Mindre SKÆVT Danmark!

Begrundelse for underskriftindsamlingen

Løbende siden sidste folketingsvalg, har bl.a. fagbevægelsen forsøgt at have en konstruktiv dialog med regeringen med det mål at stille medlemmer og andre borgere bedst muligt. Dette er en af fagbevægelsens fornemste opgaver. 3F Djursland har også gentagende gange forsøgt at påvirke politikerne, men vi har blot fået nytteløse forklaringer.

I forbindelse med regerings skiftet, var vi mange der håbede på, at de umenneskelige stramninger, som var kommet på dagpengeområdet, blev ændret til det bedre – men nej!

På trods af en særdeles høj arbejdsløshed og et lavt udbud af ledige job, har politikerne fastholdt den 2 årige dagpengeperiode.

En fleksjob reform er også blevet gennemført. Resultatet af denne kan diskuteres, men umiddelbart er den ikke nødvendigvis bedre end den tidligere lovgivning. I denne lov ligger der bl.a. muligheder for at holde en person på det, som svarer til kontanthjælp i en 5 års periode. Denne periode kan forlænges med yderligere 5 år!

Desuden er der andre elementer i loven, som kan virke som et minus for den, som er visiteret til et fleksjob.

En kontanthjælps reform er også på trapperne, og iflg. det, som har været fremme indtil nu, vil det bestemt ikke være til fordel for den borger, som har behovet for kontanthjælp.

Alene det, at man kan høre politikere offentligt tale om et provenu ved en kontanthjælpsreform, kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen – kan man virkeligt tillade sig at lave en fortjeneste på mennesker, som i forvejen er presset til det yderste?

Et faktum er altså, at vi gennem de sidste 10 – 12 år har oplevet, at de mennesker, som har mest brug for fællesskabets støtte, konstant har været presset og mistænkeliggjorte – dette har ikke ændret sig med den nuværende regering!

Vi oplever i stigende grad mennesker, som står uden forsørgelse, og denne situation vil tiltage. Vi er altså på vej til at skabe et samfund, hvor det er op til den enkelte at klare sig selv.

En situation, som havde været totalt utænkelig tidligere under en socialdemokratisk ledet regering – men det er det ikke mere!

Før sidste folketingsvalg kørte 3F sin SKÆVT kampagne. Denne skulle være med til at sætte fokus på den skævvridning, som der var sket i samfundet.

Kampagnen skulle være med til at skaffe os en ny regering og en ny politik. Vi fik en ny regering, men i 3F Djursland synes vi ikke vi har fået en ny politik.

Vores samfund er stadigt skævvredet. Det er stadig de svagest stillede, som betaler prisen. Det er IKKE de bredeste skuldre som bærer!

Ovenstående er den korte version af, hvorfor vi har sat en underskriftsindsamling i gang.

Vi håber, at vi kan få den til at brede sig, så vi kan demonstrere, at det ikke blot er nogle få fagforeninger, som er utilfredse – men en stor del af befolkningen!

Vi håber på din opbakning

Mvh.

3F Djursland