Sag om jordforurening - brev til justitsministeren fra bekymrede grundejere

Landsretten skal den 13. og 16. marts i år tage stilling til en sag om forurening på en grund i Hvidovre, hvor en tidligere grundejer af byretten er dømt til at betale ca. 1.2 millioner kroner på grund af forurening. Dette på trods af, at dommen fastslår at denne grundejer ikke er skyld i forureningen eller har været vidende om den. (sagsnr: BS D-241/2016)

På den baggrund er vi selvfølgelig stærkt bekymret for, at vi som grundejere eller tidligere grundejere kan risikere at blive sagsøgt og dømt til at betale for noget vi ikke har gjort. I den konkrete sag, fastslår byretten, at forureningen er sket før 1945 og forureneren er ukendt.

Politikere har tidligere meldt ud, at værditabsordningen og Staten træder ind i de sager, hvor forurener ikke er kendt. Alligevel står en tilfældig grundejer nu med en regning på 1.200.000 kr. hvis dommen stadfæstes af Landsretten.

Hvordan kan dette stemme overens med regeringens politik på området, og hvad skal vi gøre, for ikke at komme i en lignende situation, hvis dommen ikke ændres af Landsretten?

Ved at underskrive giver jeg Jane Boelsmand tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.