Mod udbygning af Vangedehuse

Formål

Indsigelse mod Gentofte Kommunes planer om placering af 45-60 almene familieboliger af en gennemsnitsstørrelse på 80 m2, placeret i eksisterende bebyggelse og tilbygning til de eksisterende bygninger langs Sognevej i Vangede.

Baggrund

Gentofte Kommune har igangsat arbejdet med et udbygningsprojekt for området ved Bank-Mikkelsens Vej, som i dag anvendes til sociale institutioner. Inden for området findes en række døgn- og dagtilbud for voksne borgere med multiple handicaps, døgn- og daginstitutioner for børn samt et antal specialterapitilbud, som benyttes af borgere både lokalt og regionalt. "Det gode liv - i nye rammer", som projektet er blevet navngivet, har fået bevilliget 140 millioner kr. til den omfattende modernisering og ombygning af hele Bank-Mikkelsensvej området.

Så langt så godt - men i februar 2013 vedtog Kommunalbestyrelsen, at der, som en del af moderniseringsplanen, skal arbejdes med mulighederne for også at bygge et antal almene familieboliger i området. Disse skal bygges og drives af en almen boligorganisation. Planerne er nu konkretiseret til placering af de nævnte 45-60 almene familieboliger i de eksisterende bygninger langs Sognevej.

Problemstilling

Området ”Vangede Nord” – dvs. nord for Vangede station har i forvejen den uden sammenligning højeste koncentration af almene boliger i Gentofte kommune. Det naturlige skolevalg i området – ud fra et nærhedsprincip er Bakkegårdsskolen. Den høje koncentration af almene boligheder i bydelen betyder blandt andet, at 17% af eleverne på bakkegårdskolen er to-sprogede, svarende til at ¼ af samtlige to-sprogede elever i Gentofte kommune går på bakkegårdsskolen. I Gentofte-Plan 2014 står der som vision for integrationsområdet at ”Flygtninge (og indvandrere) skal bo i passende boliger fordelt over hele kommunen”. Gentofte kommune læner sig dermed op ad alle de erfaringer og undersøgelser der viser, at det er bedre at ”løfte i flok”, end at koncentrere problemerne på et lille geografisk område. Dette gælder naturligvis ikke blot to-sprogede familier, men generelt for familier og mennesker med særlige udfordringer, der anvises til almene boliger. På trods af hensigten i Gentofte-Plan 2014 er kommunens argument for placeringen af de 45-60 almene boliger langs Sognevej og den fortætning det medfører, at ledige grunde andre steder i kommunen er for dyre at benytte til almene boliger. Anlægges imidlertid et mere langsigtet perspektiv er risikoen, at en lang række negative følgevirkninger af en yderligere koncentration af almene boliger i Vangede Nord, i sidste ende kommer til at betyde, at det bliver langt mere omkostningstungt for kommunen – økonomisk såvel som socialt.

Underskriftens konkrete ordlyd

Med min underskrift opfordrer jeg kommunalbestyrelsen til at finde andre placeringsmuligheder for de almene boliger, der planlægges langs Sognevej – og lade ombygningen af Bank Mikkelsensvej handle om at forbedre forhold og rammer for svært handicappede borgere (børn og voksne) i kommunen.

Initiativgruppen V/ Morten, Peter, John og Andreas    Kontakt forfatteren af dette andragende