Protest mod forringelser af Kystbanen

Fra 2022 vil der Kystbanen kun være 30 minutters drift på strækningen mellem Nivå og Østerport, og myldretidstog vil ikke længere stoppe på Snekkersten og Rungsted stationer. På den øvrige del af strækningen vil togdriften stort set være uændret. Forringelserne af køreplanen kobles med, at Kystbanetogene vil vende på Østerport station og ikke fortsætte til lufthavnen. Det medfører, at alle passagerer, som skal videre skal skifte tog på Østerport. Eneste positive er, at man kan skifte til Metrocityringen eller til S-tog, men det vil medføre togskifte for alle, som skal videre. Ændringen af køreplanen er begrundet i, at man så forventer bedre rettidighed.

Så ringe serviceniveau har vi ikke haft på Kystbanen siden 1970’erne. For de ramte stationer (Snekkersten, Rungsted, Vedbæk, Skodsborg og Klampenborg) betyder det en mærkbar forringelse i dagtimerne på 33 % og i myldretiden med op til 66 % på Rungsted og Snekkersten stationer i forhold til den nuværende situation. Det er meget omfattende forringelser for at sikre rettidigheden. Vi vil opfordre alle berørte borgere langs Kystbanen til at protestere over forringelserne på Kystbanen ved at deltage i underskriftsindsamling på nettet, som Hørsholm Kommunes miljø- og planudvalg har oprettet. Det er vores håb, at de politisk ansvarlige vil genoverveje deres beslutninger og styrke togdriften på Kystbanen.

Anne Ehrenreich og Jan Klit på vegne af Hørsholm Kommunes Miljø- og Planudvalg    Kontakt forfatteren af dette andragende