ny_skole_i_gilleleje_nu

Gilbjergskolen i Gilleleje har gennem mange år haft massive problemer med indeklimaet, blandt andet udbredte angreb af skimmelsvamp og utætte tage. Klassiske fejl for den type fladtaget betonbyggeri fra starten af halvfjerdserne. Og det bliver kun værre som årene går.

Skolen slås desuden med store pladsproblemer og utidssvarende læringsmiljøer og en lang række andre alvorlige udfordringer.

Kommunen har forlængst bekostet udarbejdelsen af en grundig undersøgelse af problemerne og deres løsning.

Det er således allerede fastslået, at bygningerne er udtjente, at de er usunde at opholde sig i for vores børn og deres lærere og at det på alle måder bedst kan betale sig, at bygge nye tidsvarende lokaler til vores børns hverdag og uddannelse.

Det er ligeledes en kendsgerning, at der er mange penge at hente i besparelser på driftsomkostningerne, når man bygger nyt og eneregirigtigt.

Byrådet vedtog derfor i 2013 at bygge en helt ny skole og har afsat penge til projektet i budgetterne.

Nu prøver et snævert flertal fra V og DF med borgmester Kim Valentin i spidsen så alligevel at skabe forhindringer for projektet og ødelægge processen. Deres motiver er uklare og deres argumenter er svævende, ufunderede eller slet-og-ret urigtige.

De ønsker at trække tiden ud med flere undersøgelser, og ser helst, at vi i stedet lapper hullerne i den udtjente halvfjerdser-beton, maler skimmelsvampen over og overlader udviklingen af et berigende læringsmiljø til tilfældigheder og de forhåndenværende søms princip. En strategi, der på lidt længere sigt vil være en betydelig større belastning for kommunens økonomi – for ikke at nævne omkostningerne for vores børn og deres lærere – end bygning af en sund, energi-/miljørigtig og læringsmæssig tidsvarende skole.

For at skabe konstruktiv fremgang er det helt afgørende, at de politiske initiativer hviler på fornuftig planlægning, der gerne rækker længere end en valgperiode. men disse politikere har end ikke fremlagt NOGEN alternative målsætninger eller ambitioner overhovedet for denne helt centrale skole, der betjener det temmelig store Gillelejeområde og opland.

Vi vil ikke finde os i, at der bliver spillet hasard med vores børns helbred. Vi vil have de bedst mulige rammer om vores børns udannelse og hverdag. Vi kræver at byrådets beslutning om at bygge en ny skole i Gilleleje fastholdes og processen bliver bragt tilbage på sporet – NU!

Skriv under på protesten her på siden og tilmeld dig Facebook-gruppen: Ny skole i Gilleleje NU, hvor du kan følge med i udviklingen, give din mening til kende og måske hjælpe med til at få politikerne til at leve op til byrådets beslutninger.