Nej til 'smykkeloven'

Danmarks Folketing har den 26. Januar vedtaget den såkaldte 'smykkelov', der giver regeringen tilladelse til, at konfiskere flygtninges smykker, genstande af værdi og penge, hvis det samlede total overstiger 10.000 kroner. Værdierne skal gå til betalingen af deres ophold i Danmark. Mere kritisk er det, at loven gør det sværere for flygtningefamilier at blive sammenført - de må nu vente i tre år, før de kan få deres familie bragt til sikkerhed. FN's Flygtningehøjkommissariat, Institut for Menneskerettigheder, Amnesty, Advokatrådet og Foreningen af Udlændingeretsadvokater mener, at reglen er et klokkeklart brud på Menneskeretskonventionens artikel 8 om retten til familieliv (Politiken 26.01.2016). Det betyder altså, at en flygtning må vente i tre år før de får lov til at bringe deres børn og ægtefælle fra en krigszone til Danmark.

Loven er en grotesk, inhuman og pinlig repræsentation af Danmark og dets værdier. Skriv under og opfordr Folketinget til at genoverveje de dele af loven der bespotter Danmark.

ENGLISH

On the 26th of January, the Danish Parliament passed the so-called "jewellery law", which gives the government the right to confiscate valuables, jewelerry and money belonging to arriving refugees, if the value of the items surpasses 10.000 kroner. The valuables are meant to pay for the upkeep of the refugees while they are in Denmark. Even worse, the law makes it harder for families to be reunited in safety. Many NGOs have stated that the law is a clear breach of article 8 of the Human Rights Convention regarding the right to family life (Politiken 26.01.2016). This means, that a refugees must wait for three years before they're allowed to bring their children and spouse from a warzone to Denmark.

The law is a grotesque, inhumane and embarrassing representation of Denmark and its fundamental values. Sign this petition and thereby urge the parliament to reconsider the blasphemous parts of this law.