Ja til et kærligt, højt fagligt, sammenhængende og fejlfrit sundhedsvæsen

Kære alle, der har glæde af vores danske sundhedsvæsen :)

Vi vil tage os godt af vores handicappede, syge og døende..dem alle. og vi vil trøste de pårørende og støtter dem, der kommer hjem igen- skabe håb og motivering. Det er vi uddannede til, på både højt etisk og fagligt niveau og vi har lært evnen at tænke kritisk om egen og andres praksis, så vi løbende kan blive bedre.

Følelser smitter! Både de rolige, varme, kærlige.

Men det gør stress, angst, bekymringer for fejl også.

Jeg ved godt, hvilket sundhedsvæsen jeg vil have.

Sygeplejersker er et fantastisk folk, for de har en evne til at sørge for det, der skal til....men den evne bliver der drevet rov på...Vi har ikke et afgrænset arbejdsområde som ex. læger, fysioterapeuter, social og sundhedsassistenterne..fordi vi ER limen...på afdelingerne.

Vores arbejsforhold er meget spændende, fordi vi kan håndtere alvorligt syge og komplekse og akutte situationer..Men det gør også, at vi ofte står med de sygeste, fordi vi kan uddeligere til assistenterne...Vi er stærke, robuste og givende..men vi er ikke maskiner. Så når vores arbejdsforhold er dårlige og det er vores eget ansvar, der styrer om opgaverne løses...så bliver vi til jobbet er gjort. Eller giver det ugjorte videre med dårlig samvittighed.

Patienterne mærker det, de pårørende mærker det...kollegaerne mærker det, når tingene fungerer og når tingene ikke fungerer. De stærke giver udtryk og kræver deres ret...de svage lider og er heldige, når sygeplejersken er professionel og også skaber tid til vedkommende.

I de sidste mange år er sygehusvæsenet blevet mere effektivt, for man skal ikke være der, medmindre man har behov. Men ressourcerne er ikke fulgt med...før kunne vi håndtere 4-6 borgere...2 sengeliggende og 4 oppegående...nu er alle meget komplekst syge og det kræver at en sygeplejerske, mener jeg, max. skal håndtere 3 patienter ad gangen.. men vi passer fortsat 4-6. Ingen kan nå at gentage vejledning, undervisning, etc. sikre sig at information, stuegang er forstået eller via en samtale sikre sig at relevant viden er integreret hos patien Vi skal max passe 3 patienter ad gange, fordi vi passer de mest komplekst syge....

Hvis hun/han forsvarligt både skal undervise i ny medicin, møde pt. hvor vedkommende er, støtte opmundre og hjælpe med både fysisk pleje, ernæring etc. Er der tid over, så vil den gå med at være en dygtig vejleder for studerende, elever..eller hjælpe ved sygdom..eller støtte en kollega om en af hendes/hans patienter er akut dårlige, som kræver mandsopdækning.

Jeg ønsker mig værdige forhold for patienter, borgere, personaler.Ingen er dumme i det her land..alle kan se at opgavebyrden er alt for stor og bare bliver større.....hvad skal vi med super sygehuse og fantastiske indretningsforhold, hvis patienter og pårørende oplever fejl på fejl, ingen sammenhæng i forløb og at sygeplejerskerne snerrer i afmagt og stress og ikke kan være tilstede, når hun ved hun skal..men har 4 opgaver der er mere presserende.....

Dygtige kompetente engagerede sygeplejersker søger væk...stressede, triste, afmægtige..for de kunne faktisk godt li deres arbejde og var dygtige hertil.

Men arbejdsforholdende blev for belastende...så der ikke var energi til andet...overarbejde og patienter kom med hjem mentalt...for at man var forberedt til de mange situationer, man ville møde dagen efter. Vi har en sygeplejenål og skal leve op til et etisk kodeks. Det er umuligt for alle de patienter vi idag har ansvar for - alle ved det, men vi har brug for levebrødet og derfor fortsætter vi..for vores hjælp er vel bedre end ingen hjælp....men det ændrer ikke de barske arbejdsforhold.

.....Os, der har glæde af vores offentlige sundhedsvæsen, os der arbejder i det og jer der bestemmer over, hvad pengene skal bruges til, kan være med til at påvirke, hvordan vores sundhedsvæsen er i fremtiden. Det skal blive bedre.

Når arbejdsforholdende forbedres er vi mange, der tør komme tilbage....for det ligger dybt i os. Vis respekt for vores arbejde, så vi kan udføre det kærligt, respektfuldt og kvalitetsbevidst. Vi kan ikke planlægge os ud af alt, ledere kan være nok så positivt manipulerende, men det ændrer ikke vores vilkår. Giv os realistiske arbejdsforhold. Skriv under og del.

Alt ovenstående er for egen regning, egne erfaringer og meninger.

alvorlige og varme hilsner

Lene