Protest mod TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership)

De mørke fyrster i EU er på spil igen

Engang i 2015 skal EU stemme om at tlltræde TTIP
Derfor en opfordring til Danske politikere følger Frankrigs eksembel og  stemmet nej til TTIP (Transatlantic Trade an Investment Patnership)

USA og EU forhandler i al hemmelighed om en frihandelsaftale (TISA) mellem USA og EU Der fratager magten fra de nationale retsinstanser og politikkerne.

De igangværende frihandelsforhandlinger på kryds og tværs af landene, som går under navnene TTIP, TISA, CETA og TPP.

Mens hele verdens øjne er rettet mod konflikten i Mellemøsten, så er verden i disse dage udsat for en større trussel end vi nogensinde har oplevet tidligere. Denne trussel er ikke skabt af krig, desperation, kamp for territorier, ideologi eller religion, men ikke desto mindre er vores frihed, suverænitet og retssikkerhed i fare. Dette angreb udføres i al hemmelighed under dække af frie handelsaftaler, som føres på kryds og tværs landene imellem, lukkede for offentlighedernes, mediernes, endda politikernes bevågenhed. De er så hemmelige at flere af dem har krav der siger at indholdet i dem først må offentliggøres 5 år efter at de er vedtagede. Så er det man spørger sig selv. Hvad har alt dette hemmelighedskræmmeri med frihandel og sænkning af toldmure at gøre? Svaret er: ikke særligt meget. Alle aftaler om frihandel mellem landene foregik tidligere i Verdenshandelsorganisationen (WTO) der krævede åbenhed i forhandlinger og aftaler, så alle vidste lige præcis hvad de gik med til og hvad aftalerne handlede om, inden de kom til afstemning. Finanssektoren, som er kørt helt ud af kontrol, har med disse forhandlinger udenfor WTO, som ingen udover forhandlerne ved hvad handler om, afsløret deres uhyggelige virke og magtarrogance. Ikke nok med at de følger en helt og aldeles egenrådig kurs, som ikke er baseret på demokratiske overvejelser eller landes og befolkningers rettigheder og retssikkerhed, så har de lækkede notater fra de forskellige forhandlinger påvist et uanstændigt angreb på vores frie verden. Det handler ikke om frihandel, men derimod om finanssektorens kontrol over love og demokratisk valgte regeringer og frie befolkninger til selv at vælge hvad de vil acceptere af kemikalier og tilsætningsstoffer og produktionsmetoder i deres madvarer, i deres tøj, i alle forbrugsvarer, hvor firmaer igennem disse aftaler vil blive i stand til at sagsøge lande, der vedtager love til at beskytte vores miljø og vores sundhed, gennem hemmelige domstole som er hævet over alle andre nationale og internationale domstole og retsinstanser. Det er helt ude af kontrol. Det er et kup mod verdenen, der vil tvinge alle lande til underkastelse af deres frie muligheder for at beskytte os mod skadelige stoffer og finanskapitalens skadelige virkninger. Ikke nok med at landene trues af ikke bare én, men hele fire forhandlinger der spinder et net af skadelige tiltag som vil sætte vores miljøpolitik, sundhedspolitik og kontrol med finanssektoren ud af spil, og afkræver regeringerne af de aldrig må lave stramninger af reguleringen, kun lempelser, til skade for befolkningerne, så sniges der samtidig en anden skadelig aftale igennem som vil afvikle alt der hedder offentlig virksomhed. Med den nye aftale, så er det private arbejdsmarked sikret en klausul der siger at hvis en offentlig virksomhed først er solgt til det private, så kan den aldrig købes tilbage på offentlige hænder – uanset om den private aktør handler uansvarligt og hæver priser med 200-400 procent og samtidig sænker kvalitet og kundesikkerhed- og service, hvilket er set i flere tilfælde hvor offentlige selskaber er solgt til eller åbnet for det private. Det kan ikke tillades at vores sundhed, miljø, retssikkerhed, ligefrem vores frihed og demokratisk valgte regeringer og love bliver underlagt den skadelige og ukontrollerede finanskapital. Befolkningerne bliver ikke hørt. Der er ingen debat. Alligevel er det noget der har betydning for os alle sammen og vil tvinge landene til at sænke standarderne, sænke kravene, og derved frarøve os vores frie ret til at sikre os et sundt miljø og en ordentlig sundhedspolitik. Det er det største angreb mod frie lande og dets befolkninger siden de to sidste verdenskrige. Kampen udkæmpes ikke med våben, men med kold jura, og bag ved står en frådende finanssektor og håber på at kunne snigløbe verden med deres hemmelige forhandlinger, som ingen lande eller dets befolkninger ville kende hele indholdet af i helt op til 5 år efter at de er blevet vedtaget. Ikke nok med at der er 1 forhandling i gang, så er der hele 4, alle sammen med skadelige tiltag, der luskes ned over os, i et beregnet snigangreb, som vil slavebinde os for evigt. Forenede Demokrater vil kæmpe imod disse aftaler og kræve at vores regering siger stop og fjerner tilladelsen til EU om at forhandle på vores vegne. Vi vil ikke finde os i at blive underløbet af en finanssektor, som tydeligt har vist at de ingen samvittighed, skrupler, eller samfundssind har, men har ført os ud i den værste økonomiske krise i næsten et helt århundrede. Vi, Forenede Demokrater, håber at alle Danmarks fagforeninger vil gå sammen i en fælles protest mod regeringen, EU og disse forhandlinger og kræve at hemmelighedskræmmeriet stopper, at alt åbnes for offentlighedens overvågning, at alle frihandelsaftaler skal bindes til WTO og at finanssektoren skal under større kontrol og styring, og store selskaber skal splittes ved lov, så de ikke kan true vores demokratier, love og rettigheder. Støt op om kampen for verdens fremtid. Vi kan skabe en bedre verden. Vi har viljen. Vi skal bare tør gøre det.

Så start gerne med en din underskrift.

Dette burde være forsidestof i alle medier, så der kan lægges pres på toppen af Danmark og politikerne om at Danmark stoppede EU's beføjelser til at forhandle de frihandelsaftaler som mere og mere afsløres som det allerværste svineri som korporationerne er ved at trække ned over vores demokratiske lande. Og det er sgu fint at politikerne holder ferie og tier det ihjel mens verden er ved at ændre sig til det værre for evigt.

De påståede fordele for økonomi og beskæftigelse ved en transatlantisk frihandelsaftale mellem EU og USA er stærkt overdrevet. En aftale kan indebære en række samfundsmæssige omkostninger, der er negligeret i de modelberegninger af aftalens gevinster, som EU-Kommissionen støtter sig til.

Først EF’s indre marked, så den kuldsejlede Verdenshandelsorganisation WTO. Nu skal vi forholde os til planerne for Transatlantic Trade and Investment Partnership, den mulige frihandelsaftale mellem EU og USA. Den giver vækst for milliarder, lover ophavsmændene, men hvad bliver prisen for miljø, fødevarer, datasikkerhed, demokrati … ? I går begyndte forhandlerne at lægge arm for alvor