heller ikke på, at de planer Gefion har meldt ind bliver som de er. Byggerierne ender som regel lidt større og anderledes.
På det helt personlige plan vil jeg utrolig ked af at miste markerne og udsigten til Øm Jættestue, sammen med det rige og skønne naturliv de bringer, og i bytte få for flere tæt pakkede huse og endnu mere trafik på Højbyvej.
Det bliver et stramt og KRAFTIGT NEJ TAK herfra!

Politikere hør nu efter!

Christian Nielsen (Lejre, 2023-01-29)

#35

Enig i at der blir bygget for meget og for hurtigt i Lejre kommune

Alice Siggaard (Kirke Hyllinge, 2023-01-29)

#36

Det er bygget rigeligt med boliger i Lejre by inden for de sidste par år. Det er landsbystemningen med roligt tempo, luft omkring os og naturen lige uden for døren, som gør Lejre by til et dejligt sted at bo.
Man kan allerede mærke den forskel, som byggeriet de seneste år har bragt på den øgede trafik, den manglende plads i institutioner og skole.

Nina Hauerberg (Lejre, 2023-01-29)

#43

Jeg skriver under fordi jeg er fuldstændig enig i at vi skal ha et byggestop. Vi skal værne om den natur og de grønne områder der er tilbage, og så få styr på de udfordringer der i forvejen er kommet ved de sidste mange udstykninger mht trafik, mangel på plads i vuggestue, børnehaver, skole mm.

Pia Nielsen (Lejre, 2023-01-29)

#45

Vi bor i Lejre, fordi der engang var lys og luft mellem boligområderne. Men med salamimetoden går det kun en vej, nemlig mod flere og flere boliger, tættere trafik og mindre plads til natur mellem boligområderne.

Nis Jakob (Lejre, 2023-01-29)

#47

Det er grotesk med det byggevanvid!

Er borgerne i lejre blevet hørt??

Jürs Mikkel (Lejre, 2023-01-29)

#50

Jeg vil bevare Lejre som en hyggelig landsby, ikke en soveby.

Jørgen Planck Larsen (Lejre, 2023-01-29)

#52

På grund af trafik forholdene
Vi vil gerne bevare landsby miljøet
Der er bygget meget i området de senere år

Kirsten Madsen (Lejre, 2023-01-29)

#54

Lokalpolitikerne som har lovet fastholdelse af byggestop i 10 år SKAL holde deres løfter. Håber det er ansvarlige politikere, der forstår budskabet og ikke falder for fristelsen at ØDELÆGGE vores engang så nærværende landsby!
Lad andre om at løbe fra deres løfter…og lad os og naturen trække vejret.

Marianne Witzel (Lejre, 2023-01-29)

#58

Jeg ønsker at Lejre Stationsby ikke bliver større!

Karen Dybkjær (Lejre, 2023-01-29)

#59

Jeg opfordrer Lejre Kommune til IKKE at give byggetilladelse til et byggeri på Klostergårdsvej/Højbyvej og til IKKE at lade sig narre af Gefions misvisende markedsføringsmetoder.

Caroline Henriksen (Lejre, 2023-01-29)

#62

Jeg ikke ønsker at bo i en forstad. Vi flyttede herud for at bo i en lille landsby og ikke en større forstad.

Anne Brandt (Lejre, 2023-01-29)

#63

Jeg ønsker ikke at Lejre Stationsby skal laves om til endnu en satellitby uden andet indhold end beboelse og hvad der dertil hører.
Hvis man ønsker mere beboelse til udflyttere, pendlere og andre, mener jeg man burde satse på Hvalsø.

Thomas Steen Brandt-Jensen (Lejre, 2023-01-29)

#65

Jeg skriver under fordi vores infrastruktur i Lejre bymidte ikke kan have yderligere trafik på Højbyvej, Flædevadsvej og Bygaden. - Det reelle behov for seniorboliger bør undersøges hos Lejre Kommunes nuværende indbyggere, og ikke via Gefions interessegruppe, hvor der et kommercielt incitament.

Inge Aagaard (Lejre, 2023-01-29)

#66

Der er allerede bygget mere end rigeligt Vejene er overblastede og landsby idyllen væk

Henrik Vikelgaard (Lejre, 2023-01-29)

#67

Der er allerede alt for meget pres på trafik gennem byen, samt pres på skoler og daginstitutioner. Mere udstykning giver flere biler og flere små børn. Fokuser på at skabe arbejdspladser og fx en cafe i stedet. Hvis der om 10 skal bygges igen så fokuser på at tænke det sammen med bæredygtig landskabsudvikling

Karen Prins (Lejre, 2023-01-29)

#70

Lejre er ikke en natur skøn og hyggelig landsby/by længere. Der er for mange boliger og for få grønne områder. Vejnettet og institutioner er ikke gearet til det.

Morten Sejerøe (Lejre, 2023-01-29)

#82

Jeg er imod mere bebyggelse i Lejre by. Der er total overophedning af trafik og pres på lokale institutioner. Enten skal man have et meget stramt stop for byggeri i mindst 10 år. Ellers skal man lave de nødvendige investeringer, særligt i infrastruktur. Herudover er det problematisk at så mange nybebyggelser er blevet placeret så de bruger Højbyvej som indgang til boligområderne. Den vej er totalt smadret af trafik. Nye bebyggelser - hvis de absolut skal laves - bør lægges så de fx anvender Lejrevej som indgang. Eller, der skal etableres en sydlig ringvej det forbinder Højby med Allerslev.

Kristoffer Albris (Lejre, 2023-01-29)

#83

Jeg synes området er blevet udbygget ALT for voldsomt. Det der før var så charmerende ved byen, blive stille og roligt slettet med de mange udbygninger. Infrastrukturen er overhovedet ikke fulgt med, og byen kan ikke klare flere indbyggere. Stands yderligere byggeri, som minimum indtil der er styr på rammerne for byen.

Line Bro Jørgensen (Lejre, 2023-01-29)

#87

Det der er unikt med Lejre by er tætheden til naturen, de grønne arealer, en afgrænset by hvor man nemt kan kigge udover de åbne landskaber.
Det er Lejre Kommune godt i gang med at ødelægge ved disse planer og nuværende udbygninger. Når man snakker med venner og familie om at man bor i Lejre, er der mange der lige netop kender Lejre by som naturskønt og åbent. Ville man bo i en Lind og Risør ørken, så kunne man ligeså godt være flyttet til Trekroner.

Trafikken kan heller ikke følge med mere udbygning. Højbyvej er allerede meget belastet og det bliver kun værre ved flere udbygninger.
Hvorfor skal man ødelægge det, der lige netop gør Lejre by unik?

Lars Agerskov Christensen (Lejre, 2023-01-29)

#94

Bevar Lejre by og dens omkringliggende natur - vejnettet og institutioner kan ikke bære flere boliger.

Jan Kristensen (Lejre, 2023-01-29)

#95

Af personlig interesse

Jeanett Winding (Lejre, 2023-01-29)

#96

Byen har brug for lidt ro på, for at kunne finde sig selv igen. Den eksplosive tilvækst er ikke i vores interesse.
Skole, børnehave, vejnet osv. kan desuden slet ikke følge med pt.
Lad os få styr på det først.
Lejre er også natur, men den forsvinder desværre mere og mere pga. boliger alle steder.

Kasper Hasling (Lejre, 2023-01-29)

#102

Har boet i Lejre siden 1975, og er meget ked af at se vores skønne natur blive ødelagt af udstykninger i så stort omfang. Lejre er IKKE hvad Lejre var engang. Vi er blevet ALT for mange også på den trafikale front.

Charlotte Rasmussen (Lejre, 2023-01-29)

#110

Byen er rigeligt stor!

Søren Steensen (LEJRE, 2023-01-30)

#112

Vi flyttede til Lejre fordi her var en fin blanding af landsbystemning og udsyn og søde mennesker.
Som nabo til Højbyvej og vi i særdeleshed mærket til de mange nye boliger og byggeprojekter og er svært ærgerlige over udviklingen.
Nej tak til flere huse med dobbeltgarage og øget trafikUsikkerhed for vores unger

Marie schnack (Lejre, 2023-01-30)

#113

Det burde egentligt ikke være nødvendigt, da alle lokal politikkerne mig bekendt gik til valg på et løfte om byggestop i 10 år.

Christoffer Vlasman (Lejre , 2023-01-30)

#116

Jeg mener, at alt det byggeri, der finder sted i Lejre, ødelægger charmen ved at bo i Lejre.

Elisabeth Birkeholm (Lejre, 2023-01-30)

#119

Bevar natur og grønne områder - det resterende

Irene Larsen (Lejre, 2023-01-30)

#121

Der er behov for opbremsning af boligbyggeriet i området, således af der er tid og overskud til at indlemme nye borgere ind i fællesskabet. Ydermere er vejnet og offentlig transport allerede nu belastet. - Det var et løfte fra stort set alle lokalpolitikere, at der ikke skulle bygges mere i 10 år her i området.

Dorrit Damm-Ottesen (4320 Lejre, 2023-01-30)

#123

Lejre skal have masser af grønne områder, stier og ro så vi kan mærke naturen

Karenlise Jensen (Lejre, 2023-01-30)

#124

Jeg er enig i at byggestop i Lejre by skal opretholdes

Heeholm@gmail.com Sønderstrup (Lejre, 2023-01-30)

#125

Da vi flyttede til Lejre, var det med et ønske om at komme lidt ud af byen og væk fra trafikken. Lejre talte til os med åbne åndehuller og stisystemer på kryds og tværs.
Bevar den lokale hyggelige stemning!

Matilde Ebler Simonsen (Lejre, 2023-01-30)

#126

Vi skal fastholde kommunens dna og ikke have storbyer men sikre udvikling af hele kommunen

Niels Boye (Kr såby, 2023-01-30)

#128

Jeg ønsker at politikerne i Lejre kommunalbestyrelse fastholder byggestop.

Trine Juul Røttig (Lejre, 2023-01-30)

#129

Bevar landsbyen Lejre. Vi vil ikke have flere huse.

Marie Kirstine Væver Hasling (Lejre, 2023-01-30)

#133

Fordi jeg oplever de beskrevne udfordringer både trafikalt samt i forhold til pres på børnehaver- og skole.

Anna Fischer Baagøe (Lejre, 2023-01-31)

#136

Ønsker at bevare byen som en god og rar by at bo i hvor man kender hinanden. Og hilser på gaden. Lejre er i opløsning.

Jens Falk (Lejre, 2023-01-31)

#137

Vi har hårdt brug for et byggestop, da hverken infrastruktur, daginstitutioner, skoler eller plejehjem er udbygget.

Stephanie Saugmann (Lejre, 2023-01-31)

#139

Det er vigtigt for ikke at kvæle en lille by i trafik og underkapacitet på børneinstitutionerne.

Anders Vestermark (lejre, 2023-01-31)

#140

Der er mange grunde - infrastrukturen, skolen og institutionerne er på ingen måde gearet til den massive vækst i boliger. Trafikken i byen er allerede over grænsen. De grønne områder i bymiljøet forsvinder - det er som om kommunen ser stort på “vores sted” man føler sig under alle omstændigheder ikke hørt. Tror mange er flyttet til Lejre pga de grønne områder og ikke tætbebyggelse. Værdi er ikke kun økonomi det er også trivsel det sted msn bor.

Inge Fisker (Lejre, 2023-02-01)

#141

… da jeg er enig i alt det Mikkel skriver.
Lejre er slet slet ikke gearet til så mange nye boliger og indbyggere - daginstitutioner og skolen er ved at knække sammen pga det massive tryk!

Sofie Havgaard (Lejre, 2023-02-01)

#144

Jeg skriver under fordi jeg er helt enig i at et byggestop i området er helt nødvendigt. Lejre/Allerslev/Højby kan ikke forsvarligt huse flere indbyggere med den eksisterende infrastruktur. Hverken Brugsen, bageren eller Bygaden kan holde til flere biler!

Peter Larsen (Lejre, 2023-02-01)

#146

Jeg føler der overbygges i området. Politikerne har lovet byggestop i 10 år. Det må de overholde.

Torben Höyer-Andersen (Lejre, 2023-02-01)

#148

Alle politikere lovede inden kommunalvalget, at der var behov for stop for flere boliger i Lejre stationsby-området.

Ronald Karlsen (Lejre, 2023-02-02)

#150

Jeg bor i Højby fordi jeg ønsker at bo tæt på naturen i fredelige og smukke omgivelser. Det er trist at se hvordan udviklingen af mange nye boligområder i nærområdet underminerer områdets særkende. Derfor ønsker jeg en byggestop.

Anders Schiøler (Lejre, 2023-02-02)

#151

Det er helt klart, at Lejre - Højby området IKKE kan bære mere udbygning.

Carsten Anker Jørgensen (Lejre, 2023-02-02)

#153

Lejre by ikke har kapacitet til flere boliger. Trafikken er allerede udfordret.

Sofie Hviid (Lejre, 2023-02-02)

#154

Jeg er meget enig i at byggestoppet skal fastholdes.

Anna Kamille Nyegaard (Højby, Lejre, 2023-02-02)

#156

Det betyder noget for den almene trivsel, at vi har nogle grønne åndehuller i vores nærområde. Området er blevet alt for ‘byggeri-belastet’ i løbet af de sidste år.

Ebba Kjærgaard Møller (Lejre, 2023-02-02)

#157

Infrastrukturen er ikke til mere trafik. Byen og dens sjæl kan ikke optage så mange mennesker på så kort tid

Iben Elmedal (Lejre, 2023-02-02)

#158

Jeg er fuldstændig enig. Vi valgte i sin tid at bo her på grund af naturen. Vi synes den allerede nu er udfordret. Kommunen skal holde ord denne gang.

Birgit Hauerberg (Lejre, 2023-02-02)

#160

Lejre kommunes borgerlige flertal skal holdes fast på deres valgløfte om byggestop.

Carsten Møller (Lejre, 2023-02-02)

#161

Byggestop er en god idé!

Ryan Arnrød (Lejre, 2023-02-02)

#162

Der er ikke kapacitet til flere boliger i området

Annette gade Frandsen (Højbyvej 40, lejre, 2023-02-02)

#168

Fordi der allerede er bygget alt for meget i forhold til hvad vejnet, daginstitutioner, indkøb muligheder og alt andet er gearet til i området.

Verner Lauritsen (Lejre, 2023-02-02)

#170

Infrastrukturen, veje mm, er ikke indtægt i de seneste års boligbyggeri. Bevar landsbyerne som enheder.

Lone Brøns (Lejre, 2023-02-02)

#171

Jeg er opvokset i Lejre/Allerslev og har stadig familiemedlemmer der bor i Allerslev.
Jeg er ked af at se hvordan vores gode gamle by er blevet plasteret til med nybyg - over det hele… hvor blev charmen og den landlige idyl af? Før i tiden kendte alle hinanden, når jeg går en tur langs åen eller handler hos den lokale købmand kender jeg måske 1-2 ud af 10 jeg møder, på en “god dag” Lejre er med tiden blevet stor og upersonlig og har mistet hyggen og roen.
Pas på Lejre og den smukke natur og fasthold det lovede byggestop!

Bedste hilsner fra en Lejre fan og forhenværende Lejre-borger

Mai Fromberg Helgesen (Viby+, 2023-02-03)

#172

Vi mister for meget natur i Højby.

Chr. Rasmussen (Lejre, 2023-02-03)

#173

Byen kan ikke klare flere udvidelser.
Det ved jeg efter at havde vokset op i byen, og efterfølgende flyttet tilbage.

Henrik Borg (Lejre, 2023-02-03)

#174

Nej tak til mere bygge tæt op af højby / i lejre by

Helle Bavnhøj (Lejre, 2023-02-04)

#179

Der er ikke plads til flere boliger pt
Infrastrukturen kan ikke følge med på alle niveauer
Og vælge at bygge boliger v/ klostergårdsvej er helt væk, bare tænk hvad det koster at drænere, det blir ikke seniorer der kan betale dem
Og så ødelægger man et smukt naturområde og skæmmer Øm Jættestue

Connie Molnit (Lejre, 2023-02-05)

#182

Der er rigeligt plads til seniorboliger på de allerede udlagte arealer.

Vibeke Rynkebjerg (Lejre, 2023-02-06)

#185

Jeg skriver under fordi jeg også synes det er ved at tage overhånd med udbygningen i Lejre St., når der ikke bliver gjort noget som helst med udbygning af infrastrukturen. På Åvangsgårdens jorde var der for ikke så mange år siden en fin temporær sø, der visse år eksisterede hele året. Her har jeg set rigtig mange ænder, svaner, gæs og vadefugle, der har ynglet viber og rødben ved bredderne og grågæssene har brugt den sammen med nyklækkede gæslinger. De seneste år har der ikke været meget sø, men lige nu - med al den regn vi har fået i januar - er der igen tale om en fin lille sø, til glæde for ænder og gæs

Søren Peter Pinnerup (Lejre, 2023-02-06)

#186

Væksten i befolkningen i området, og det pres der nu er lagt på de kommunale faciliteter virker modsætningsfyldte. Det kan godt være, at man fra kommunal side gør alt for at fremhæve og ikke mindst fortælle historien om “vores sted” - ser man billederne på stationen, skal stedet bl.a. forbindes med natur, men det vi oplever er mere trafik og flere boliger, hvor der før var udsyn og åndehuller. Der er mange interesser i spil, og selvfølgelig er det godt, at mennesker har lyst til at bo i Lejre, men historien om “vores sted” lyder falsk og iscenesat, hvad er det man forsøger at sælge? Derfor byggestop, så der bliver en sammenhæng mellem smart branding og det som Lejre er i dag! Den opgave skal løses, så alle der er flyttet til “vores sted” også reelt er velkomne.

Majbrit Foldberg (Lejre, 2023-02-06)

#187

Stop for byggeri I Lejre og omegnens, der er trafikale problemer der skal løses - Borgmester mfl. Lovede ved valget, at der ikke skulle udbygges de næste 10 år.

Arne Madsen (Lejre, 2023-02-06)

#188

Byggestoppet skal bevares.

Rasmus Lykke christensen (Hvalsø, 2023-02-07)

#189

Vores infrastruktur kan ikke bære flere tilflyttere. Trafikken er blevet for farlig og for tung uden at sikkerhed og bus/tog følger med

Christina Neergaard (Lejre, 2023-02-07)

#190

Jeg gerne vil undgå at Lejre by bliver større og dermed mister byens charme.

Jacob Olsen (Lejre, 2023-02-10)

#194

Lad os bevare den fantastiske udsigt fra Højbyvej ned over ådalen og lad være med at presse dyrelivet yderligere i det helt enestående område som det er uden væsentlig bebyggelse i området afgrænset af Lejre, Øm, Højby, Hovedvejen og i princippet hele vejen til Rorup.

Tom Damgaard (Lejre, 2023-02-20)

#195

Ønsker at bevare Lejre som en grøn kommune, ikke kun politisk men også landskabsmæssigt. Det vil være synd at ødelægge udsigten fra Højby ud over å-dalen og det varierende landskab.

Peter Jørgensen (Lejre, 2023-02-24)

#197

Jeg skriver under, fordi infrastrukturen ikke kan rumme mere. Her er mega meget trængsel på vejene. Vores skole og børneinstitutioner er fyldt op. Giv nu naturen plads, så vi kan være her. Har boet her i 45 år og agter at forblive her. Tak!

Karin Fisker (Lejre, 2023-02-24)

#199

bevar "landsby miljøet " nærhed og naturen

lise grand hansen (Roskilde, 2023-02-25)



Betalt Annoncering

Vi vil reklamere for denne petition til 3000 mennesker.

Lær mere...