Scenekunsthus til Aarhus

Aarhus, we have a problem.”

Manglen på lokaler har længe gjort sig gældende for det aarhusianske vækstlag. Efter lukningen af Ambassaden, hvis teatersal nu bliver nedlagt, er teatervækstlaget i Aarhus ”hjemløse”, og uden muligheden for udvikling og sparring er det blevet en kamp for de uafhængige teatergrupper alene at bestå. Byens initiativer er mange, men mange af de som fænges af teaterverdenen søger mod København, da muligheden for selvstændigt arbejde og udvikling indenfor teatervækstlaget simpelthen ikke eksisterer i Aarhus. I både København og Odense er faciliteterne for vækstlaget beundringsværdigt, og vi håber meget på, at kunne skabe lignende forhold for Aarhus’ teatergrupper.

OM PROJEKTET

Med dette projekt ønsker vi at forbedre forholdene for det aarhusianske teatervækstlag, som længe har været udfordret af manglen på egnede teater-faciliteter. Vi ønsker at skabe en fælles platform, som kan springbrættet til et nyopblomstrende, levende og kommunikerende teatervækstlag. Hvad ønsker vi? Et levende teaterhus med faciliteter egnet til forestillingsprojekter og som på samme tid kan tjene som et mødested for teatervækstlaget i Aarhus. Vi forestiller os et scenekunsthus med øvelokaler, teatersal, møde- og arbejdsrum samt en foyer, hvor der på sigt kan holdes foredrag, workshops og oplæsninger grupperne imellem.