Varde kommune - Skolestrukturen

Kommentarer

#6

Jeg vil ikke miste skolen....

(Ansager, 2016-12-12)

#11

Da jeg mener vi får dårligere trivsel for børnene ved større institutioner. Hvor store og små ikke kan spejle sig i hinanden og blive set i blandt andet store klasser. Hvis institutionerne lukkes drænes de små spirende velfungerende samfund og deres udvikling vil gå i stå. Udkants Danmark bliver større - som ellers er det politikerne vil undgå.

(Ansager , 2016-12-12)

#14

Fordi jeg har familie i kommunen og har hørt om at de vil lave lille-skoler og lade større elever pendle alt fpr langt - eleverne har i forvejen en lang skoledag så pendling skal ikke være en del af det!
MEN man skal finde.holdbare løsninger lokalt.

(silkeborg, 2016-12-12)

#15

Jeg skriver under for at bevare vores skønne skole i Ansager :)

(Ansager , 2016-12-12)

#17

Det er vigtigt at beholde skolerne i de små byer for at bevare byerne og for at klasserne ikke bare bliver endnu større i de skoler der er tilbage :/

(Næsbjerg, 2016-12-12)

#18

Jeg skriver under!!!!

(Nordenskov , 2016-12-12)

#21

Bevar hele skolen.

(Ansager, 2016-12-12)

#26

Jeg skriver under fordi, jeg mener, at der også er brug for små skoler!

(Hønsemosen 7, Jordrup, 2016-12-13)

#30

Det er vigtigt at bevare lokalsamfundet

(Stundsig , Horne 6800 Varde, 2016-12-13)

#31

Jeg ikke selv ville have valgt at bo i Ansager, hvis ikke her havde været en skole til mine børn. Jeg er ret sikker på en lukning af skolerne vil være lig med en lukning af tilflytning til byerne og dermed stille og roligt samfundene vi bor og lever i.

(6823 Ansager, 2016-12-13)

#34

Jeg skriver under bl.a. også fordi det opleves som dybt frustrerende hele tiden at skulle kæmpe for berettigelsen af det samfund vi lever i og fordi jeg har meget svært ved at acceptere byrådets begrundelse for denne "øvelse".

(Ansager, 2016-12-13)

#35

Vi ønsker at bevare de små lokale skoler og børnehaver

(Horne, Varde, 2016-12-13)

#36

Der er børn der ikke kan takle store skoler.
Ved at lukke de små skole, kvæler man de små samfund.
Skolerne i Varde by er store nok.

(Varde, 2016-12-13)

#38

Jeg skriver under fordi det ikke er løsningen at lukke og ekskludere et samfund men udvikling og sammenhold virker og tiltrækker mennesker

(6800, 2016-12-13)

#41

Fordi jeg vil beholde vores dejlige skole i Tistrup.

(Tistrup, 2016-12-13)

#42

Fordi jeg om nogle år har børn i skolealderen.

(Alslev, 2016-12-13)

#48

Det er vigtig at bibeholde de små lokal samfund!

(Horne, 2016-12-13)

#49

Lukker man skolerne, lukker man de små lokale samfund!!!!

(Horne, 2016-12-13)

#52

Udvikling fremfor afvikling. Det gælder en sikring af HELE varde kommune i fremtiden, hvor bosætning i yderområderne også fortsat prioriteres. Ikke mindst er kvalitet for os nærhed, tryghed og trivsel blandt vores børn og unge. Vigtigt at de har mulighed for at deltage i et lokalt fritidsliv, hvilket frarøves dem ved samlede overbygningsskoler.
Sidst men ikke mindst...hvad med vores ansvar som forældre? Det bliver svært at opretholde et fungerende skole-hjem samarbejde og desuden vil vi med samlede overbygningsskoler se vores børn så lidt, at vi knapt vil have føling med, hvad der foregår i deres liv.
Listen med argumenter er lang...meget lang, jeg håber, at beslutningstagerne er fornuftige og ser på, hvor forholdsvis lille provenu der vil komme ud af de 3 oplæg, set i forhold til modstanden og modviljen der vil være overskyggende i årene fremover, hvis der sker store og drastiske ændringer i skolestrukturen...

(Agerbæk , 2016-12-13)

#53

Jeg støtter den lokale skole i alle små bysamfund

(Tistrup, 2016-12-13)

#55

Fordi der er vigtigt at bevare de velfungerende landsbyskoler som giver lokal forankring og sammenhængskraft

(Varde, Horne, 2016-12-13)

#60

Fordi skolen skal bevares i Agerbæk og byens børn ikke skal ud af byen

(Agerbæk , 2016-12-13)

#61

Mine børn skal få på lokal skole.

(Nordenskov, 2016-12-13)

#63

Vi er en blomstrende landsby med en velfungerende skole som vi bor lige ved siden af
Vi ser hver dag hvor mange børn der bliver afleveret og henten i børnehave og skole. Og alle de forældre de handler også lokalt når de alligevel kører forbi. Det gør at vores fantastiske brugs og andre virksomheder kan overleve. Lukker i skolen lukker i vores dejlige by som min mand og jeg er vendt tilbage til og har nu selv fået børn som skal gå i en lille skole som Nordenskov skole.
Vi har kæmpet i byen for at få flere tilflyttere til. Bare på vores gade er der flyttet 4 nye unge par ind i løbet af kort tid og deres børn skal også gå på Nordenskov skole. Man er begyndt at bygge nye huse her igen. Børnetallet er steget gevaldigt herude for vi vil blive ved med at overleve i Nordenskov.

(Nordenskov, 2016-12-13)

#64

Jeg ønsker at bevare tistrup skole

(Tistrup, 2016-12-13)

#65

Jeg skriver under fordi at vi er glade for vores lille skole og fordi at vi i oplandet ikke kan bestå uden skole og børnehave

(Horne, 2016-12-13)

#67

Jeg skriver under fordi vi skal bevare skolerne i de små velfungerende samfund. vi skal udvikle ikke afvikle.

(Agerbæk, 2016-12-13)

#69

Det er super vigtigt at bevare meget velfungerende mindre samfund

(Lund, 2016-12-13)

#70

1.Nærhed er vigtigt.
2. Børnene har lange dage i skolen. De skal ikke have ekstra transport tid lagt oven i.

(Agerbæk, 2016-12-13)

#88

Jeg skriver under fordi, at det her går ud over vores børn i Nordenskov by. Vores børn vil miste en masse fritid ved at skulle fragtes med busser til stører skoler. De vil miste det sociale sammenhold som vi har på de små skoler! Jeg og min kæreste flyttede hertil fordi der var dagpleje, børnehave og SKOLE. Det vil gå udover hele byen hvis vi mister den skole. Håber I vil tænke jer om en ekstra gang, for det er mennesker i rammer! :(
Bevar Nordenskov skole!

(Nordenskov, 2016-12-14)

#92

Det er dybt kritisabelt at velfungerende skoler i de små samfund skal lukkes bare for at kommunen kan spare penge. Jo vel kan skoler blive for små, men skoler med over 120 elever fra 0-6 klasse som leverer top-præstationer, hvad mening giver det at lukke sådan en? Resultatet bliver at lokalsamfundet lider under det og måske uddør.

(Nordenskov, 2016-12-14)

#94

Jeg synes det er på tide at investere i lokalsamfundene i Varde kommune og dermed også de velfungerende institutioner/skoler.
Det vil virkelig også vise, at Varde kommunes politikere tænker "Vi i naturen " bredt. For herude lever" vi i naturen "

(Horne, 2016-12-14)

#95

Jeg er selv tilflytter til Horne for mange år siden, og vi havde ikke bosat os her eller i Varde kommune hvis det ikke var en lille lokal skole. Er selv opvokset i en by som de idag vil kalde en spøgelsesby. Pga deres politikker ikke tænkte fremad.

(Horne, 2016-12-14)

#98

Skolerne er en hjørnesten i de små samfund, som altså udgør en væsentlig del af kommunen, hvor vi også betaler skat og kan forvente ydelser. Dem får vi generelt ikke mange af i nærområdet, så lad os da i det mindste beholde vores velfungerende skoler!

(Horne, Varde , 2016-12-14)

#100

Tistrup skal bevare sin overbygning da det at sende til Ølgod er det samme som at opfordrer de unge til at vælge Tarm gymnasium og ikke Varde! Et HTS samarbejde er en oplagt mulighed og allerede i gang med sussex i foreningslivet!

(Tistrup, 2016-12-14)

#109

Jeg skriver under fordi jeg ikke synes det er fair at man vil lukke på skolerne i Varde kommune, når man SAGTENS kan spare andre steder!!

(Agerbæk, 2016-12-14)

#110

at jeg tror man glemmer at tage med hvad en skolelukning koster i nedlukning af byer og hvad det betyder for de små samfund. plus det i sidste ende nok vil betyde fraflytning af borger fra kommunenm

(varde, 2016-12-14)

#114

Kommunal politikere er inkompetente overbetalte ignorante individer uden forståelse for den virkelige verden, der for alvor skulle prøve at få sig et fyldegørende arbejde i den private sektor..!!

(Janderup, 2016-12-14)

#116

Jeg er meget enig i ovenstående 5 teser

(Tistrup , 2016-12-14)

#118

Hvis man lukker alle de lokale skoler ødelægger man alle små byer også er det lige meget hvad byen hedder. Og hvorfor lukke skolen når der er børn nok i byen og der er stigende antal af børn.

(6862 tistruo, 2016-12-14)

#121

Nedlæggelser af de små skoler vil også være med til at ødelægge de små idrætsforeninger og andre foreninger. Hvis børnene udover den i forvejen lange skoledag skal have en lang transporttid oveni, er det tvivlsomt om der er overskud til diverse fritidsinteresser. De unge der yder frivillig arbejde i foreningerne bliver nødt til at vælge frivilligheden fra.
Med tiden vil foreningerne måske være tvunget til at lukke ned for diverse tilbud og dermed skal børn og unge til at transporteres til andre byer for at dyrke deres fritidsinteresser. Kommunalpolitikkerne må tage en diskussion om de små samfund skal udvikles eller afvikles!

(Agerbæk, 2016-12-14)

#122

De små skoler /læres undervisning er lige så gode måske bedre. End store skoler.
De små skoler får børn fra andre kommuner pga skolen er lille. Det ser vi i årre

(Årre, 2016-12-14)

#124

Jeg skriver under fordi jeg har to børn der skal i Nordenskov skole om nogle år, og som fagligt argument er der mere reson i de lokale skoler da udviklingen af det enkelte barn vil ske i et tættere samarbejde med forældrene. Derudover vil inklusion af den enkelte elev være forankret i mindre enheder til gavn for alle og vil ske med deltagelse og støtte fra lokalsamfundet.
Det kan kun være til gavn for alle parter.

(Nordenskov, 2016-12-14)

#127

Bakker op om, at skoler styrker de små lokalsamfund.
Lukning giver kun Friskoler og dermed forældrebetaling

(Oksbøl, 2016-12-14)

#131

Vi skal bevare vores landsbyer og den vækst der er begyndene og bevare mindre transport for børnene. Vil de fra Varde finde sig i det de nu vil byder os i de mindre byer.Der er flere der virkelig bliver kæmpet for, at vores byer består. Er skolerne først væk forsvinder de få butikker vi har og vi går en langsom død i møde, ingen vil købe huse og vi der har hus og den dag vi vil sælge må vi sælge med stor tab, hvis vi da kan sælge.
Nej bevar vores Skoler og lad os vise samfundet, at det godt kan svare sig at drive et godt liv for både store og små i de små byer som Varde kommune er bygget op på.
flygter vi fra kommunen kan den så klare sig?????
Tænk det ordenlig igennem inden i lukker skoler og ikke kun økonomisk men hele vejen rundt transport og menneskelig omkostninger

(Årre, 2016-12-14)

#132

Fordi de små skoler er et rigtig godt skoletilbud. Her er både plads til de der skal udfordres, men også dem der skal passes ekstra på.
Det vigtigste er skolen i sig selv.
Men det er også vigtigt at bevare gode landsbyskoler, så de små samfund ikke dør helt ud

(Varde, 2016-12-14)

#133

Bevar vores skole så dette dejlige samfund vil bestå.

(Tistrup, 2016-12-14)

#144

Hvis de tilbageværende skoler i oplandsbyerne bliver lukket, vil de små lokalsamfund i Varde kollapse, den geografiske dynamik i kommunen vil ophøre og 6800 (metropolen) Varde vil være en realitet. 20 mio. er mange penge, men de omkostninger, der på længere sigt vil komme for småbyerne og dets borgere, er langt større end det beløb, der skal spares væk. Afrundingsvist, så er det helt hen i vejret at man overhovedet overvejer at lukke eller ihvertfald "effektivisere" skolestrukturen der primært er fokuseret på de oplandsskoler der (hvis nogle skulle have glemt det) leverer fremragende præstationer - både fagligt og socialt!

Derfor skriver jeg under.

(Horne, 6800 Varde, 2016-12-14)

#145

Jeg selv bor i en af de små landsbyer op mod Varde.

(Janderup, 2016-12-14)

#147

Gustav

(6800, 2016-12-14)

#148

Fordi jeg synes det er forkert at ville samle alle børn på de store skoler, og fjerne mere fra de små byer. Man skal da være idiot for ikke at kunne se, hvilken negativ effekt det vil have for de små byer!

(Varde, 2016-12-14)

#150

fordi jeg elsker Morten Larsen

(Tistrup, 2016-12-14)

#155

De skal tage sig sammen og tænke dem om

(Horne , 2016-12-14)

#156

Livet på landet også er vigtig, iser i en "landkommune"

(Janderup, 2016-12-14)

#157

Jeg ønsker, at Ansager skoles overbygning bevares ud fra de begrundelser, der står nævnt i denne henvendelse. Jeg ønsker, at den gode, positive udvikling i vores lokalsamfund fortsætter, bl.a. ved at vi fortsat kan tilbyde en god skole. Jeg ønsker samme vilkår for kommunens øvrige lokalsamfund. Jeg ønsker ikke A og B samfund i Varde Kommune. Vi har brug for medspil ikke modspil fra vores politikere.

(Ansager, 2016-12-14)

#163

Jeg skriver under, fordi vi har 3 børn på Ansager skole (foruden vores 17 årige, der gik der fra 0.-9. kl.)
Vores familie trives godt i Ansager, jeg er selv født og opvokset her og har haft hele min skolegang på Ansager skole til og med 10. kl.
Jeg kan ikke forestille mig Ansager skole uden en overbygning. Mine børn skal være trygge i og have et godt og nært tilhørsforhold til deres lokale skole. Hvis jeg ønskede, at mine børn skulle gå i skole i Agerbæk, Ølgod eller Varde, så boede jeg nok i en af de byer i stedet.
Der er ingen grund til at skille noget ad, der fungerer.
Ansager skole er vores skole. Det er en af de bedste skoler i kommunen, et trygt og godt sted med faglighed og trivsel i fokus.
Tine Gosch Jensen
Ansager

(Ansager, 2016-12-14)

#169

Jeg vil have udvikling, ikke afvikling i de mindre byer.

(Ansager, 2016-12-15)

#172

60-80 børn ikke skal ud på lang bustur

(Ansager, 2016-12-15)

#173

Tonni Lander

(Nordenskov, 2016-12-15)

#174

Fordi jeg er kommende folkeskole lærer og vi skal ikke have KÆMPE store skoler, vi skal ikke lukke alle små skoler og dermed forringe de små byers mulighed for vækst/udvikling - de små skoler giver børn en tryg skolegang i et nærmiljø .. store skoler er ikke vejen .. der må kunne findes en løsning, så nogle skoler kan bevares og børn kan få en skolegang i en folkeskole med nærhed og tryghed !

(Oksbøl, 2016-12-15)

#175

Vores skole er fundamentet for forsat
Positiv udvikling i lokalsamfundet.

(Ansager, 2016-12-15)

#182

Stort er ikke nødvendigvis godt! Det så jeg ved kommunalreformen.

(Ansager, 2016-12-15)

#186

Lokalsamfundet

(Varde, 2016-12-15)

#196

Det er uhensigtsmæssigt at lukke skoler, som f.eks i Nordenskov, der er aå velfungerende. Der er tryghed og omsorg for det enkelte barn og for vores vedkommende med en barn med handicap er det især meget vigtig.

(Nordenskov, 2016-12-15)

#198

Jeg ønsker at mine børn skal gå i en mindre skole, hvor der er tid og plads til den enkelte elev, og hvor de kan være en del i det lokale samfund.

(Varde, 2016-12-15)

#199

Er så enig i det der skrives. Horne skole har brug for ro. Folkeskolen har brug for ro til implementering og justering af reformen. Var stolt af min kommune inden denne spareplan. Vi var på ferie på Langeland og så hvordan man slås med at hver anden hus er til salg. Spøgelseslignende tilstande. At sådan en dejlig Ø som Langeland er gået i forfald er trist og dette ønsker jeg ikke for min kommune. Da jeg kom tilbage fra ferie så jeg på Horne og blev glad inden i. Dejligt at Varde kommune prioterer vores små samfund. Et halvt år efter sidder vi nu i dette hvilket gør så ondt inden i.

(Varde , 2016-12-15)

#200

Jeg ønsker udvikling af de mindre landsbyer, istedet for afvikling. Desuden ønsker jeg at have det frie valg om mit barn skal gå på en mindre eller en stor skole. Jeg tror ikke på at stort altid er godt. Især ikke for trivsel. Og børn lærer ikke, går ikke til sport eller bare er et barn i en skolebus!

(Nordenskov , 2016-12-15)