Plejefamiliers støtte til Jaleh Tavakolis ytringsfrihed.

Jaleh Tavakolis er blandt meget andet familieplejer, og har været det en årrække, uden at der på nogen måde har kunnet rejses tvivl om hendes evne til at bestride dette job. I forbindelse med, at Jaleh ville rejse spørgsmålstegn ved mediernes måde at behandle den grusomme halshugning af to unge piger fra Danmark og Norge på, og i forbindelse med hendes generelt kritiske røst omkring islam delte hun et link til et klip hvori halshygningen fandt sted. Det fik tilsyn øst til at reagere og de indledte en sag med den dagsorden at fratage Jaleh og hendes familie deres godkendelse som plejefamilie. Alt dokumentation kan findes på Jaleh facebookside, hvor hun har lagt al korrespondance ud mellem hende og tilsyn øst. Jaleh har nu efter sagen har kørt i mange måneder valgt at trække sig fra at blogge offentligt om politiske og religiøse emner i frygt for at hun kan ende med at miste familiens plejetilladelse. Tilsyn øst mener, at Jaleh rolle som digital rollemodel kolliderer så meget med hendes hverv som familieplejer og dette i en sådan grad, at man først ville fratage familien ders plejetilladelse, og nu har sat dem under skærpet tilsyn!

Vi som familieplejere vil hermed gerne med vores underskrift tilkendegive stærk bekymring over, at vores grundlovssikrede ytringsfrihed tilsyneladende på denne måde bliver sat ud af kraft af tilsyn øst. Samtidig så støtter vi Jaleh Tavakolis ret til at ytre sig, både politisk og religiøst såvel privat som offentligt, da det er en del af vores alles ytringsfrihed som på ingen måde kan sættes ud af kraft og i øvrigt er en del af den danske folkesjæl og dannelse.

Jeg giver med min underskrift Morten Pedersen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.