Nej tak flytning af børn med ADHD / region Nordjylland

Vi siger nej tak til den nye moderniserings plan, hvor Region Nordjylland opsiger samarbejdet med regionens  børnelæger  og ca. 700 børn med ADHD nu skal henvises / videresendes til Børnepsykriatrisk Afdeling i Ålborg.

Vi siger nej tak fordi det kan være en stor belastning for de ca 700 børn og deres familier, at skulle starte helt forfra et nyt sted, efter måske at have været hos deres børnelæge i 2-5-7 eller 10 år.

Vi siger nej tak fordi, man oftest vil blive mødt af en sygeplejerske på Børne Psykriatisk afdeling , som derefter hver onsdag drøfter børnene med psykriaterne på en konference. Psykriaterne møder sjældent forældre og børn.

En mor skriver :   ”Det møde, hvorpå dette tiltag skulle godkendes, blev holdt den 6.december.  Den nye aftale træder i kraft den 1.januar 2017 - dagen før dette møde, vidste flere  lægehuse INTET om, at de børn de har henvist til regionens børnelæger, nu vender tilbage til dem.

I den almene praksis har man IKKE den nødvendige specialviden, til at kunne varetage den medicinske behandling af ADHD. Behandlingen er en konstant opfølgning, justering, tilpasning, ændring og udvikling - samtidig med, at børnene vokser og udvikler sig og de rammer de skal kunne fungere i.

Det kan aldrig klares på en 10 minutters konsultation i den almene praksis. Lægerne vil være nød til at henvise på ny. 700 børn, der skal vente i månedsvis på at få justeret på den medicin, der for mange er hele grundlaget for at alle andre tiltag har effekt. For nogle er det betingelsen for indlæring, afkodning og sociale relationer.

Mange af børnene har været gennem et langt og sejt forløb i forvejen. I nogle tilfælde, f.eks. pubertet, kan børnene alligevel godt henvises til nuværende børnelæger og tildeles 6 konsultationer til udredning og 12 til behandling. Så er det ud af vagten igen.

En stor del af et godt behandlingsforløb er tillid. Selvfølgelig forældrenes tillid, men i allerhøjeste grad barnets/den unges. Vi har efter den nye aftale et besøg tilbage. Mit barn har tillid og fortæller åbent og ærligt om tanker, følelser, episoder, bivirkninger, bekymringer m.m. til sin læge. Det vil tage meget lang tid at opnå det på ny. Hun opnår også stor forståelse, indsigt og erkendelse af eget handicap. Det er opnået i den tillidsfulde, professionelle og tidskrævende samtale.

Den regelmæssige og hyppige kontrol.

Det vinker vi nu farvel til.

Dette vil ramme de knap så ressourcestærke forælde og børn, men også dem med ressourcer, som er ved at være brændt ud, efter langsommelige forløb i forhold til hjælp og tiltag.

Børnene med ADHD blev kastet ud på dybt vand i forbindelse med skolereformen - mange holder sig endnu ikke oven vande - nu er det IGEN dem, der skal stå for skud!

Dette er langt under lavmålet: vi er så afhænge af, at det behandlings (og udrednings) forløb vores børn og unge er i, fungerer og er tilgængeligt.

Det er så afgørende for indsatsen i hjemmet, på skolen, i forhold til indlæring og i sociale sammenhænge.

I forhold til en helhedsorienteret indsats. Den nye rammeaftale vil forsinke og besværliggøre det store tværfaglige arbejde, der allerede foregår, når vi attet skal rammes af ventetider.

Det er ikke bare at læse en journal - det er at kende barnet, familien, netværket, skolen. Det tager tid.

Hvorfor i alverden ændre på noget, der fungerer?

Hvorfor har man ikke lyttet til fagpersonale?

Hvorfor har man ikke informeret den almene praksis, men bevidst vælger at vente med det ril efter godkendelsen af den nye aftale?

Vil børnene, der er i voksealderen, blive tilbudt samme hyppige kontroller?

Har man tænkt på den enorme arbejdsbyrde der ligger i 700 grundige udredninger og journaler?

Har man overhovedet tænkt på børnene?”

Vi siger nej tak, for børnenes skyld !