Bevaringen af Dampmøllen i Ringsted

Skriv under for at redde Dampmøllen

Først vil jeg understrege, at dette ikke handler om at bevare betonsiloen – den ser vi vist alle gerne fjernet – men om at bevare den gamle murstensbygning ud mod krydset Møllegade/Næstvedvej.

Domea vil nedrive Ringsted Dampmølle og effektivt udslette en stor del af byens og egnens historie. De vil jævne en fantastisk bygning (som i øvrigt ikke fejler noget) med jorden – og Byrådet er indstillet på at give dem lov til det. Jeg tøver ikke med at kalde det for en kæmpe katastrofe for byen, hvis det bliver ført ud i livet. Få byrådsmedlemmerne til at forstå, at det ikke bare handler om at gøre ”noget” i sin byrådsperiode, men at gøre det rigtige i den tid, de har fået givet af borgerne.

Det er vigtigt at understrege, at Ringsted Byråd ene og alene sidder med fingeren på aftrækkeren og har magten til at forhindre katastrofen. Hvis Byrådet ikke vil give en nedrivningstilladelse, så skal ejeren nok finde en måde at gøre den gamle bygning rentabel på. Man skal ikke bekymre sig om, at den forfalder til ukendelighed i mellemtiden. Det er et godt og solidt byggeri, der ikke er i nærheden af at falde sammen de næste 50 år.

Jeg håber, at I vil skrive under på, at Dampmøllen (murstensbygningen mod krydset) ikke skal nedrives, men søges bevaret og restaureret til et funktionelt formål. Jeg vil ikke sidde tilbage med følelsen af, at jeg ikke gjorde alt, hvad jeg overhovedet kunne – hvad med jer?