Nej til lovændring, at borgere skal miste ret til at anke domme

Nyt forslag fra den siddende regering kan undermimere retssikkerheden

Forslaget er mildt sagt yderst betænkeligt, danskeres mulighed for frit at kunne føre en sag, som de er involveret i, krænkes hvis det lykkedes regeringen, at komme igennem med lovændringsforslaget, som betyder at appelretten for civilsager og tvister under 50.000 kr. ikke kan ankes! - det vil ramme 2 ud af 3 civilretssager.

I dag er anke grænse 10.000 kroner, som foreslås hævet til 50.000 kroner. Lovforslaget begrundes med, at der er for lange sagsbehandlingstider i de civile retssager.

Dette vil få stor betydning for sager om børn, forbrugere som er havnet i en tvist. Og for lejrene og udlejrenes retssikkerhed som drastisk bliver indskrænket, da de ikke kan ikke få anket en sag som er blevet afgjort forkert i boligretten, og nærmest identiske sager, vil kunne blive afgjort helt forskelligt. I dag er det sådan, at når dommerne i boligretten skal afgøre en sag, tages der ikke kun udgangspunkt i lovgivningen, men et universelt arbejdsredskab er allerede afsagte domme i tilsvarende sager afgjort Landsretterne. De vigtige sammenligningsdomme fra landsretterne vil i praksis forsvinde hvis adgangsgrænsen for anke sager, hæves til 50.000 kr. Det indskrænke folks ret til at få en ny vurdering fra en højere domstol drastisk

Retsager i landsretten ret har betydning for, hvordan lignende sager skal afgøres fremover, de danner præcedens for andre sager, som bliver behandlet i tvister og retsinstanser. Sager som afgøre i Landsretten, har stor interesse og betydning for hele samfundet. Hvis lovforslaget bliver vedtaget så fjerner den siddende regering en hjørnesten i det danske demokrati, og det er et klart brud på dansk retspleje.

Det vil betyde store forskelle på hvordan sagerne vil blive afgjort i landets 24 retskredse, fordi der fremover ikke vil kunne sammenlignes, med tilsvarende sager afgjort i Landsretten.

Tit og ofte får en sag et andet udfald når den behandles i Landsretten. Stem derfor nej til lovforslaget om at, grænsen skal hæves til 50.000 kr. for at en sag kan ankes. Det nye forslag vil føre til en udvidet kløft, et nyt skæl i retssikkerheden generelt.

Den nuværende regering har vedtaget en del lovændringer som er til stor skade for de små borgere i samfundet, for dem som er mest pressede, dem som har en lille økonomi. Institut for Menneskerettigheder advare i mod forslaget, da konsekvenserne af lovforslaget ikke er undersøgt grundigt nok. Det er retssikkerhedsmæssigt bekymrende og meget udansk!

Desværre går udviklingen i de senere år markant den gale vej – uligheden vokser, og der er ikke nogen, som gør noget ved det. Vi ved udmærket, hvad alting koster – men ingen ved længere, hvad noget er værd.

Link;