NEJ TIL SALG AF DIT PERSONLIGE NEM-ID TIL KYNISKE EU-SPEKULANTER

NU BLIVER DET DYRERE AT VÆRE DANSK NEM-BRUGER:

VAMPYRBLÆKSPRUTTEN GOLDMAN SACHS OGSÅ PÅ LISTEN OVER KØBERNE AF DINE PERSONLIGE DATA!

FØRST BLEV DONG SOLGT FAVORABELT TIL EU-IMPERIET: UNIONENS HØJRE HÅND I FINANSVERDENEN: GOLDMAN SACHS. NU SKAL DIT NEM-IDÉ LIGESÅ SNILT OVER I EU-STATENS HÆNDER. DET NÆSTE BLIVER NOK, AT EUROPAS TOTALE PENGEBEHOLDNING CENTRALKONTROLLERES AF EU OG "PRIVATE PENGE" BLIVER FORBUDT

OG I 2017 HAR EU PLANLAGT AT INDFØRE DET HER:

ELLER ER DET MÅSKE ENDNU EN AF DE "KONSPIRATIONSTEORIER", SOM DU IKKE ØNSKER AT FORHOLDE DIG TIL I DIN "TRYGGE OG BEKYMRINGSLØSE HVERDAG"?
HVIS DU IKKE VIL RISIKERE, AT EU VIA DEN DANSKE FOLKEFJENDTLIGE REGERING SKAL HAVE FULD ADGANG TIL AT STYRE DIT LIV, SOM DE STYRER VORES MARIONET-REGERING, SKAL DU UNDERSKRIVE HER!

Hvorfor bankerne vil sælge Nets:

- Det er en finansiel infrastruktur, som bankerne kan tjene mange penge på. Der er en egenkapital på to milliarder kroner, som, hvis de kan tjene 16 milliarder kroner, er det mange penge, siger John Norden.

Hvad betyder det for forbrugerne:

- Den, der investerer så mange penge, vil tjene penge, og der er kun forbrugerne til at betale. Det betyder højere gebyrer på længere sigt, siger John Norden.

- Hvad betyder et salg for de små banker:

- Dankortet er en meget billig finansiel distribution. Den er en stor fordel for de små banker, fordi de kan tiltrække kunder uden for deres område. Der har været en fælles musketered mellem de store banker og de små om, at man stod sammen om det danske fælles distributionsnet, siger han.

Hvem vil købe?

- Nets ønsker ikke at oplyse, hvem der er med i opløbet om at købe, men ifølge flere medier er der tale om kapitalfondene EQT, Nordic Capital, Bains, Goldman Sachs, Nordic Capital og danske ATP.

Og nu trækker selv regeringens genværende SF-medlemmer i nødbremsen:

»Nets, der står for den grundlæggende elektroniske infrastruktur i Danmark, bør være på statslige hænder eller som minimum under statslig kontrol«.

»Hele samfundet er afhængigt af, at dankort, NemID og betalingsservice fungerer«, siger SF's erhvervsordfører, Lisbeth Bech Poulsen, til Jyllands-Posten.

Minister i samråd
Samtidig med SF's kursskifte indkalder Dansk Folkeparti erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) i samråd om salget af Nets, mens Enhedslisten ifølge avisen vil forsøge at blokere salget med et beslutningsforslag i Folketinget.

Samme fremgangsmåde brugte Enhedslisten også for nylig for at hindre regeringen i at sælge 19 procent af ejerskabet i Dong Energy til den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs, men forgæves, da der ikke var flertal for forslaget.

Alle tre partier frygter, at salget af Nets kan føre til prisstigninger for danskerne og underminere et velfungerende og billigt betalingssystem.

Salget af Nets, der er ejet af Danske Bank, Nordea, norske Dnb, Nationalbanken og et par hundrede mindre banker, er i sin sidste og afgørende fase.

Hvad kan vi lære af DONG-miseren?

En gammel sandhed i politik er, at »tilstedeværelse er lig med indflydelse«. Det samme kan man sige om den offentlige debat. Begge steder gælder, at man skal være aktiv, hvis man vil gøre sig håb om at påvirke beslutninger.

Beslutningen om salget af 19 procent af aktierne i Dong Energy blev reelt taget for flere år siden, hvor energipolitik ikke var i nærheden af at være en folkesag. På venstrefløjen var det folk som Svend Auken (S), Steen Gade (SF) og flere politikere fra Enhedslisten, heriblandt Per Clausen, der var særligt optaget af området.

»Vi har et indtryk af, at danskerne er et meget ordentligt folk. Når de går på gaden i protest og sender regeringen ud i et stormvejr, må det være vigtigt for danskerne at beskytte den offentlige sektor«