Nej tak til bolig projekt i Kalundborg Midtby/Klosterparken

Jeg underskriver denne erklæring, da jeg er imod planerne om boligbyggeri i Kalundborg Midtbyen og Klosterparken.

Jeg bor i Kalundborg kommune, bor i eller har tilknytning til Kalundborg by.
Jeg er imod at inddrage denne skønne grønne park og øvrige omgivelser til moderne 3-4 etagers boligbyggeri.

Jeg vil gerne bevare den gamle Købstads atmosfære og bibeholde de grønne områder som er enestående for Kalundborg. Et moderne boligbyggeri i parken og omkring de gamle borgruiner, vil være fuldstændig malplaceret og ødelægge den ånd som er en del af det gamle Kalundborg. Vi skal værne om vores bys fortid, både for vores egen og efterkommerne skyld.

Et af de kendetegn som turisterne kan kende Kalundborg på, at er vi ind til nu, ikke har plastret vores bymidte med moderne boligbyggeri. Mange købstæder har fuldstændig ændret karakter gennem de sidste år, da det ene moderne byggeri er skudt op i bymidten eller i havneområder, som har taget sjælen du af byerne. Dette må ikke ske for Kalundborg.

Dyre- og fuglelivet i området vil også blive berørt og ønsker vi at være en grøn kommune, er det fuldstændig i modstrid med denne målsætning. Parken har ikke været udnyttet optimalt, da der mangler stier og bord/bænkesæt, og kunne måske synes ikke at have sin berettelse, men med ganske få ændringer, vil det gøre den endnu mere attraktiv som et åndehul. I prospektet står beskrevet at nogle træer vil blive berørt, men jeg er bange for at omfanget vil blive mere omfattende når først entreprenørerne går i gang.

Det en kendsgerning at byen er hårdt belastet af trafik og vejene omkring Klosterparkvej er i myldretiden rent kaos, hvilke yderligere byggeri af 116 boliger ikke vil mindske. Vejen er i forvejen farlig skolevej, og dette problem vil selvsagt også øges betragteligt.
Parkeringsforholdene i området vil også belastes betragteligt, da parkeringspladserne ved siden af Kålund Kloster vil blive inddraget. Alternative forslag til parkering er ikke optimale. Der ville blive behov for at inddrage et større areal til parkering, og det synes ret sandsynlig, at en del af parken, når først bygningerne er bygget, vil blive foreslået inddraget.

Jeg opfordrer Byrådet om at genoverveje projektet, lytte til borgernes mening og jeg håber I har modet til at ændre holdning og tage det af bordet. Der er plads til moderne boligbyggeri på andre jorde i yderkanten af byen, i Lupinvejs området, Herredsåsen eller omkring rådhuset, hvis man fortsat ønsker at gennemføre et projekt.
Underskriftindsamlingen startet på vegne af borgergruppen – Nej tak til bolig projekt i Kalundborg Midtby/Klosterparken.

Jeg giver med min underskrift Susanne Nielsen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.