Ny regionalbane Roskilde - Hillerød (Trekroner - Ølstykke - Nørre Herlev)

dobbeltdækker2.jpg

Styrke den kollektive trafik på tværs af "fingrene" i Storkøbenhavn

I dag er det f.eks meget besværligt og bøvlet at komme fra f.eks Roskilde til Ølstykke, hvis man ikke har sin egen bil. Da man så enten skal tage bussen 600s eller tage toget fra Roskilde til Valby og derefter til Ølstykke. Så en jernbane som der forbinder Roskilde med Hillerød over Ølstykke, mangles der bestemt i dag.

Regionaltog - Helsingør - Kalundborg

Med en sådan jernbane kan man indføre regionaltogsdrift mellem Helsingør og Kalundborg/Korsør. Over Hillerød, Ølstykke og Roskilde. Hvor Hillerød station så skal ombygges for at muliggøre gennemkørsel mellem Slangerup og Snekkersten, strækningerne Nørre Herlev - Hillerød og Hillerød - Snekkersten bør udbygges med dobbeltspor (for at kunne tåle betydelig mere trafik end i dag) og elektrificeres.

Godstrafik fra Helsingborg til Rødby F

Hvis HH-forbindelsen bygges til både passagertog og godstog, så kan denne bane anvendes til transitgodstog fra Helsinborg, over Helsingør, Snekkersten, Hillerød, Ølstykke, Roskilde og Ringsted.

Bedre offentlig transport

Med en jernbane som denne kan der køres regionaltog fra Kalundborg/Korsør over Roskilde til Hillerød, hvor mange folk vil kunne flyttes fra biltrafik over til toget (det tilgodeser de andre billister som bliver på vejen da der skabes mere plads) og de fleste vil nok helst tage et tog fremfor den bus 600s der i dag kører på strækningen.

Hurtigere offentlig transport

Da bussen 600s kun må køre 80 km/t på størstedelen af strækningen vil en passager der tager toget kunne komme langt hurtigere frem da toget snildt kan køre 160 km/t på strækningen (det er de nuværende dobbeltdækkertog som DSB ejer der kan køre 160 km/t). Hvis det er DSB som skal køre på strækningen, så skal der indkøbes nye lokomotiver+vogne til at køre på denne strækning. Det er en fordel at det er regionaltog fremfor S-tog der kommer til at skulle betjene banen, da regionaltogene kan rende 160 km/t fremfor S-togenes 120 km/t. Og at S-tog bruger en anden kørestrøm end tog på fjernbanen. Det ville betyde at banen kun kan befares med andet end S-tog, hvis trækkraften er dieseldrevet.

Mindre belastning af miljøet som følge af mindre biltrafik

Prøv at tænk på at der er over 400 siddepladser i DSB’s dobbeltdækkertog og med et tog fjernes der mellem 250 og 350 biler fra vejene i hovedstadsområdet. Så af miljøhensyn er det langt bedre at erstatte 300 fourenende biler med et tog.

Større sikkerhed for folk

Tog er en af de mest sikre transportformer i Danmark (der er f.eks ikke sket større ulykker (med større ulykker mener jeg ulykker med mange tilskadekommende) lige siden 1990'erne hvor sikkerhedsystemet ATC blev indført), så antallet af folk der enten kommer til skade eller omkommer i trafikken vil blive bragt kraftigt ned.

Linjeføring

Jeg har tiltænkt banen som dobbelsporet og med kørestrøm.

Der hvor der er skrevet "krydsning" bør der anlægges et eller flere overhalingsspor, så et passagertog kan overhale for eksempel, et godstog.

Ågerup             - Krydsning
Gundsømagle   - Krydsning
Jyllinge
Ølstykke           - Krydsning
Slangerup        - Krydsning
Uvelse
Nørre Herlev    - Krydsning

Del gerne

Jer der ser dette opslag og giver en underskrift må meget gerne dele opslaget, så flest muligt ser dette.

Og der er større sansynlighed for at dem som skal udarbejde en anlægslov for denne bane, ser dette og reagere på det. Hvis der er så mange underskrifter som muligt.